Technofleet optimaliseert beheer bedrijfswagenvloot

03/02/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Starter Technofleet B.V.B.A. (Faux/Court-Saint-Etienne) lanceert een gelijknamig Internet-platform dat borg staat voor de kostprijsoptimalisatie van de bedrijfswagenvloten. Doelgroep zijn ondernemingen met vloten van 10 tot 500 wagens. De “full-service” dienst wordt op driejarige basis in de markt gezet tegen de prijs van 972 euro per voertuig. “Technofleet bewerkstelligt een gemiddelde besparing op jaarbasis van zowat 120 euro per voertuig,” stellen bestuurders-zaakvoerders Jérôme Boffé en Olivier Lebrun in koor. Strategische partners van het eerste uur zijn Heode (Louvain-La-Neuve), dat de web-applicatie ontwikkelde, TOTAL Belgium (Brussel) en EurotaxGlass’s Belgium (Brussel).

Vlootbeheerders hebben niet echt inzicht in de totale kost van hun wagenpark. Bovendien houden ze weinig rekening met de verborgen kosten.

Vanuit die vaststelling namen Jérôme Boffé en Olivier Lebrun het initiatief tot de oprichting van Technofleet B.V.B.A., dat het gelijknamige Internet-platform uitbaat.

Door alle voertuiggegevens op individueel niveau in te zamelen en te centraliseren, kan een kostenbeperkende invloed worden uitgeoefend, zo luidt het.

“De door Technofleet ingezamelde data bieden de vlootbeheerder een beter inzicht in de kosten. Ze maken hem tevens duidelijk waar besparingen mogelijk zijn en of waar eventueel sprake is van misbruik (lees: onrechtmatig gebruik van tankkaarten, nvdr.),” aldus Jérôme Boffé.

Desgewenst kan Technofleet een deel van het vlootbeheer overnemen. Ook tot de dienstverlening horen advies en aanwijzingen voor de chauffeur om bedrijfseconomisch beter met het voertuig om te springen.

Centralisatie, opvolging en bijstand

Voor Olivier Lebrun heeft Technofleet een drieledige functie.

Zo fungeert de applicatie als centralisatie-tool, die alle relevante data met betrekking tot de bedrijfsvloot en het rijgedrag van de chauffeurs (d.i. met inbegrip van mogelijke processen-verbaal) opslaat, opvolgings-tool op voertuigniveau en bijstand-tool.

Dat laatste vertaalt zich bijvoorbeeld in een jaarlijkse controle van de staat van elk voertuig door taxatiespecialist EurotaxGlass’ Belgium, zodat, in functie van de bevindingen, “de vlootbeheerder op het juiste ogenblik de juiste beslissingen kan nemen”.

Ingeval van einde contract van een lange termijnverhuurovereenkomst, zorgt Technofleet voor een tegenexpertise ten gunste van de leasing-nemer.

“Precies de centralisatie van data en hun archivering vormen het grootste probleem voor de vlootbeheerder,” weet Jérôme Boffé. “Zelden hanteren bedrijven analytische boekhoudregels met betrekking tot hun wagenpark. Die mogelijkheid biedt Technofleet hen wel,” wordt daaraan toegevoegd.

Het duidelijk inzicht in de (verborgen) kosten van de totale bedrijfsvloot kan overigens als onderbouw fungeren voor het opstellen van “car policies”.

Kostenbesparend karakter

Voornaamste voordeel van Technofleet is zijn kostenbesparend karakter. Een duidelijk inzicht in de kosten van de bedrijfswagenvloot biedt immers onaangeboorde besparingsmogelijkheden.

Bovendien brengt de web-applicatie ook de verborgen kosten in beeld. Diverse alarmfuncties zorgen er dan weer voor dat, ingeval van nalatigheid of vergetelheid van de chauffeur, proactief kan worden opgetreden.

Voorts biedt Technofleet de vlootbeheerder uitzicht op tijdswinst en derhalve een hogere productiviteit.

“Vandaag besteedt een modale vlootbeheerder zowat 60% van zijn tijd aan data- en informatie-inzameling, de rest gaat naar de verwerking van die gegevens,” zo nog Lebrun.

Technofleet wordt in drie verschillende driejarige formules in de markt gezet tegen een maximumprijs van 972 euro.

“Dat is minder dan de kostprijs van een voertuig in lange termijnhuur dat maandelijks zijn maximaal toegestane kilometeraantal met 450 kilometer overschrijdt of dat gedurende zijn contractuele levensduur vijf weken is geïmmobiliseerd en dient vervangen,” klinkt het.

Tijdens het eerste volledige werkjaar hoopt Technofleet een 2.500 bedrijfswagens via zijn web-applicaties op te volgen. In 2011 zou dat cijfer dubbel zo hoog moeten liggen.

Een en ander stemt voor 2010 overeen met een omzet van zowat 1,5 miljoen euro.

Bepaalde leasing-maatschappijen bieden een soortgelijke dienstverlening, erkent Jérôme Boffé.

“Nadeel is evenwel dat ze, in tegenstelling tot Technofleet, niet over real-time data beschikken en, in het beste geval, slechts op maandbasis rapporteren,” klinkt het tot slot.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.