Zetes zet in op verdere groei via betere track & trace-oplossing

13/10/2020 OM 10:00 - Tim Willemyns
Zetes1
Gilbert Wellemans: “Steeds meer klanten willen een volledige visibiliteit van hun supply chain”

Voor supply-chain expert Zetes Industries N.V. (Brussel), gespecialiseerd in goederen- en personenidentificatie en actief in zeventien landen, is het einde van de groei nog niet in zicht. De Belgische Panasonic-dochter wil de visibiliteit van de volledige supply-chain verder optimaliseren via een verdergaande track & trace-functionaliteit van productie tot levering. Bovendien verkent het bedrijf nieuwe horizonten zoals robotisering in het magazijn.

Aanvankelijk richtte Zetes, dat in 1983 werd opgericht, zich op het ontwikkelen en verkopen van barcode-scanners en -printers. Met Colruyt, die de barcode als eerste introduceerde in de Belgische retail, sloeg het bedrijf vrij snel zijn eerste grote klant aan de haak. Aangezien Colruyt zijn leveranciers verplichtte om hun producten te voorzien van barcodes, vond Zetes toegang tot andere sectoren. In de beginjaren lag de focus derhalve op goederenidentificatie (Goods ID). Vanaf de jaren 2000 echter, toen Zetes Cards Encoding Company van Bank Card Company N.V. (Brussel) overnam, kwam daar personenidentificatie (People ID) bij. Zo produceert Zetes bijvoorbeeld de Belgische eID’s, Kids-ID’s, rijbewijzen en internationale paspoorten. Daarnaast maakt de vendor de eID’s voor Israël, de paspoorten voor Ivoorkust en Gambia en is het bedrijf betrokken geweest bij het aanmaken van de kiezerslijsten in onder meer Congo, Togo en Kaapverdië.

Gewicht services moet op middellange termijn naar 40% doorstoten

In totaal is Zetes actief in zeventien landen, waaronder het VK, Nederland, Duitsland, Italië, Griekenland, Tsjechië en Polen. De Zetes-groep behaalt een jaaromzet van 270 miljoen euro, waarvan 75 miljoen euro in België. De afdeling People ID is goed voor zo’n 20% van de omzet, de rest wordt verdiend via de Goods ID-oplossingen. Wereldwijd werken er 1.300 mensen bij de technologieholding, waarvan 330 in ons land.

Sinds 2017 is de volledige Zetes-holding een dochteronderneming van het Japanse Panasonic Corporation (Kadoma, Osaka). Panasonic had voorheen al wel de hardware, maar nog niet de software in huis voor goederenidentificatie. Op het vlak van personenidentificatie startte Zetes begin dit jaar in pilootfase met de productie van de vernieuwde Belgische eID. De vernieuwing van dit contract, na de overname door Panasonic, toont aan dat dit de samenwerking en het vertrouwen van de Belgische overheid niet heeft aangetast. Er bestaat ook een synergie tussen Zetes’ aanbod binnen de People ID-afdeling en het portfolio van Panasonic. Zo ontwikkelt Panasonic oplossingen zoals gezichtsherkenning, e-gates en mobile ID-oplossingen.

Zetes2

Geïntegreerde software-oplossingen

De People ID-oplossingen worden voornamelijk verkocht aan overheden. De productiesite van ZetesCards, die de Belgische eID produceert, maakt echter ook kaarten voor privé-bedrijven aan, zoals Sodexo en Inno. Wat Goods ID betreft, zitten Zetes’ belangrijkste klanten in de productie, retail, transport en logistiek. Grote retail-klanten zijn Colruyt en Delhaize. In de transport- en logistieksector zijn Carrefour Logistics, DHL, GLS en Yusen de grote namen. Daarnaast levert Zetes ook rechtstreeks aan klanten uit de industrie..

Sinds 2013-2014 werkt de supply-chain specialist met geïntegreerde software-oplossingen, in plaats van met oplossingen op maat en per land. Alle software-oplossingen worden voortaan door een vijftigtal developers centraal vanuit één zogenaamde “software factory” in Barcelona en Madrid ontwikkeld. Die worden dan uitgerold in de verschillende landen, waarbij weinig maatwerk nodig is. Naast de dertig jaar ervaring en technologische kennis van Zetes, is dat interne en centrale software-development, gecombineerd met de lokale vestigingen in zeventien landen, een belangrijke troef voor het bedrijf. “Zeker bij onderhandelingen met multinationals speelt dat in ons voordeel. Het is voor hen veel makkelijker om met één partner een overeenkomst te sluiten voor verschillende landen”, aldus Gilbert Wellemans, country manager Goods ID bij Zetes.

