Helft Belgische ondernemingen ziet duurzaamheid als ‘modegril’

15/06/2010 OM 11:32 - Frank De Graeve
Placeholder
NULL

Duurzaamheid staat niet hoog op de agenda van de meeste Belgische bedrijven. Bij 57 procent van de Belgische ondernemingen is men er zelfs van overtuigd dat het een modeverschijnsel is. Dat blijkt uit een onderzoek dat Indigov in opdracht van softwareleverancier SAP uitvoerde bij 648 Belgische bedrijven. Bijna driekwart van de Belgische bedrijven bekijkt daarnaast duurzaamheid louter als ‘groen zijn’ en houdt daarbij geen rekening met andere belangrijke aspecten van een duurzaamheidsbeleid.

Volgens SAP moet duurzaamheid nochtans een integraal deel uitmaken van een bedrijfsstrategie op lange termijn. Het bedrijf betreurt dan ook dat duurzaamheid blijkbaar geen thema is in de huidige verkiezingscampagne.

Gezien de moeilijke economische situatie is het hoog tijd dat Belgische bedrijven een duurzaamheidsbeleid ontwikkelen om daar de komende jaren de vruchten van te kunnen plukken.

“Om duurzaamheid tastbaar te maken, moeten bedrijven verder gaan dan enkel ‘groen’ of ‘filantropisch’ zijn”, zegt Peter Graf, Chief Sustainability Officer bij SAP.

“In een duurzaamheidsbeleid moeten ze zowel economische, sociale als ecologische uitdagingen aanpakken. Daardoor kunnen bedrijven ondermeer hun kosten en bedrijfsrisico’s naar beneden brengen en zich onderscheiden van de concurrentie.”


Kostenbesparingen als drijfveer

Uit het onderzoek blijkt dat slechts een minderheid van de Belgische ondernemingen duurzaamheid als bedrijfsprioriteit erkent. Het onderwerp heeft nog maar bij 27 procent van de bedrijven op de agenda van de directieraad gestaan. Bij bedrijven van 500 werknemers of meer komt het veel vaker voor; gemiddeld bij de helft ongeveer.

Slechts 18 procent van de Belgische bedrijven heeft iemand in de rangen die een duurzaam beleid uitstippelt (dubbel zo hoog bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers).

De voornaamste drijfveer voor bedrijven om een duurzaam beleid in te voeren zijn de mogelijke kostenbesparingen. Dat is alvast de motivatie voor 61 procent van de bevraagden die zo'n beleid hebben.

De tweede belangrijkste motivatie voor Belgische bedrijven – zo antwoordt één op vijf van de bevraagde bedrijven – is het bedrijfsimago. Verplichtingen die door de overheid worden opgelegd zijn voor vijf procent van de respondenten voldoende om een duurzaamheidsbeleid te hanteren.


Zuinig met papier en energie

Concreet: welke initiatieven nemen Belgische bedrijven in het kader van hun duurzaamheidsbeleid? Bijna driekwart van de bedrijven levert inspanningen om het verbruik van papier in hun onderneming terug te schroeven.

De aankoop van groene stroom (37%) en milieuvriendelijke wagens (33%) staan op twee en drie. Ongeveer een kwart van de ondernemingen investeert in technologieën met een rendement op langere termijn, zoals zonnepanelen.

Efficiënt energieverbruik staat hoog op de agenda bij 72% van de bedrijven uit het onderzoek. Niet verwonderlijk, want deze maatregelen hebben niet alleen een positieve impact op het milieu, maar ook op het budget van de onderneming.

Men investeert vooral in energiezuinige verlichting: 81% van de Belgische bedrijven installeerde al spaarlampen of intelligente schakelaars. 73 procent reduceerde ook het sluipverbruik, door onder meer de computerschermen automatisch uit te schakelen.

Ook iets duurdere investeringen, zoals dag- en nachtmeters of energiezuinige verwarming, halen met respectievelijk 60 en 44 procent toch nog een goede notering. Groene informaticatechnologieën en slimme meters sluiten met minder dan twintig procent de lijst duidelijk lager af.


Inspanningen worden niet gemeten

Uit het onderzoek leren we dat van de bedrijven die investeren in energie-efficiëntie, liefst 68 procent nalaat om het rendement ervan te berekenen.

Investeringen zijn nochtans pas zinvol als men het rendement ervan meet. Het is enkel op basis van die metingen dat men aanpassingen of verbeteringen kan voorzien.

Slechts 7% van de Belgische ondernemingen meet zijn CO2-emissies. In tegenstelling tot wat algemeen verwacht wordt, meet ook in de middelgrote tot zeer grote bedrijven minder dan een derde zijn CO2-uitstoot.

Positief is echter dat de ondernemingen die hun emissies wel meten, ook iets doen met de resultaten. Bijna tachtig procent van hen gebruiken de metingen om hun interne processen te optimaliseren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.