Integratie Kingspan en EcoTherm voltooid

Begin dit jaar telde Kingspan Plc. 120 miljoen euro neer voor de overname van de West-Europese isolatiedivisie van de Ierse bouwstoffenproducent CRH, waaronder EcoTherm en Unidek (blokschuim). Het integratieproces werd zopas afgerond. Enkele submerken niet te na gesproken, verdwijnt Ecotherm als merknaam. Die wordt vervangen door Therma als Kingspan’s wereldwijde merknaam voor zijn poly-isocyanuraat (PIR)-aanbod.
Als gevolg van de overname beschikt Kingspan in Nederland over twee productievestigingen, met name in Winterswijk (het voormalige EcoTherm, nvdr.) en in Tiel, waar Kingspan zijn activiteiten een tweetal jaar terug centraliseerde.
Kingspan Insulation B.V. maakt deel uit van de isolatiedivisie van de beursgenoteerde Kingspan Group Plc., met hoofdzetel in het Ierse Cavan.
Naast de isolatiedivisie omvat de groep drie bijkomende divisies, met name Access Floors (geïsoleerde vloersystemen), Environmental (zonnepanelen, boilers, …) en Insulated Panels (isolatiepanelen).
Wereldwijd heeft de groep 70 productielocaties en 42 verkoopskantoren. In Winterswijk produceert Kingspan Insulation B.V. PIR-isolatieplaten.
Tiel focust op de productie van resol-hardschuim isolatiematerialen, met Kooltherm als belangrijkste merknaam.
Beide sites beslaan een gezamenlijke bedrijfsoppervlakte van 135.000 m², waarvan 64.000 m² bebouwd. Hun jaarlijkse productiecapaciteit overschrijdt het miljoen m³ isolatieplaat.
In België is de Kingspan-groep aanwezig in Grobbendonk (isolatiepanelen), Leuze-en-Hainaut (Kingspan Door Components), Olen (Unidek) en Roeselare (Kingspan Environmental).
In Turnhout is Kingspan Tarec Industrial Insulation N.V. (blokschuimtechnologie) actief, waarin Kingspan een belang aanhoudt.
Vorig jaar boekte de Kingspan Group een omzet van geconsolideerd 1,2 miljard euro. Het eerste halfjaar van 2011 werd op 740 miljoen euro afgeklokt.
Vooral het segment isolatieplaten zet forse groeicijfers neer. Dat maakt meteen de impact duidelijk van de overname van EcoTherm.
Zonder de integratie had de isolatieplatendivisie, na de eerste drie kwartalen van het lopende jaar, een lichte achteruitgang genoteerd.
Strategische zet
De focus van de Kingspan-groep ligt op het aanbieden van energie-efficiënte oplossingen, watermanagement-oplossingen en het reduceren van de CO2-uitstoot.
Vandaar dat het bedrijf wat graag uitpakt met het 13%-belang dat voormalig Amerikaans vice-president Al Gore aanhoudt.
“Doelgerichte acquisities en verder investeren in productontwikkeling vormen de hoekstenen van Kingspan’s toekomststrategie,” verduidelijkt Hans Jacobs, algemeen directeur van Kingspan Insulation B.V. (Tiel).
“Met EcoTherm haalde de groep de marktleider in hoogrendementsschuimen op PIR-basis binnen. Kingspan Insulation groeit zodoende uit tot wereldwijd marktleider op gebied van PIR- en resol-schuim,” wordt daaraan toegevoegd.
Kingspan’s Kooltherm®-productengamma en PIR-aanbod hebben lambda-waardes van respectievelijk 0,021 en 0,023. Dat zijn isolatiewaardes die beter scoren dan minerale wol en EPS (geëxpandeerd polystyreen).
“De Europese milieuregelgeving en de 20/20/20-doelstellingen bieden aantrekkelijke vooruitzichten voor de markt van de hoogwaardige harde isolatieplaten,” meent Jacobs nog.
Momenteel zou 40% van de CO2-uitstoot in West-Europa overigens aan slecht geïsoleerde woningen zijn toe te schrijven.
Sterproduct van Kingspan Isolation is het Kooltherm®-productengamma, dat rond hoogrendements resol-hardschuim isolatieplaten is opgebouwd voor toepassingen in gevels, vloeren en daken.
Volgend jaar pakt Kingspan Insulation uit met een nieuw Kooltherm-product met een lambda-waarde van 0,020.
Naast de resol-productlijn, introduceert Kingspan Insulation als fusie-entiteit Therma als wereldwijde merknaam voor zijn PIR-aanbod.
“EcoTherm verdwijnt als merknaam ten voordele van Therma,” beklemtoont Jacobs.
KINGSPAN HOLDING BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.