Mazda onthult Vision X-Coupe en Vision X-Compact op "Japan Mobility Show 2025"
Mazda Motor Corporation heeft tijdens de "Japan Mobility Show 2025" in Tokio twee nieuwe studiemodellen voorgesteld: de Mazda Vision X-Coupe en de Mazda Vision X-Compact. Beide conceptwagens illustreren Mazda’s toekomstvisie onder het thema “The Joy of Driving Fuels a Sustainable Tomorrow”, met 2035 als horizonjaar.
De Vision X-Coupe is een sportieve coupé die een nieuwe stap zet in de evolutie van Mazda’s design-taal Kodo - Soul of Motion. Het model wordt aangedreven door een oplaadbaar hybride systeem dat een wankelmotor met twee rotors en turbo combineert met een elektromotor en batterij. Samen leveren ze een vermogen van 510 pk, een elektrisch rijbereik van 160 kilometer en een totaal rijbereik van 800 kilometer.
De conceptauto maakt gebruik van koolstofneutrale brandstof uit micro-algen en Mazda’s eigen CO₂-afvangtechnologie, genaamd Mazda Mobile Carbon Capture. Daardoor kan de wagen bijdragen tot een netto-reductie van CO₂ in de atmosfeer naarmate hij meer wordt gebruikt.
De Vision X-Compact focust op de relatie tussen mens en auto. Het studiemodel gebruikt een digitaal systeem dat menselijke zintuigen simuleert, gecombineerd met empathische artificiële intelligentie. Deze AI fungeert als gesprekspartner en reisgenoot die natuurlijke dialogen kan voeren en persoonlijke suggesties doet, waardoor de bestuurder nieuwe bestemmingen en ervaringen ontdekt. Met dit concept wil Mazda tonen hoe slimme mobiliteit een emotionele band tussen mens en voertuig kan creëren.
Naast de twee conceptwagens stelde Mazda ook de nieuwe generatie CX-5 voor, in Europese specificatie. Het model bouwt voort op het succes van zijn voorganger, waarvan meer dan 4,5 miljoen exemplaren zijn verkocht in ruim honderd landen. De nieuwe CX-5 onderscheidt zich met een ruimer interieur, verfijnd Kodo-design en verbeterde Jinba Ittai-rijdynamiek. Hij maakt bovendien gebruik van Mazda’s nieuwe E/E Architecture+, die geavanceerde digitale connectiviteit en een geëvolueerde rijervaring mogelijk maakt.
Mazda benadrukt dat rijplezier ook in een koolstofneutrale toekomst centraal blijft staan. Onder het motto “Radically Human” wil het merk technologie blijven inzetten om mobiliteit persoonlijk, inspirerend en duurzaam te maken — met het doel om niet alleen de Joy of Driving, maar ook de Joy of Living te versterken.
Meer info: 0800/32.435.465 of https://nl.mazda.be
MAZDA MOTOR BELUX
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.