ROI-geleide digitale transformatie drijft agenda C-suite
Digitale leiders die resultaten boeken met hun digitale strategieën, richten zich op investeringen die het hoogste rendement opleveren. Uit resultaten van CGI-onderzoek wereldwijd, blijkt tegelijk dat slechts één op de vijf geïnterviewden zegt dat hun bedrijfsvoering voldoende agile is om digitalisering adequaat aan te pakken, inclusief de integratie van nieuwe technologieën zoals AI. Twee op de vijf leidinggevenden wijzen op verouderde systemen als één van de belangrijkste belemmeringen voor succesvolle digitalisering.
De resultaten van CGI-klantinterviews, met dit jaar meer dan 1.750 leidinggevenden wereldwijd, tonen aan dat digitalisering het herinrichten van bedrijfsmodellen naar recordniveaus opstuwt. Daar waar het gaat om data-gedreven bedrijfsvoering en -strategie, breidt één op de vijf geïnterviewden zijn datastrategie uit over de waardeketen en partners. De meest voorkomende investeringen zijn gericht op het verbeteren van de datakwaliteit en databeheer en -governance.
Correlatie tussen agility en resultaten digitale strategie
Het onderzoek van CGI onthult ook een correlatie tussen de flexibiliteit van het bedrijfsmodel en de resultaten van de digitale strategie.
Uit de gesprekken blijkt dat leidinggevenden die de flexibiliteit van het bedrijfsmodel als zeer hoog beoordelen, drie keer meer kans hebben om de verwachte resultaten van hun digitale strategieën te behalen. Daarbij is de afstand tussen organisaties met een digitale strategie en de organisaties die resultaten boeken groot. Een duidelijk bewijs dat we ons nog steeds aan het begin van algehele digitalisering van organisaties en de samenleving als geheel bevinden.
Leidinggevenden die we spraken, noemden de uitdagende economische uitdagingen als een belangrijke drijfveer om hun focus te verscherpen op de meest kritieke digitale initiatieven die het hoogste financiële rendement zullen opleveren en weerbaarheid stimuleren.
Wat digitale leiders doen om sneller resultaat te behalen?
Leidinggevenden maken duidelijk dat ze er beter in slagen de verwachte resultaten uit digitale strategieën te behalen: in 2023 behaalt 30% het verwachte resultaat, vergeleken met 25% in 2022. Toch blijven culturele veranderingen en verouderde systemen de grootste uitdagingen bij de uitvoering van de digitale agenda, zowel voor senior managers in het bedrijfsleven als bij de overheid.
Als we inzoomen op de inzichten van de digitale leiders, dus de 30% die resultaten behalen, komen enkele gemeenschappelijke kenmerken naar voren. Digitale leiders realiseren bijvoorbeeld een duidelijker afstemming tussen bedrijfs- en IT-activiteiten, ze moderniseren meer applicaties en ze breiden digitale strategieën ook uit naar hun externe ecosystemen.
- 42% van de digitale leiders breidt digitale strategieën uit naar externe ecosystemen, tegenover 27% van de digitale nieuwkomers. Nieuwkomers zijn zij die digitale strategieën opzetten of op dit moment starten.
- 59% van de digitale leiders stemt bedrijfs- en IT-activiteiten op elkaar af om de strategie te ondersteunen, tegenover 34% van de digitale nieuwkomers
- 48% van de digitale leiders moderniseert meer dan 20% van het totale applicatieportfolio, tegenover 38% van de digitale nieuwkomers
Optimaliseer uw waardeketen voor snellere succesvolle bedrijfsresultaten
Het onderzoek bevestigt dat organisaties continu uitgedaagd worden te navigeren in een complex speelveld van verandering en aanpassingen. Dit jaar blijven technologie en digitale versnelling - samen met veranderende sociale demografie - de meest impactvolle trends in dit onderzoek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat duurzaamheid en de strijd tegen klimaatverandering dit jaar door de klanten nog hoger worden beoordeeld als een belangrijke impact op hun activiteiten en bedrijfsvoering.
Organisaties, ongeacht hun industrie en geografische locatie, worden beïnvloed door macro-trends. Van evoluerende wet- en regelgeving, de gevolgen van klimaatverandering en herinrichting van de toeleveringsketen tot tekorten aan talent, trends vereisen toekomstgerichte bedrijfsmodellen en manieren van werken. Tegelijkertijd maakt de vooruitgang in de informatietechnologie een breed scala aan mogelijke oplossingen toepasbaar, van de digitalisering van de gehele waardeketen van een organisatie tot de mogelijkheid om te profiteren van automatisering, flexibele cloud-inrichting en AI.
De uitwerking in industriespecifieke inzichten toptrends en prioriteiten maken duidelijk wat de verdere overeenkomsten en verschillen per industrie zijn. Naarmate sectoren en waardeketens meer vervlochten worden, zien toekomstgerichte leiders buitengewone voordelen in het gebruik van data om adequaat in te spelen op veranderende omstandigheden, concurrerende prioriteiten in evenwicht te brengen en digitale transformatie te versnellen. Met aandacht voor niet alleen strategie en besturing maar juist ook het menselijke aspect van verandering en hoe die het best te combineren met oplossingen die u helpen uw strategische visie te realiseren.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium)
Meer info vindt u op cgi.com/voice-of-our-clients
Of maak een afspraak met één van de CGI-experts voor bespreking van verdere inzichten.
CGI BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.