Software AG introduceert Digital Business Platform

24/04/2015 OM 09:25 - Luc Willemijns
E5b8ebf7330835a7d76d4a87ac57388e
Karl-Heinz Streibich: “De bestaande bedrijfsautomatiseringssystemen voldoen niet aan de eisen van de digitale wereld”
In hun strijd om te overleven hebben bedrijven weinig keuze: digitalisering van hun bedrijfsprocessen is een must. Wereldwijd tekent zich op bedrijfsvlak een transformatieproces af dat op elke organisatie een invloed heeft. “Alles in de digitale wereld genereert (connected) data. Bedrijven zijn verplicht daarop hun business-model te bouwen,” beklemtoont Karl-Heinz Streibich, ceo van Software AG (Darmstadt). De wijze waarop de bestaande bedrijfssystemen met die data omspringen, voldoet echter niet meer. Daarom pakt Software AG uit met zijn Digital Business Platform. Dat platform is in wezen de uitkristallisatie van het goed gestoffeerde acquisitieparcours dat het IT-bedrijf de jongste jaren reed.

Duidelijk is dat de digitale wereld, aangestuurd door allesverslindende software, van bedrijven een nieuwe mate van flexibiliteit en responsiviteit ten opzichte van de klant vereist. Een 360°-kennis van de klant is een absolute vereiste.

“Digitale ondernemingen onderscheiden zich precies door hun customer intimacy, met als exponent hun responsmogelijkheid in real-time,” zo nog Streibich.

De hedendaagse business-to-business omgeving is overigens niet langer het speelterrein van een aantal grote IT-vendors. Het is één grote app-omgeving geworden. Alleen in Europa werden in de voorbije twee jaar ruim 2 miljoen digitale programma’s ontwikkeld. IT-bedrijven worden door deze evolutie in een nieuwe business-logica gedwongen. Boven de business- ofte ERP-laag dient een applicatielaag gebouwd die onder meer een digitalisering van de bedrijfsprocessen en real-time analysemogelijkheden binnen bereikt brengt.

“Met zijn nagelnieuwe Digital Business Platform speelt Software AG als onafhankelijk leverancier van een digitale applicatielaag op deze evolutie in. Die neutrale laag biedt bedrijven meer vrijheid van handelen,” zo nog de ceo.

Het Digital Business Platform biedt bovendien aan bedrijven de ruimte om samen met klanten en partners aan co-innovatie te doen en in de toekomst samen innovatieve business-oplossingen te ontwikkelen.

Game-changer

Ook voor Wolfram Jost, cto van Software AG, is het Digital Business Platform een echte game-changer. Vooral in het licht van het ontluikende Internet-of-Things (IoT), waarbij elk fysiek item met computing power en datacommunicatie-functionaliteit wordt toegerust.

“De bestaande business-applicaties in bedrijfsomgeving zijn niet berekend op die ommekeer. Hun architectuur is niet gebouwd met het oog op verandering. Ze zijn gebouwd om te overleven in de tijd en kunnen de snelheid van verandering in de klantenbasis niet volgen. Ze werden ontwikkeld vanuit het oogpunt van standaardisatie, harmonisatie en om bestaande processen aan te sturen,” zo luidt het.

De infrastructuur-software specialist kondigde onlangs nog een streaming analytics-platform aan samen met het Indiase Wipro Ltd. (Bangalore). Met behulp van dat nieuwe platform kan in real-time informatie worden gegenereerd als basis voor snelle beslissingen in de IoT-markt.

Digitale apps worden evenwel voor niet-bestaande processen gebouwd. Hun levensduur zal soms slechts één of twee jaar bedragen. Geen enkele software-bouwer kan overigens voorzien hoe een business-proces vandaag de dag zal evolueren. De nieuwe generatie digitale adaptieve apps worden gebouwd met het oog op continue verandering.

“Bedrijven dienen vandaag platformfunctionaliteiten aan te kopen waarop business-applicaties kunnen worden geënt,” meent Jost.

