Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voordelen voor uw bedrijf

06/09/2022 OM 09:12 - Tim Willemyns
Brothermvo 2022

Elk bedrijf maakt deel uit van de gemeenschap waarin het actief is. Naast het creëren van banen en welvaart, kunnen ondernemingen ook een positieve kracht zijn in de samenleving door het bevorderen van positieve sociale en ecologische veranderingen.

Wereldwijd hebben overheden en maatschappelijke instellingen moeite om het vertrouwen van de mensen te behouden. Voor bedrijven is dat een kans om in te spelen op de verwachtingen van mensen ten aanzien van een maatschappelijk doel en positieve verandering, en het voortouw te nemen in kwesties die belangrijk zijn voor hun klanten.

Uit onderzoek blijkt dat de activiteiten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) meer zijn dan etaleren en dat een positieve impact op de samenleving net zo goed kan bijdragen tot bedrijfsgroei als andere bedrijfsactiviteiten.

Wat zijn de zakelijke voordelen van MVO?

1. MVO bevordert uw reputatie

Er bestaat een bewezen verband tussen de MVO-activiteiten van een bedrijf en zijn reputatie. Op het meest fundamentele niveau zal een klant, die tussen twee potentiële leveranciers moet kiezen, het bedrijf met de meest betrouwbare reputatie uitpikken.

In sterk concurrerende markten is maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke onderscheidende factor: klanten zullen eerder kiezen voor bedrijven waarvan het standpunt inzake sociale verantwoordelijkheid aansluit bij hun kernwaarden en -voorkeuren. 90% van de consumenten zegt bereid te zijn een koopbeslissing te baseren op het merk dat opkomt voor een zaak die hen na aan het hart ligt.

2. MVO bevordert aanwerving, behoud en productiviteit van personeel

Uit onderzoek blijkt dat doeltreffende programma’s voor maatschappelijk verantwoord ondernemen het samenhorigheidsgevoel van werknemers vergroten, de motivatie verbeteren, de arbeidstevredenheid en productiviteit vergroten en het verloop van personeel verlagen.

64% van de millennials zegt namelijk niet te willen werken voor bedrijven die geen sterk MVO-beleid hebben, 83% stelt loyaler te zijn aan een bedrijf dat hen helpt bij te dragen tot sociale en milieukwesties.

Jongeren zijn niet alleen meer gemotiveerd om te werken voor bedrijven met een sociaal geweten, driekwart zegt ook dat ze voor een lager salaris zouden werken als hun werkgever zich maatschappelijk verantwoord inspant.

3. MVO verhoogt de loyaliteit van de klanten.

Door MVO-waarden in het middelpunt van uw bedrijfsstrategie te plaatsen, vergroot u de klantenbinding.

Volgens een Statista-rapport is 70% van de consumenten het ermee eens dat ze loyaler zijn aan bedrijven die bereid zijn hun sociale verantwoordelijkheden te tonen.

Dat is bijzonder belangrijk in een post-pandemische wereld waar klanten zich steeds meer laten leiden door motieven die verder gaan dan prijs en kwaliteit. Ze negeren niet alleen bedrijven die het oneens zijn met hun waarden, ze betalen ook graag meer voor bedrijven die dat wel doen.

4. MVO voegt sociale en economische waarde toe.

Bedrijven die hun sociale verantwoordelijkheid nemen, trekken klanten aan die minder prijselastisch zijn. Simpel gezegd: klanten kopen liever van een duurder merk dat sociale waarden opneemt dan van een goedkoper merkt dat het niet doet.

Uit een studie van Nielsen blijkt dat bijna twee derden van de consumenten bereid is extra te betalen voor producten en diensten van bedrijven die zich inzetten om sociale waarden toe te voegen. Deze bereidheid om meer te betalen in consistent in alle inkomensgroepen - en vertegenwoordigt de meerderheidsopvatting in alle leeftijdsgroepen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen ernstig nemen

Om als authentiek te worden beschouwd, moeten MVO-activiteiten voortkomen uit een oprecht engagement. Dat kan door het steunen van doelen die relevant zijn voor de waarden van de onderneming - door maatschappelijk verantwoord ondernemen in het hart van de bedrijfsfilosofie te plaatsen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Brother International (Belgium) N.V. (Dilbeek))

Meer info: 02/467.42.11 of https://www.brother.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.