Het dynamisch duo: CRM en marketing automation

In de laatste decennia hebben bedrijven zich gewapend met CRM (customer relationship management)-oplossingen om hun klant centraal te kunnen plaatsen. Hierbij is het wapen bij uitstek een 360°-view van de klant. En om dit te bereiken gaan we aan de slag met het opzoeken en analyseren van persoonlijke gegevens, contactgegevens, historiek van de aankopen, contactmomenten via e-mail en telefoon.
Hiermee kunnen we elke klant indelen in een segment op basis van zijn aankoopgedrag, locatie, ouderdom, geslacht, …. Klinkt bekend?
Maar wat met de bezoekers op de website? Wat met de bestaande klanten die het afgelopen jaar niet meer hebben gekocht? Wat met de potentiële klanten die uw producten enkel via Google kennen? Wat met het ongenoegen van het sales-departement omdat ze leads binnen krijgen die nog niet bereid zijn om te kopen?
Marketing automation
Ook al is een CRM broodnodig en zal het altijd het hart van een sales-proces zijn, er is tegenwoordig veel meer nodig om aan de bovenstaande uitdagingen een oplossing te bieden. Het voeden van de sales funnel, het informeren van leads, het warm maken of houden van potentiële kopers. En liefst geautomatiseerd? Dat kan!
Marketing automation is een markt die reeds enkele jaren aan het groeien is. En dankzij de talrijke oplossingen die momenteel beschikbaar zijn, is deze technologie meer dan ooit bereikbaar voor alle bedrijven, van KMO tot enterprise.
We lijsten even de voordelen op:
- Je werkt met een marketing-database met duidelijke profielen. CRM-systemen krijgen hiermee enkel gekwalificeerde leads binnen wat de kwaliteit van de instroom verhoogt. Leads zullen een hogere bereidheid tonen om het product te kopen, met een hogere omzet en een tevreden sales-departement als resultaat.
- Segmentatie is niet enkel meer gebaseerd op directe profielgegevens, maar ook op impliciet gedrag. Dat kan verder worden gebruikt om potentiële klanten nog enkel relevante pagina’s te tonen op de website en om een consistente en gepersonaliseerde communicatie uit te sturen.
- Om te weten welke marketing-campagnes ook werkelijk omzet hebben gegenereerd, is de koppeling tussen marketing-activiteiten en verkoopsactiviteiten een must. Hiermee kan de marketing-strategie nog verder worden geoptimaliseerd.
De kloof tussen klanten en bedrijven is nog nooit zo groot geweest. Hierdoor is het vestigen van de aandacht op customer experience belangrijker dan ooit. Want in de steeds evoluerende digitale wereld, wordt de ervaring die een klant heeft met een bedrijf en diens producten, de belangrijkste factor in het aankoopgedrag. Het intelligent gebruik van CRM en marketing automation-oplossingen zijn de belangrijkste bouwstenen die er voor zorgen dat we de customer experience kunnen meten en naar een hoger niveau tillen.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Tobania (Strombeek-Bever)).
Meer info: 02/300.80.30 of www.tobania.be.
TOBIUS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.