Van Mossel accelereert in 2025 met focus op klantbeleving en hybride mobiliteit

25/06/2025 OM 11:20 - Luc Willemijns
Vanmossel 150525
(“We vertegenwoordigen intussen 44 merken als officiële dealer, waarvan 32 in België en er zit nog meer in de pijplijn”, aldus Koen Claesen, ceo Van Mossel België-Luxemburg)

Consolidatie en innovatie als antwoord op een snel veranderende automarkt

2024 was een recordjaar voor Van Mossel Automotive Group (Waalwijk) en ook dit jaar nam de autogroep mede dankzij het Autosalon een veelbelovende start. Door maximaal in te zetten op klantontzorging, een slimme overnamestrategie en een bredere acceptatie van hybride wagens mikt Koen Claesen, ceo Van Mossel België-Luxemburg, op verdere groei. “De automarkt blijft sowieso uitdagend door de fiscale onzekerheden en de trage overgang naar elektrisch rijden, maar door synergieën te optimaliseren en in te spelen op trends zoals de integratie van autobatterijen als thuisenergieoplossing blijven we toch optimistisch gestemd”, luidt het.

Het eerste kwartaal van 2025 voelde voor Van Mossel meteen al als een scharniermoment. “Dit is voor ons de meest cruciale periode van het jaar”, zegt Koen Claesen, ceo van de autogroep. “Wat de particuliere klanten betreft moeten we eind maart al 40 procent van de jaarlijkse verkoopsdoelstellingen halen. De eerste resultaten overtreffen alvast alle verwachtingen”. Het Autosalon, dat dit jaar opnieuw plaatsvond na een onderbreking in 2024, speelde daarbij een grote rol. Met meer dan 307.000 bezoekers trok het evenement een massa autoliefhebbers naar Brussel. “Het was tijdens de weekends bijna letterlijk over de koppen lopen”, vertelt Claesen. “Dat bewijst dat de auto nog steeds een emotioneel product is. Mensen willen nieuwe modellen zien, voelen, vergelijken, ...”.

Die emotionele band vertaalt zich ook in de showrooms van Van Mossel. Sinds begin januari zijn de vestigingen van de autogroep quasi non-stop open geweest om de toestroom aan klanten op te vangen. Resultaat: een forse stijging in bestellingen, mede dankzij aantrekkelijke saloncondities bij verschillende merken. “Na jaren van uitstelgedrag door de Covid-pandemie en geopolitieke onzekerheden zien we eindelijk een inhaalbeweging”, legt Claesen uit. “Auto’s verouderen, herstelkosten lopen op en klanten grijpen nu hun kans”. Terwijl de verkoop van jonge tweedehandswagens in januari licht terugviel, compenseert de vraag naar nieuwe wagens ruimschoots.

Aanpassing Green Deal-klimaatbeleid

Bij de zakelijke markt ziet Van Mossel eveneens een opleving. “De duidelijkheid rond de nieuwe regering en de fiscaliteit helpen enorm”, stelt Claesen. De recente beleidsaanpassingen, die opnieuw ruimte bieden voor hybride wagens, zorgen voor een onmiddellijke toename in de vraag. “Ondernemers waren lang in dubio over wat fiscaal nog mogelijk was. Nu die knoop is doorgehakt zien we een shift”. Toch blijft de ceo kritisch over de wispelturige aanpak van de overheid. “Onduidelijkheid over elektrisch of hybride rijden creëert uitstelgedrag. Ik vind het goed dat we even gas terugnemen. De elektrificatie ging te snel, zeker voor particulieren”.

Hoewel de verkoop van elektrische voertuigen in absolute aantallen groeit, blijft de afstemming tussen vraag en aanbod een struikelblok. Daarom heeft de EU een aanpassing van het Green Deal-klimaatbeleid doorgevoerd waardoor de Europese autofabrikanten twee jaar extra de tijd hebben gekregen om de strikte CO2-limieten te halen. “Dat was ook absoluut nodig. Met eenzelfde verkoops-mix als in 2024 riskeerden de Europese autofabrikanten dit jaar 15 miljard euro aan sancties. Zero Emission tegen 2035 is gewoon niet realistisch. We hebben meer tijd nodig en niet alleen voor de productie, maar zeker ook voor de infrastructuur”.

Hybride tussenstap

Claesen benadrukt wel dat hij rotsvast blijft geloven in een elektrische toekomst. “Merken hebben miljarden geïnvesteerd in elektrificatie. Alternatieven zoals waterstof of biodiesel zie ik niet doorbreken. Wel pleit ik voor een geleidelijke overgang. Zeker voor particulieren zijn hybride wagens ideaal. Het is een eerste kennismaking met elektrische voertuigen, zonder alle onzekerheden, zoals de actieradius bij lange reizen”. Zelf rijdt de ceo van Van Mossel België-Luxemburg al twee jaar volledig elektrisch en legt hij 70.000 tot 80.000 kilometer per jaar af. “Het is vooral op mentaal vlak een aanpassing. Vroeger tankte ik pas bij 10 kilometer restbereik. Nu laad ik overal waar ik een laadpaal zie”.

Overigens kijken ze bij Van Mossel reikhalzend uit naar de evolutie van autobatterijen naar thuisenergie-oplossingen. “De volgende generatie EV’s zullen niet alleen laden, maar ook ontladen. Je auto zal dan een thuisbatterij worden die bijvoorbeeld zonne-energie opslaat. Het zou een gamechanger kunnen worden, al zijn er ook uitdagingen. Bedrijven zullen immers niet willen dat werknemers hun wagenbatterij ’s avonds thuis gebruiken voor huishoudelijke doeleinden. Hoe dan ook onderzoeken we bij Van Mossel hoe autobatterijen optimaal kunnen worden ingezet. Het is een mooi voorbeeld van hoe we als mobiliteitsbedrijf anticiperen op marktveranderingen”.

Consolidatiegolf

Die proactieve houding komt ook tot uiting in de overnamestrategie van de automotive-groep. In 2024 boekte Van Mossel zijn beste jaar ooit, mede dankzij een stevige backorder-portefeuille die nu wordt uitgerold. Tegelijk blijft de groep groeien door acquisities. “Het is geen doel op zich, maar we zitten nu eenmaal in een consolidatiegolf”, aldus Claesen. Na expansie in Nederland, België en Luxemburg richt Van Mossel nu zijn pijlen op het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Duitsland en Polen. Begin 2025 werd nog een grote overname in Duitsland aangekondigd en in Nederland kwam een Volvo-dealer in de regio Amsterdam in handen van de groep. “We vertegenwoordigen nu 48 merken als officiële dealer, waarvan 32 in België en er zit nog meer in de pijplijn”.

Toch verschuift de focus dit jaar van overnames naar synergie. “De grote overnames in België zijn achter de rug. Nu gaat het om optimalisatie. Dat betekent investeren in klantbeleving: van Van Mossel-laadpalen en -laadpassen tot het ontzorgen van lokale vestigingen. Mijn medewerkers moeten focussen op de klant, niet op administratie of contracten. Dat regelen wij centraal”. In een markt waarin kleine garages verdwijnen, wil Van Mossel schaalvoordelen combineren met een lokale aanpak.

Tot slot heeft Claesen voor ondernemers nog een laatste tip: “Zoek de juiste mix. Er is nu eenmaal geen one-size-fits-all. Alles hangt af van de noden: kilometers, gezin, laadopties thuis, … Maar de elektrificatie komt er hoe dan ook aan, vermoedelijk rond 2040-2045”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.