Waarom wordt duurzaam transport steeds belangrijker?

24/03/2021 OM 07:00 - Luc Willemijns
Iveco150321

Alternatieve aandrijftechnieken winnen steeds meer terrein ten opzichte van dieselaangedreven voertuigen. Veel transporteurs en overheden hebben namelijk reeds ingezien dat we gezamenlijk iets moeten doen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Duurzaam transport wordt in de komende jaren steeds belangrijker omdat er steeds meer zero-emissiezones op komst zijn.

Als transporteur dien je rekening te houden met een veranderend toekomstperspectief omdat in meer steden een zero-emissiezone zal worden ingevoerd. De kans is aanzienlijk dat in de toekomst meer steden een verbod opleggen voor dieselaangedreven voertuigen. Voor stadsdistributie heeft dit grote gevolgen waardoor je hier vroegtijdig op moet anticiperen. Het is daarom verstandig om in beweging te komen want reageren is vooruitzien. Bereid je vandaag nog voor op een duurzamere toekomst.

Wet- en regelgeving

Mede door de introductie van een CO2-taks in Duitsland wordt de kilometerkostprijs van een LNG-truck steeds aantrekkelijker. Dat betekent vooralsnog dat de dieselprijs in Duitsland stijgt met circa 3 eurocent per liter. In de toekomst loopt deze prijsstijging verder op waardoor de brandstofkosten ieder jaar verder zullen toenemen voor transporteurs met dieseltrucks.

De kans is zeer aannemelijk dat meer landen in Europa besluiten om de “vervuiler” te laten betalen voor de schadelijke stoffen die zij uitstoten. Met dit scenario moet je dus rekening houden zodra je op het punt staat om een nieuwe lange afstandstrekker aan te schaffen.

Om transporteurs in hun duurzame keuze te ondersteunen is er de Ecologiepremie plus van het VLAIO. Deze subsidie tot 24.000 euro kan aangevraagd worden voor de aanschaf van een (Bio)-LNG truck. Ook Wallonië beschikt over een gelijkaardige subsidieregeling. Daarnaast kunnen zij nog steeds bouwen op het Maut-voordeel in Duitsland.

Het is dus raadzaam om de aanschaf van een LNG-vrachtwagen in overweging te nemen omdat je op een financieel verantwoorde manier rendabele kilometers kunt maken en de uitstoot van CO2 weet te reduceren.

Veranderende wereld

Mede door de komst van deze nieuwe wet- en regelgevingen is het belangrijker dan ooit om rekening te houden met een veranderend toekomstperspectief. Het maakt niet uit in welk land je actief bent want overal zijn overheden al een eind onderweg om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Houd bij de aanschaf van een nieuwe trekker of bakwagen dus rekening met de eventuele groei in brandstofprijzen, exploitatiekosten en een aangescherpt verwachtingspatroon vanuit een opdrachtgever. Daarnaast volgen ook de technische ontwikkelingen zich in rap tempo op.

Steeds meer opdrachtgevers verwachten ook dat je iets doet om jouw transportactiviteiten duurzamer in te richten. Diegene die hierop aanstuurt wordt hiervoor beloond. Je geeft als transportondernemer een duurzaam visitekaartje af richting jouw opdrachtgevers, zodra je de stap zet naar LNG of in een later stadium Bio-LNG.

10 redenen waarom je voor LNG moet kiezen!

Ben je zoekende naar een nieuwe truck en kies je hoogstwaarschijnlijk, net als altijd, voor dieselaandrijving? Denk dan twee keer na voordat je de stap zet en weeg alles goed af. Een weloverwogen keuze begint namelijk bij een degelijk vergelijkingsonderzoek tussen een diesel- en (Bio-) LNG aangedreven truck. We hebben daarom de 10 belangrijkste voordelen van LNG voor jou op een rijtje gezet.

1) CO2-reductie tot 95% met biomethaan in vergelijking met een dieselaangedreven truck. Bij gebruik van Bio-LNG loopt dat percentage verder op.

2) Subsidie voor de aanschaf van (Bio)-LNG aangedreven vrachtwagens via de Vlaamse overheid tot 24.000 euro per vrachtwagen.

3) Géén gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR) of een actieve roetfilter waardoor de uitstoot van stikstofdioxide (NO₂) met 90% wordt verminderd en er sprake is van 99% minder fijnstof.

4) Brandstofkosten zijn structureel lager dan diesel.

5) LNG-trucks zijn 75% stiller waardoor deze PIEK-gecertifieerd zijn en het toegestaan is om te laden en lossen buiten de venstertijden.

6) Prestaties zijn vergelijkbaar met een diesel-truck.

7) Tot 1 januari 2024 kun je gebruik maken van het MAUT-voordeel. Dat kan oplopen tot 18,7 eurocent per kilometer.

8) Een LNG-truck is tussen de 5 en 10% zuiniger qua brandstofverbruik dan een dieselaangedreven vrachtwagen.

9) Opdrachtgevers zetten steeds meer in op verduurzaming van de transportactiviteiten, waardoor (Bio-)LNG steeds aantrekkelijker wordt. De vergroening van het wagenpark is nu nog vaak een keuze maar straks een harde eis van diverse klanten.

10) Extra overheidsmaatregelen zoals de CO2-taks in Duitsland. Dat heeft grote gevolgen voor met name dieselaangedreven trucks.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Iveco Belgium N.V. (Groot-Bijgaarden)

Meer info: 02/467.12.11 of http://www.iveco.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.