Serieuze tijdswinst bij lossen en laden dankzij integratie real-time data in dynamisch slot-boekingssysteem

17/05/2021 OM 08:00 - Luc Willemijns
VIL logo

Bedrijven en consumenten verwachten steeds meer dat producten snel, flexibel en betrouwbaar worden geleverd. Verlies- en wachturen bij magazijnen en distributiecentra zijn daardoor nu nog meer uit den boze dan ooit tevoren. Daarom heeft VIL met het project OptiPlan nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door real-time data te integreren in een dynamisch slot-boekingssysteem.

Op die manier wil VIL het aantal wachturen en extra gereden kilometers beperken en tegelijk ook de vlotte en efficiënte doorstroming van vrachten bij distributiecentra en magazijnen realiseren. Een win/win dus, zowel voor de transporteurs als voor de verladers en retailers.

Laden en lossen verloopt niet altijd op wieltjes

Het inplannen en vervolgens verwezenlijken van afspraken voor laden en lossen verloopt niet altijd even vlot, vooral vanwege allerhande, dagelijkse onvoorspelbare factoren. Sommige verladers gebruiken een statisch slot-boekingssysteem waarin de transporteurs een dag op voorhand een slot kunnen inboeken om te lossen en/of te laden. Andere verladers gebruiken geen boekingssysteem.

Bovendien zijn bestaande systemen vaak niet op elkaar afgestemd. Uiteenlopende data-formaten en communicatiesystemen maken een vlotte systeemintegratie tussen de verschillende toepassingen quasi onmogelijk, zeker als er meerdere bedrijven bij betrokken zijn.

Het gevolg? Lange wachttijden en soms zelfs een dag verlies voor de transporteurs enerzijds en extra werk voor de magazijnmedewerkers anderzijds, met stress bij alle betrokkenen er bovenop.

Tijdswinst via dynamisch platform met real-time data

Recent VIL-onderzoek toont aan dat vrachtwagens gemiddeld 52 minuten te vroeg zijn, terwijl andere door bijvoorbeeld file of lange wachttijden bij een vorige afspraak te laat komen.

De applicatie die bij OptiPlan ontwikkeld en uitgetest werd, gebruikt real-time data uit bijvoorbeeld de GPS-systemen in de verschillende vrachtwagens om ETA’s (“Estimated Times of Arrival”) te berekenen. Met deze real-time data kunnen vroegtijdig onhaalbaarheden en opportuniteiten gedetecteerd worden. Slots van vrachtwagens die te vroeg of te laat zullen aankomen, worden dynamisch aangepast. Dit kan zowel door “swaps” - slots die onderling gewisseld worden - maar ook door het verschuiven van een afspraak naar een slot dat nog niet is ingenomen. Daardoor wordt veel tijd gewonnen bij het lossen en laden.

End-to-end aanpak met win/win voor alle partijen

Real-time data slim aanwenden om de planningen van de in- en uitgaande transporten bij verladers dagdagelijks dynamisch te optimaliseren en verloren tijd te vermijden, zorgt voor een win/win voor alle partijen. De transporteur moet met minder verliestijden afrekenen. De verdeler of retailer heeft dan weer meer zekerheid dat de goederen op de afgesproken dag worden gelost en/of geladen, waardoor hun betrouwbaarheid naar klanten toe wordt versterkt. Ter illustratie van de manier waarop het dynamisch slotboekingssysteem op basis van real-time data zorgt voor tijdswinst bij het lossen en laden, voorziet VIL in een kort animatiefilmpje (Zie onder).

Projectdeelnemers zijn Alders International Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans, Lux Logistics en Transport Wybo Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen treedt als projectpartner op. Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.