Zetes zoekt verdere groei met de track & trace-tool ZetesOlympus en de robotisering bij orderpicking

Van hardware naar software…

Het resultaat zijn zeven oplossingen, die elk apart of als geheel geïmplementeerd kunnen worden. Zo vereenvoudigt ZetesAtlas bijvoorbeeld het labelen en verpakken van producten. Magazijnoplossing ZetesMedea verbetert op zijn beurt orderleveringen en verhoogt de traceerbaarheid. Voor de winkelomgeving is er ZetesAthena, dat winkelprocessen en beschikbaarheid in de rekken optimaliseert. Dan is er nog ZetesAres, een direct store delivery-systeem waarmee een mobiele stock beheerd kan worden, iets wat vooral in zuidelijke landen nog gebruikt wordt. ZetesChronos fungeert dan weer als proof-of-delivery systeem waarmee je pakketten kunt volgen vanaf het vertrek bij de fabrikant, groothandelaar of retailer tot bij de levering bij de eindklant. Boven deze oplossingen staat cloud-omgeving ZetesOlympus, waarin alle gegevens worden opgeslagen en de hele supply chain zichtbaar wordt. Bij ZetesOlympus hoort tot slot nog het intelligente dashboard ZetesZeus, dat o.m. de poorten opent naar business intelligence.

Deze nieuwe werkwijze past in de strategie van Zetes om van een hardware-gericht naar een service-gericht bedrijf te groeien. “Begin de jaren 2000 kon je nog leven van de marges op hardware”, vertelt Wellemans. “De service kreeg je er destijds dikwijls gewoon gratis bij. De laatste jaren zijn de hardware-prijzen echter gekelderd naar een vierde van de oorspronkelijke prijs en zijn de marges gehalveerd. Als je als bedrijf marge wil behouden en rendabel wil blijven, moet je focussen op services.” Momenteel is slechts 25 tot 30% van de omzet afkomstig van services. Ambitie is om tegen 2023-2024 naar 40% te groeien, maar door de corona-crisis zou dat vertraging kunnen oplopen. Motor van die omslag zijn vooral de cloud-gebaseerde track & trace-tool ZetesOlympus en het business intelligence-platform ZetesZeus. “Steeds meer klanten willen een volledige visibiliteit van hun supply chain”, aldus Wellemans. Bedrijven willen de status van de bestellingen van A tot Z kunnen volgen, van productie over verzending tot levering. De Zetes-oplossingen zijn daarvoor sinds een drietal jaar gekoppeld aan de ERP- en WMS-systemen van de klant. Dat betekent een belangrijke mijlpaal in de transformatie naar een service-bedrijf vermits Zetes enkel de software levert die wordt geïmplementeerd in de reeds bestaande hardware-systemen van de klant.

Zetes3

…en verdere expansie

Verdere groeikansen ziet Zetes in de zich steeds uitbreidende Europese regelgeving. Zo moet nu al, volgens de Europese Tobacco Product Directive (TBD), elk uniek tabaksproduct geserialiseerd worden. Dat gebeurt via ZetesAtlas. Elk zakje, elke farde en elke doos krijgt een uniek nummer. “Daarna worden al die gegevens geaggregeerd via ZetesMedea, zodat we weten welke zakjes in welke farde en in welke doos zitten”, legt Wellemans uit. Het opvolgen daarvan kan dan weer via ZetesOlympus. Een vergelijkbare richtlijn is er bijvoorbeeld ook voor de farma-industrie, de Falsified Medicine Directive (FMD). Ook voor de voedingsindustrie komt serialisatie er binnenkort aan. Daarbij zal temperatuurregistratie een belangrijke rol spelen, iets waar ZetesCronos in de toekomst op zal inspelen.

Voorts wil Zetes de integratie van robotisering in zijn oplossingen bekijken. Zo’n vijftien jaar geleden was “voice picking” de grote innovatie in magazijnbeheer en orderpicking. Daarbij krijgen magazijniers via een headset geautomatiseerde opdrachten, die ze na afronding moeten bevestigen met vooraf ingestelde commando’s en codes op de magazijnlocaties of op de producten. In 2020 kan het twee kanten op. Zo worden naast headsets nu ook smart glasses met augmented reality (AR) gebruikt bij magazijnbeheer. Het hele orderpicking-proces kan echter ook volledig geautomatiseerd worden met robots. Robotisering heeft het grote voordeel dat je geen werknemers meer nodig hebt en zo heel wat kosten kunt besparen. Zetes zou de robots zelf niet maken, maar bekijkt momenteel met leveranciers van wie het bedrijf een toepassing in zijn oplossingen kan integreren. Ook daar blijft de focus dus liggen op de services die Zetes aanbiedt, en niet de hardware. “Robotisering is de volgende stap om onze groei te blijven garanderen”, stelt Wellemans. “Nu stellen we mensen in staat om efficiënter te werken, los van robots, maar robotisering is een duidelijke trend in de markt die we willen bekijken om in onze oplossingen te integreren.” Ambitie van Zetes is dus duidelijk zijn greep in de toekomst op de supply-chain verder te versterken.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.