iMinds maakt vaste, residentiële telecom-netwerken energie-efficiënter

30/10/2015 OM 08:13 - Luc Willemijns
0664c7807152e12f0b88d39ba2e08352
Communicatienetwerken zijn onmogelijk weg te denken uit onze moderne maatschappij. Dankzij deze netwerken kunnen we surfen, skypen, video’s en data up- en downloaden. Maar ze verbruiken ook veel elektriciteit: een elektriciteitsbehoefte die elk jaar met ongeveer 10% stijgt.

Om die trend om te buigen, sloten wetenschappers van iMinds - UGent zich aan bij het internationale GreenTouch™-consortium dat in 2013 de ambitie formuleerde de technologie-roadmap te ontwikkelen die nodig is om de energie-efficiëntie van communicatie- en datanetwerken revolutionair te verbeteren. Met succes: het consortium kondigde onlangs met trots aan dat het - na vijf jaar onderzoek - in zijn opzet is geslaagd.

De onderzoekers van iMinds - UGent werkten mee aan de ontwikkeling van het model dat een aantal oplossingen integreert om vaste, residentiële telecom-netwerken 250 maal efficiënter te maken (in vergelijking met het best scorende netwerk in 2010).

Ondanks de groeiende populariteit van mobiele dataverbindingen transporteren vaste netwerken (via kabel, DSL of glasvezel) nog steeds meer dan 85% van het totale telecom-verkeer, met volumes die sterk blijven toenemen. Uitdaging is dus om die netwerken klaar te stomen voor een grotere belasting en ze toch energie-efficiënter te maken.

Het energieverbruik van conventionele netwerktechnologie is direct gelinkt aan de capaciteit ervan. Omdat telecom-netwerken gebouwd worden om pieken op te vangen, eerder dan rekening te houden met het eigenlijke (gemiddelde) verbruik van consumenten, zijn ze van nature niet energie-efficiënt. Daarom werden nieuwe technieken ontwikkeld die ervoor zorgen dat netwerkcomponenten (zowel bij gebruikers thuis als bij telecom-operatoren) enkel die data te verwerken krijgen die voor hen van belang zijn. Zo hoeven ze niet langer voortdurend op volle kracht te draaien en kan de energieconsumptie van het hele netwerk met een factor 4 tot 5 worden verminderd.

Daaraan gelinkt deden de researchers ook onderzoek naar manieren om apparatuur (opnieuw zowel bij gebruikers thuis als bij de operatoren) automatisch in slaapstand te plaatsen wanneer die niet wordt gebruikt. Vooral gezien het grote aantal toestellen bij de gebruikers thuis kan ook op die manier een aanzienlijke reductie van de elektricititeitsbehoeften worden gerealiseerd.

Ten slotte ontwikkelden de iMinds - UGent onderzoekers (samen met hun Bell Labs-collega’s) een “groene meter” die verschillende GreenTouch™-technologieën voor vaste netwerken onder de loep nam en hun individuele en collectieve impact op het energieverbruik - en verbeterde energie-efficiëntie - mat.

Benieuwd welke bedrijven vandaag interesse tonen in dit onderwerp? Wij tonen u in 20 minuten wat dat betekent voor uw marktpositie.

dVO deelt geen individuele leesgegevens. Wij werken uitsluitend met geaggregeerde en geïnterpreteerde marktinzichten.

Plan 20 min inzicht

Voor u geselecteerd

Meer context. Dieper begrip.

Artikels zoals deze brengen het nieuws.

Met een dVO-abonnement krijgt u dat nieuws in de juiste zakelijke context — met inzicht in sectoren, bedrijven en strategische bewegingen.

Waarom bedrijven dVO gebruiken

  • Volledige toegang tot alle artikels en thematische dossiers met verkoopkansen

  • Context bij bedrijfsnieuws, investeringen en benoemingen

  • Relevant voor ondernemers, managers, beslissers en medewerkers

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.