De wijzigingen in de omgeving situeren zich voornamelijk in het customer engagement en het customer experience management. Daarvoor zijn adaptieve apps vereist die enerzijds flexibel en gebruiksvriendelijk in zowel ontwikkeling als gebruik zijn en anderzijds real-time data management mogelijk maken. Daarvoor is een platform vereist dat snelle app-ontwikkeling mogelijk maakt en gelijktijdig de vereiste data-, proces-, applicatie-, integration- en beslissingslogica integreert. En zeker niet te vergeten dat in de hedendaagse omgeving de klant de business-logica aanstuurt.

“Out-of-the- box apps maken derhalve geen schijn van kans meer,” luidt het.

Digital Business Platform

Software AG’s Digital Business Platform positioneert zich tussen de bedrijfsapplicaties in de backoffice (ERP, SCM, …) en de customer engagement-systemen in de front-office. De traditionele aanpak dient het veld te ruimen voor de digitale “approach”. Verworven innovatie in de ERP-systemen moet plaats maken voor co-innovatie in het Digital Business Platform. De “Proven Mode” van weleer (veilig, stabiel, zeker, voorspelbaar en systemisch) wordt weggedrumd door de “Agile Mode” (flexibel, onstabiel, onzeker, verkennend en opportunistisch).

Het nieuwe Digital Business Platform van Software AG is opgebouwd uit een aantal tools voor business- en IT-transformatie, een aantal fundamentele bouwstenen en Software AG Cloud, dat onlangs zijn oplossingen bij Amazon Web Services onderbracht.

Voor de proceswijzigingen maakt het Digital Business Platform gebruik van ARIS (business process analysis, governance, risk & compliance management) en Alfabet (IT-planning, portfolio management en enterprise architecture management).

De flexibiliteit van het Digital Business Platform puurt Software AG uit de inzet van een aantal kerncomponenten die elk een specifieke laag binnen het geheel afdekken. Adabas-Natural (enteprise applications) tekent voor de verwerking van de processen, Terracotta® voor de in-memory data fabric (zeg maar, het onontbeerlijke in-memory data management). Het hart van de integratie- en agile process-laag wordt gevormd door webMethods, dat instaat voor enerzijds de integratiefunctionaliteit en het API-management, anderzijds het business process management en AgileApps. De toplaag, met name de intelligente business-operations, wordt aangestuurd door webMethods (operationele intelligentie) en Apama (streaming analytics, ofte een real-time dashboard).

Laatste pijler binnen het Digital Business Platform is Software AG Cloud, dat als motor voor de digitale onderneming fungeert. Bouwstenen van Software AG Cloud zijn ARIS (Cloud), Alfabet (Cloud), webMethods (Integration Cloud) en webMethods (AgileApps Cloud). Software AG Cloud kan als private of als hybride cloud worden uitgerold.

Software AG brengt cloud-portfolio onder bij Amazon Web Services

Software AG, toonaangevend speler inzake oplossingen voor procesmanagement, integratie en data streaming analytics, brengt zijn complete cloud-portfolio onder in de cloud van Amazon Web Services (AWS).

De producten van Software AG voor portfolio-management (Alfabet Cloud) alsook procesmodellering en -analyse (ARIS Cloud) draaien nu al bij AWS. Later dit jaar volgen webMethods Integration Cloud, een platform voor hybride applicatie-integratie (cloud/cloud en cloud/on-premises) en webMethods AgileApps Cloud, een platform voor applicatie-ontwikkeling en case management).

Software AG zal in de loop van het jaar zijn portfolio van cloud-diensten en -oplossingen overigens verder via het partnerkanaal uitbreiden.

E5b8ebf7330835a7d76d4a87ac57388e
Karl-Heinz Streibich: “De bestaande bedrijfsautomatiseringssystemen voldoen niet aan de eisen van de digitale wereld”
A5bba22cb616217b4edc0a8fa0fee9f7
Cto Wolfram Jost en ceo Karl-Heinz Streibich stellen Software AG’s Digital Business Platform voor

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.