VDAB koppelt technische opleidingen met wervingsmomenten

21/10/2020 OM 08:00 - Luc Willemijns
VDAB P2 Bogeaerts1 1510
Kristof Bogaerts (VDAB) koppelt opleidingen technicus vloeibare/gasvormige brandstoffen met succes aan wervingsmomenten

Competentiecentrum Brandertechnieken staat borg voor 100% uitstroming

In Mechelen, Oostende en Genk heeft VDAB binnen de competentiecentra Bouw een specifieke cel Brandertechnieken in werking. Die excelleert niet enkel door zijn praktijkgerichte en maatspecifieke aanpak, maar profileert zich tevens als een bijzonder waardevol rekruteringsplatform voor HVAC-bedrijven. In het competentiecentrum Bouw te Mechelen slaagt de cel Brandertechnieken er alvast in de integraliteit van zijn cursisten in de arbeidsmarkt te plaatsen. Dat gebeurt aan de hand van een “matching on the spot”.

In Mechelen, Oostende en Genk heeft VDAB binnen de competentiecentra Bouw een specifieke cel Brandertechnieken in werking. Die excelleert niet enkel door zijn praktijkgerichte en maatspecifieke aanpak, maar profileert zich tevens als een bijzonder waardevol rekruteringsplatform voor HVAC-bedrijven. In het competentiecentrum Bouw te Mechelen slaagt de cel Brandertechnieken er alvast in de integraliteit van zijn cursisten in de arbeidsmarkt te plaatsen. Dat gebeurt aan de hand van een “matching on the spot”.

De competentiecentra Bouw organiseren een langlopende, modulaire opleiding (9 maanden, nvdr.) op het vlak van brandertechnieken, waarbij elektriciteit een heel belangrijke module blijkt. De opleiding wordt gecombineerd met een veertiendaagse stage in het kader van werkplekleren. De cel Brandertechieken richt zich naar de brandertechnici die voor de installatie, het onderhoud en de herstellingen van de branders instaan.

De opleiding focust niet enkel op de klassieke verbrandingsinstallaties, maar besteedt ook aandacht aan de nieuwe technologieën (warmtepompen, geothermie, …).

“De cursisten komen zowel met de oude als de nieuwe technieken in aanraking. De markt verplicht ons om heel maatspecifiek te werken. Elke opleidingscyclus vertrekt van de basiscompetenties binnen de groep. Doorgaans gaat het om een mix van schoolverlaters en werkzoekenden. We pogen elke en deelnemer te “triggeren”. Voor de ene is dat met ingewikkelde regelingen (domotica), de andere met eenvoudige schakelingen (elementaire basisvaardigheden). Als opleidingsverstrekker gaan we gericht op zoek naar de competentiekloof. We gaan kijken welke noden waar precies moeten worden ingevuld”, schetst Kristof Bogaerts, instructeur Brandertechnieken aan het VDAB-competentiecentrum Bouw te Mechelen.

In functie van die bevindingen wordt de opleiding inhoudelijk flexibel aangepast en bijgestuurd. “Op een bepaald ogenblik bereikt elk van de deelnemers zijn limiet. Dat stelt ons in de mogelijkheid om de individuele vaardigheden en bijgevolg de jobkansen heel precies in te schatten. In wezen lijnen de cursisten zelf hun competenties af”, zo nog Bogaerts.

Bepaalde cursisten worden, tijdens het opleidingstraject, gericht naar de opleiding monteur/installateur (buizen plooien, draad trekken, lassen en solderen, …) toegeleid omdat de competentiekloof té groot blijkt voor een job als technicus. Aan het eind van de opleiding zien cursisten technicus vloeibare/gasvormige brandstof hun opleiding bekroond met een officieel attest indien ze slagen in het afsluitende overheidsexamen.

"What you see, is what you get”

- Kristof Bogaerts

Gerichte info- en wervingsmomenten

Als voormalig eigenaar van een eigen HVAC-bedrijf beschikt Kristof Bogaerts nog steeds over een ruim netwerk binnen de sector. Als zelfstandige in bijberoep houdt hij voeling met de sector en de technologische evoluties. “Dat netwerk stelt me in staat bedrijven uit te nodigen om zich aan de cursisten te komen voorstellen. Die infomomenten koppelen we vaak met een sollicitatiemoment. Dergelijke directe sollicitaties bieden bedrijven op zoek naar geschikt personeel dan weer het voordeel dat de betrokken cursisten zich niet kunnen voorbereiden. What you see, is what you get”, aldus de instructeur.

In de praktijk kan de cel Brandertechnieken in Mechelen met een 100% doorstroming van de cursisten naar de arbeidsmarkt pronken. Doorgaans kunnen ze aan de slag in het bedrijf waarin ze stage lopen.

Een en ander heeft ook te maken met de tussenkomst van zowel de VDAB-consulenten als de -instructeurs. Die besteden meer dan gewone aandacht aan de attitude van de cursisten, met duidelijke afspraken vooraf.

VDAB P2 Bogeaerts2 1510

Ook werknemersopleidingen

Core business van de cel Brandertechnieken van het VDAB-competentiecentrum Bouw in Mechelen blijft de opleiding van werkzoekenden. Daarnaast verzorgt de cel ook werknemersopleidingen. De erkenningsattesten van de brandertechnici moeten immers om de vijf jaar hernieuwd. Dat gebeurt na een verplichte bijscholing die door de cel wordt verzorgd.

Op vraag van bepaalde bedrijven of sectoren organiseert VDAB voorts specifieke bijscholingen voor het personeel. “In huis beschikken we daarvoor over alle hardware om voor elke vragende partij op maat te werken. Scholen kunnen de apparatuur eventueel afhuren om met eigen instructeurs specifieke opleidingen op onze site te verzorgen”, besluit Bogaerts..

Bijkomende opleidings-tool in Doe-Huis

Op zijn site langsheen de Brusselsesteenweg te Mechelen heeft het Competentiecentrum Bouw van VDAB een Doe-Huis in gebruik. Het huis, opgetrokken in houtskeletbouw, fungeert voor de cursisten als leeromgeving waar ze met de nieuwe technologieën (domotica, verwarmingstechnieken, ventilatie, …) kunnen experimenteren. Vanaf dit najaar fungeert het Doe-Huis als bijkomende opleidingstool voor cursisten die zich in reële omgeving in de nieuwe verwarmingstechnologieën wensen te bekwamen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.