Kia slaat nieuwe wegen in

18/01/2024 OM 11:17 - Jean-Louis Vandevoorde
Kia1 150123
(Olivier Gelas, managing director van Kia Belgium: dicht de volelektrische EV9 voor 2024 een cruciale rol in de bedrijfsstrategie toe) (© JLV)

Top 10-ambitie in de fleet-markt

Op de Belgische automarkt is Kia aan een stevige opmars bezig. Het Zuid-Koreaanse merk trekt in Europa voluit de kaart van de elektrificatie en boort daarbij nieuwe marktsegmenten aan. Kia gaat zijn aanbod in de komende jaren ook verbreden naar lichte vrachtvoertuigen toe. “Wij willen een koploper worden in duurzame mobiliteit”, zegt managing director Olivier Gelas van Kia Belgium.

Kia klom de jongste jaren steeds hoger in de rangschikking van meest verkochte merken in België en veroverde in 2022 zelfs een plaats in de nationale Top 10. Met een verkoop van 15.650 wagens was de Zuid-Koreaanse constructeur goed voor een aandeel van 4,3% en één van de weinige autobouwers die op een fors gekrompen markt een hogere score haalden dan in pre-coronajaar 2019. Die groeilijn zal het ook in 2023 doortrekken met een nieuwe groeisprong van 23% in de Belux naar meer dan 20.000 wagens, aldus managing director Olivier Gelas.

Het succes van de jongste jaren schrijft de Franse topman van Kia Belgium toe aan het samengaan van factoren. “Kia moest het, naast de kwaliteit van zijn wagens, lang hebben van de vrij unieke garantie van zeven jaar die het bood op essentiële onderdelen en componenten en die niet aan de eigenaar maar aan de wagen gebonden was. Het was een verkoopsargument dat ons hielp om marktaandeel op te bouwen. Sinds 2021 pakken we, naast een nieuw logo, uit met een opvallend design dat ons imago versterkt heeft, en met nieuwe elektrische modellen zoals de Sportage en de V6, die gebruik maken van onze innovatieve technologie met onder meer heel korte oplaadtijden”, luidt het.

Kia2 150123

Forse expansie op B2B-markt

Het trok voor Kia, dat vooral sterk stond op de particuliere markt, de deur wijder open naar de B2B-markt, waar de hervorming van het fiscaal regime voor bedrijfsvoertuigen ten voordele van volelektrische modellen de verkoop een extra duwtje in de rug gaf.

“Onze groei boeken we in de eerste plaats op die markt, met stijgingen van 72% in 2022 en 50% dit jaar. Het aandeel van fleet in onze verkoop is omhoog geschoten naar 40%, met stijgingen bij zowel KMO’s en zelfstandigen als bij grote vloten, mede dankzij aangepaste financieringsformules via Kia Lease”, geeft Gelas aan. “Daar zit voor ons ook het grootste potentieel. Terwijl we voor de verkoop aan particulieren in de Belgische Top 5 staan, zitten we in fleet nog niet in de Top 10. We werken er hard aan om dat waar te maken.”

“De particuliere markt verliezen we daarom niet uit het oog. Met Kia Flex brengen we in januari een all-in private leasing-contract uit voor particulieren met formules op zes, twaalf en achttien maanden voor wagens met alle mogelijke aandrijvingen”, voegt hij daaraan toe. Samen met Pluginvest kan Kia ook laadpalen in zijn formules integreren.

Nieuw vlaggenschip

Kia gaat het nieuwe jaar in met een nieuw topmodel, de zuiver elektrische EV9. Die komt als vlaggenschip in de plaats van de cross-over EV6, die samen met de Sportage, Ceed en Stonic één van de best verkopende modellen van het merk geworden is. “Voor 2024 ligt de uitdaging voor ons om de introductie van de V9 te doen slagen. We betreden met die wagen een nieuw segment waarop we onszelf zullen moeten bewijzen”, weet de managing director. De EV6 ging in 2022 met de titel van “Auto van het Jaar” aan de haal. Met de EV9, gebouwd op hetzelfde Electric Global Modular Platform (E-GMP), zou Kia die prestatie in 2024 kunnen herhalen: het nieuwe model is één van de zeven finalisten voor die felbegeerde onderscheiding.

De EV9 past ook in een ruimere vernieuwing van het gamma, die zich in de komende twee jaar op een hoog tempo zal voortzetten en waarin elektrische voertuigen (plug-in hybrides inbegrepen) de toon aangeven. Tegen 2027 zal het aanbod veertien batterij-aangedreven wagens tellen, waaronder ook kleine en middelgrote elektrische wagens. Tegen 2030 wil Kia zijn afzet niet alleen van 3 naar 4 miljoen wagens optrekken, maar ook 1,2 miljoen batterij-elektrische voertuigen verkopen. Voor Europa is daarbij een hoofdrol weggelegd. Daar zijn intussen al ruim 60% van de nieuwe Kia’s zuiver elektrisch aangedreven.

Kia3 150123
(De gloednieuwe EV9 is het nieuwe topmodel van Kia) (© Kia Belgium)

Lichte trucks op komst

Buiten zijn thuisland verkoopt Kia geen vrachtvoertuigen, maar ook daar wil het merk verandering in brengen. “Wij willen ook in duurzame goederenmobiliteit een marktleider worden. Dat wordt voor ons een nieuwe business”, stelt Olivier Gelas. Binnen een tweetal jaar stuurt het merk uit de Hyundai-stal 100% elektrische voertuigen voor stadsdistributie en gedeelde stadsmobiliteit de weg op. Zij zullen in een totaalpakket komen waarin ook onderhoud, diensten na-verkoop en onderdelen vervat zijn. Opnieuw zal Europa de spits afbijten. “We zijn vertrokken van een wit blad en legden ons oor te luisteren bij klanten en toeleveranciers om ontwerp en design van die voertuigen uit te tekenen”, klinkt het.

Sterk netwerk

Kia heeft voor zijn centrale diensten een 60-tal mensen op de loonlijst staan. De verkoop in België en Luxemburg verloopt via een 80-tal punten, waarvan bijna de helft in Vlaanderen. “We blijven geloven in de kracht van de band tussen klant en concessiehouder. De overstap naar elektrificatie kan tot gevolg hebben dat dit netwerk veranderingen ondergaat, al was het maar omwille van de hoge investeringen die nodig zijn om die transitie in goede banen te leiden. Maar door ons gamma te verruimen, in te zetten op nieuwe marktsegmenten, onze verkoop te doen stijgen en een grotere rol te gaan spelen op de tweedehandsmarkt met ons Kia Certified Use-label, maken wij ons huidig succes toekomstbestendig en reiken wij onze dealers hefbomen voor verdere groei aan”, besluit onze gesprekspartner.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.