Klejman2 maakt superfood in de vorm van gefermenteerde groenten

Tweelingzussen Marta en Joanna Klejman lanceren met hun bedrijf Klejman2 (Oud-Heverlee) superfood in de vorm van gefermenteerde groenten, zoals zuurkool en kimchi, die het darmmicrobioom optimaliseren. Dat product zorgt ervoor dat mensen mentaal weerbaarder worden en hun afweersysteem versterken. De artisanale fermentista’s, klinische diëtistes en gezondheids-coaches, hebben een duidelijke missie. Ze willen dat op termijn in elke Belgische koelkast, naast de pot met mayonaise, ook een bokaal gefermenteerde groenten zal staan.
De geschiedenis van Klejman2 begint in 2016 als de tweelingzussen zich beiden futloos en neerslachtig voelen en kampen met fysieke klachten zoals migraines, nek- en rugklachten en zelfs hevige pijn. Ze kregen een diagnose van fybromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom. Er moest iets veranderen en de twee vonden de sleutel tot herstel in hun darmen. Vanuit deze vaststelling ontwikkelde de tweeling een nieuwe mindset, die uitgaat van de these: als voeding je ziek kan maken, dan kan het je ook gezond maken. Dat is mogelijk door een combinatie van coaching en levensstijladvies gebaseerd op darmgezondheid. Met gefermenteerde voeding als het ultieme medicijn voor een energiek leven.

De samenstelling van het darmmicrobioom, het aantal en de verscheidenheid van de bacteriën die leven in ieders buik, is gerelateerd aan de mentale gezondheid. Dat is een vaststelling die professor Jeroen Raes (VIB/VUB/KULeuven) enige tijd geleden in "Nature Microbiology" publiceerde. Hij verwijst onder meer naar een verzwakte immuniteit, allergieën en auto-immuunziektes zoals Hashimoto, ziekte van Crohn, Diabetes type 2 maar ook overgewicht. Het darmicrobioom dat uit balans is, kan ook een rol spelen bij autismespectrumstoornissen. Uit de meest recente gezondheidsenquête van Sciensano blijkt dat één op drie Belgen zich neerslachtig voelt en één op tien lijdt aan een depressie.

Het is volgens de tweelingzussen Klejman wetenschappelijk bewezen dat de gezondheid van de mens met slechts één soeplepel zuurkool of kimchi per dag al een boost krijgt. De populatie bacteriën in het darmmicrobioom wordt steeds kleiner door het eenzijdige en westerse voedingspatroon en door de hygiënische levensstijl van vandaag waarin veel anti-bacteriële middelen gebruikt worden. Door de heilzame melkzuurbacteriën uit gefermenteerde voeding te introduceren, wordt het darmmicrobioom geoptimaliseerd. Eén soeplepel van dit superfood zorgt er volgens de zussen Klejman voor dat men probiotica en prebiotica in één hap binnenkrijgt. Let wel, deze vorm van zuurkool is in niets te vergelijken met de zuurkool die vandaag in de winkels verkocht wordt. Daar zijn immers suiker of azijn aan toegevoegd en het product is vaak ook gepasteuriseerd, waardoor er van het voordeel van levende voeding niets meer overblijft.

Klejman2 biedt vandaag drie producten aan via de webshop van het bedrijf. Het gaat om rode gefermenteerde kool, de Koreaanse variant Kimchi en een ontstekingsremmend kurkuma en gember drankje tegen laaggradige ontstekingen. Dit laatste biedt Klejman2 aan in samenwerking met kPNIBelgium, het kenniscentrum voor therapeuten en artsen die zich willen specialiseren in de klinische psychoneuro-immunologie. Op termijn wil de start-up ook aanwezig zijn in fysieke natuurwinkels.
Klejman2 startte met verkoop van gefermenteerde voeding via zijn webshop in november 2021 en fermenteert intussen maandelijks 300 kg groenten. Tegen het midden van 2023 wil de start-up zijn productie vertienvoudigen en het assortiment uitbreiden naar gefermenteerde noten-spread. De start-up wordt in hun snelle groei ondersteund door het acceleratorprogramma Start it @KBC.
Meer info: 0494/58.30.11 of https://www.klejman2.com.

KLEJMAN2
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.