Nieuw onderzoeksvoertuig ELF van Mercedes-Benz verlegt grenzen elektrisch laden

13/10/2025 OM 18:00 - Luc Willemijns
ELF Mercedes Benz121025

Met de introductie van het ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug) presenteert Mercedes-Benz een volledig nieuw onderzoeksvoertuig dat de grenzen van elektrisch laden verlegt. Het experimentele voertuig dient als mobiel laboratorium en combineert verschillende laadvormen - ultra-snel, bidirectioneel, inductief en conductief laden - in één holistisch concept. Het doel: een naadloze, efficiënte en duurzame laadervaring creëren die de energietransitie ondersteunt en elektrische mobiliteit verder mainstream maakt.

De ELF beschikt over twee geavanceerde snellaadsystemen:

  • MCS (Megawatt Charging System), oorspronkelijk ontwikkeld voor zwaar transport, laat laadsnelheden in het megawatt-bereik toe. Hiermee onderzoekt Mercedes-Benz de thermische en technische grenzen van hoogspanningsbatterijen en vermogenselektronica.

  • CCS (Combined Charging System) wordt gebruikt om componenten onder realistische omstandigheden te testen. De ELF haalt hiermee een laadvermogen tot 900 kW, goed voor 100 kWh in slechts tien minuten.

De inzichten uit dit onderzoek vloeien rechtstreeks naar toekomstige productievoertuigen, zoals het CONCEPT AMG GT XX-programma, dat een recordlaadvermogen van 1.041 kW bereikte tijdens megawatt-laden.

Samen met de Europese laadpaalleider Alpitronic ontwikkelde Mercedes-Benz een prototype voor hogestroomlaadstations tot 1.000 ampère, bedoeld voor toekomstige Mercedes-Benz Charging Parks. Zo wil het merk laadtijden realiseren die bijna even kort zijn als tankbeurten met brandstof.

De ELF onderzoekt ook de mogelijkheden van bidirectioneel laden, waarbij voertuigen niet enkel energie opnemen, maar ook kunnen terugleveren aan woningen (V2H), gebouwen (V2B) of het elektriciteitsnet (V2G). Zowel AC- als DC-bidirectionele systemen worden getest.

Dankzij deze technologie kunnen elektrische voertuigen fungeren als mobiele energie-opslag. Een gemiddelde EV-batterij van 70–100 kWh kan een gezin twee tot vier dagen van stroom voorzien. In combinatie met zonnepanelen kunnen bestuurders overtollige energie opslaan of terugleveren aan het net, wat CO₂-reductie en energiekostenbesparing tot 500 euro per jaar mogelijk maakt.

Vanaf 2026 introduceert Mercedes-Benz zijn eerste commerciële diensten voor bidirectioneel laden in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk onder het label MB.CHARGE Home, waarbij voertuigen, wallboxen en groene energietarieven geïntegreerd worden.

Een toekomstig concept - het virtuele energie-account - zou bestuurders toelaten om thuis opgewekte zonne-energie flexibel te gebruiken, ook onderweg, via hun Mercedes-Benz laad-account.

Naast kabelgebonden oplossingen onderzoekt de ELF ook inductief laden: draadloze energie-overdracht via magnetische resonantie. Met een vermogen van 11 kW (AC) biedt dit systeem een comfortabele laadoplossing voor thuis of vloottoepassingen. De technologie wordt getest op efficiëntie, positionering en compatibiliteit met verschillende voertuigtypes.

ELF Mercedes Benz1210251

Parallel ontwikkelt Mercedes-Benz een systeem voor automatisch conductief laden via de voertuigbodem. Hierbij wordt de stroom via een laadplaat in de vloer fysiek overgedragen. Dit combineert hoog rendement met maximaal gebruiksgemak, ideaal voor krappe of barrièrevrije parkeeromgevingen.

Mercedes-Benz onderzoekt bovendien robotondersteund laden, waarbij voertuigen automatisch en veilig worden verbonden met laadstations zonder handmatige handelingen. Dit is vooral relevant voor vloten, premium-segmenten en inclusieve mobiliteitsconcepten.

Deze innovaties sluiten aan bij de strategie van Mercedes-Benz Mobility’s Charging Unit, verantwoordelijk voor de uitrol van het wereldwijde Mercedes-Benz Charging Network - een snel groeiend, merkgebonden snellaadnetwerk voor voertuigen van alle merken, met focus op comfort, betrouwbaarheid en premiumservice.

Met de ELF positioneert Mercedes-Benz zich opnieuw als technologisch voortrekker in de elektrificatie van mobiliteit. Door de integratie van ultra-snel laden, energieteruglevering en geautomatiseerde laadinfrastructuur toont het merk hoe elektrische voertuigen kunnen evolueren tot actieve componenten in het duurzame energiesysteem van de toekomst.

Het ELF-project illustreert de visie van Mercedes-Benz: elektrisch rijden gaat niet enkel over emissievrij rijden, maar over een slim, geïntegreerd en verantwoordelijk energiemodel dat bijdraagt tot zowel mobiliteitscomfort als klimaatdoelen.

Meer info: 02/724.12.11 of https://www.mercedes-benz.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.