Methanol: veelbelovende kanshebber als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

18/12/2023 OM 12:24 - Luc Willemijns
methanol_SH_1105641494

Methanol als brandstof staat in de schijnwerpers als een veelbelovende CO2-neutrale optie voor zware logistieke toepassingen. Dat is gebleken uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU), een samenwerkingsverband tussen VIL, Universiteit Gent en 25 bedrijven. Dat onderzocht de potentie van methanol in het verminderen van emissies en de economische levensvatbaarheid in vergelijking met traditionele brandstoffen.

Volgens onderzoek van het MMU-project kan het gebruik van groene of hernieuwbare methanol de uitstoot van koolstofoxide en stikstofoxide met respectievelijk 60 tot 95% en 60 tot 80% verminderen. Daarnaast kan methanol de uitstoot van zwaveloxide en fijnstof bijna volledig elimineren. Deze eigenschappen maken het een aantrekkelijke optie voor lange afstandsvervoer en grote volumes, met name in sectoren zoals scheepvaart en binnenvaart, spoorwegen, grondverzet, en havenactiviteiten.

Voordelen van methanol als brandstof

Eén van de belangrijkste voordelen van methanol is de eenvoud waarmee het getransporteerd, gebruikt en opgeslagen kan worden. Methanol kan efficiënt geproduceerd worden uit biomassa, wat zorgt voor een stabiele beschikbaarheid. Het is ook toepasbaar in zowel methanol-specifieke motoren als in dual-fuel technologieën, waarbij het een alternatief biedt voor conventionele brandstoffen.

Kostenvergelijking met waterstof en diesel

De Total Cost of Ownership (TCO)-tool, ontwikkeld door VIL en WaterstofNet, laat zien dat methanol dual-fuel graafkranen economisch voordeliger zijn dan huidige waterstoftechnologieën, maar nog steeds duurder dan dieseltechnologie. Deze bevindingen wijzen op het potentieel van methanol als een kosteneffectieve brandstof in de toekomst, mits er voldoende investeringen en ontwikkelingen plaatsvinden.

Toekomstperspectieven en uitdagingen

Het MMU-project benadrukt de noodzaak van verdere investeringen in de ontwikkeling van methanoltechnologie. Anglo Belgian Corporation, een projectdeelnemer, ziet methanol dual-fuel motoren als een ideale oplossing voor toepassingen die grote autonomie vereisen. De uitdagingen liggen in het verhogen van de lokale beschikbaarheid van groene methanol en het mogelijk opnemen van methanol in de lijst van accijnsvrijstellingen om het economisch aantrekkelijker te maken.

Aertssen Services, Anglo Belgian Corporation, Barging Solutions, Boluda Towage Europe, DEME Group, Denys, Herbosch-Kiere, Inovy Manufacturing Belgium, Jan De Nul, Jogo Logistics, Lineas, Naval Inland Navigation, North CCU Hub, Lloyds Register Maritiem België, North Sea Port Flanders, POM Limburg, Port of Antwerp-Bruges, provincie Oost-Vlaanderen, PSA Antwerp, Roose Brandstoffen, Shipit Multimodal Logistics, Soliqlux, Urban Waterway Logistics, Victrol Chartering en WeBarge namen deel aan het project dat de steun van VLAIO genoot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.