Vijf macrotrends die onze toekomst bepalen: een voorspel naar strategische planning
Bedrijven besteden veel tijd aan het begrijpen en voorspellen van de toekomst. Klantgegevens worden geanalyseerd. Sectorspecifieke en technologische trends worden ingeschat. Meerdere scenario's worden bekeken tijdens strategische planningsoefeningen. Al deze input wordt geanalyseerd met als doel een succesvolle toekomst en resultaten te garanderen.
Vandaag gebruiken we steeds meer geavanceerde modellen om activiteiten te voorspellen zoals economische parameters en weersomstandigheden. De wetenschap stelt ons momenteel echter nog niet in staat om te anticiperen op complexere verschijnselen met betrekking op demografische, gezondheids-, sociale, geopolitieke en klimatologische trends.
We kunnen het er allemaal over eens zijn dat het voorspellen van de toekomst geen sinecure is. We overschatten effecten op korte termijn of onderschatten er op lange termijn. Om het in de woorden van US president Dwight D. Eisenhower, “Plans are worthless, but planning is everything”.
De volgende analyse biedt een kans om nieuwsgierig na te denken over de toekomst, een visie te ontwikkelen, en meer succesvol te navigeren binnen een steeds veranderende wereld.
Vijf macro-trends geven vorm aan onze toekomst:
1. Een recente verschuiving in de wereldeconomie resulteert in een groeiende machtsbalans tussen de Chinese en Amerikaanse standaarden die de positie van de Europese Unie beïnvloeden om betrokken te blijven bij beide landen. Afhankelijk hoe de mondiale economische orde evolueert, landen zullen steeds vaker voor de keuze staan tussen de technologische, economische en sociale normen van de Verenigde Staten of China. Bijvoorbeeld de wereldwijde telecommunicatiesector zou kunnen worden opgesplitst in twee blokken, volgens Chinese of Amerikaanse normen.
2. Supply chains passen zich aan en worden veerkrachtiger met de adoptie van lokale sourcing en distributie, met oog op duurzaamheid en geavanceerde automatiseringstechnologieën. De komende jaren zullen bedrijven hun inkoop, productie en distributiestrategieën blijven heroverwegen. Afhankelijk van de aard van hun activiteiten zal een toenemend aantal bedrijven switchen naar verticale integratie of productieketens dichter bij hun consumentenmarkt brengen. Het toenemende gebruik van automatisering in veel sectoren zal de offshore-productie in lage loonlanden verminderen.
3. De strijd tegen klimaatverandering zet nu alle economische sectoren onder druk te innoveren en transformeren om te voldoen aan de doelstellingen voor het CO2-vrij maken van de economie. Het doel van een netto-nul uitstoot in 2050 aangenomen door steeds meer overheden en bedrijven zullen de komende decennia een grote uitdaging zijn. Groene innovatie zal een doorslaggevende factor zijn in de volgende industriële revolutie.
4. Demografische veranderingen in de OESO-landen benadrukken de noodzaak om personeelstekorten aan te pakken, opleiding en integratie van ondervertegenwoordigde bevolkingsgroepen in de arbeidsmarkt te heroverwegen. De vergrijzende bevolking in geavanceerde economieën vormt een belangrijke demografische trend. Volgens de OESO zal het percentage van de 65-plussers binnen de landen toenemen van 17 naar 27 procent in 2050. Kosten voor de zorg en gezondheidszorg zullen stijgen.
5. Digitale versnelling biedt veel groeimogelijkheden en innovatie, van het creëren van digitale waardenketens tot het stimuleren van landen om te groeien en het ondersteunen van de decarbonisatie van onze economie.
Rol van IT
Business- en IT-toeleveringsketens convergeren. Technologie moet worden geïntegreerd en van begin tot einde geoptimaliseerd in de gehele bedrijfswaardenketen tot een digitale waardenketen. Ongeacht de aard organisatie, technologische kennis en vaardigheden zijn nu belangrijke succesfactoren voor de toekomst. Leiders van bedrijven en overheden moeten prioriteit geven aan samenwerking, innovatie en afstemming tussen business, operations en IT om transformationele resultaten op te leveren.
Technologische vooruitgang zal talloze business-kansen genereren maar ook inherente uitdagingen. Denk maar aan de toenemende gevallen van datalekken en ransomware-aanvallen. Cyber-criminaliteit is een uiterst lucratieve markt geworden die een voortdurende strijd levert tussen degenen die willen profiteren van cyber-aanvallen en degenen die werken aan ze te voorkomen.
Met al deze aanschouwingen is het duidelijk dat burgers, bedrijven en regeringen te maken zullen krijgen met verschillende sociale en ethische implicaties, van hoe artificiële intelligentie onze jobs zal beïnvloeden, hoe de keuze van de consument en concurrentie op de technologiemarkt aan te moedigen, hoe de balans tussen gegevens privacy en klantgemak balanceren. Nieuwe technologieën zullen hierbij een steeds belangrijkere rol spelen, in alle aspecten van onze samenleving.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium N.V. (Diegem))
of 02/708.61.00
CGI BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.