Ze verdwijnen met de noorderzon
Ghosting. Een fenomeen dat begint op te duiken in rekruteringsland, maar al langer bestaat in de dating-wereld. Je kent het misschien: je gaat een paar keer op date met iemand, alles gaat goed en ineens verbreekt je “love interest” alle contact en verdwijnt. Als een geest.
Deze trend is overgewaaid naar de professionele wereld en ook hier lijkt de oorzaak te zoeken bij het overaanbod. Net zoals singles keuze te over hebben om nieuwe mensen te leren kennen via dating apps, kunnen werkzoekenden kiezen uit talloze werkgevers dankzij de krapte op de arbeidsmarkt.
Ook vervoersmaatschappij Keolis kent het fenomeen, zegt HR business partner Katleen Saenen. “Wij zoeken veel buschauffeurs en dat is een knelpuntberoep. Daarom rekruteren wij via verschillende kanalen in heel brede doelgroepen. Het komt dan al eens voor dat mensen plots van de aardbol lijken te verdwijnen. Ze dagen niet op voor afspraken, zijn telefonisch niet meer te bereiken en beantwoorden geen mails”. Dat gebeurt bij mensen met wie een afspraak gemaakt werd voor het onmiddellijk invullen van een job, maar ghosting komt ook voor bij mensen die in de opleiding voor het behalen van een rijbewijs D zitten.
Coaching
“Of iemand je zal ghosten, is heel moeilijk in te schatten”, zegt Katleen Saenen. “Mensen komen bij een eerste gesprek soms heel gemotiveerd over, maar krijgen dan een andere aanbieding en laten verder niks meer van zich horen. Daarom zorgen we er voor dat we bij elke sollicitatie heel snel schakelen en mensen duidelijk informeren over wat hen te wachten staat. Voor mensen die een opleiding volgen, bouwen we een heel coaching-traject uit. Door ze van nabij te volgen, doen we er alles aan om mogelijke problemen tijdig op te vangen”.
Teleurstelling
Het feit dat je er als bedrijf rekening moet mee houden dat er tijdens het wervingsproces mensen, schijnbaar zonder reden, plots wegvallen laat sporen na.
“Bij ons bedrijf beschouwen we elke kandidaat als waardevol en we investeren echt tijd in de opvolging en de coaching van onze kandidaten. Dat vraagt ook van ons een ernstige investering in mensen en in middelen”, stelt Katleen Saenen. “Als die mensen dan plots verdwijnen zorgt dat elke keer weer voor een teleurstelling. En het heeft impact op het aantal mensen dat je moet zien om je vacatures in te vullen. Kandidaten die zonder enig bericht achterwege blijven, lopen het risico dat ze daar niet zo’n beste reputatie mee opbouwen en misschien hun kansen voor de toekomst hypothekeren. Gelukkig blijft het aandeel dat met de noorderzon verdwijnt, voorlopig nog minimaal”, besluit Katleen Saenen.
Hoe voorkom je dat je geghost wordt?
- Reageer snel: beantwoord sollicitaties onmiddellijk en doe geschikte kandidaten zo vlug mogelijk een duidelijk voorstel. Hoe langer je wacht bij elke stap van het rekruteringsproces, hoe groter de kans dat de kandidaat elders toehapt.
- Zorg voor een transparant sollicitatieproces: vertel sollicitanten duidelijk hoeveel sollicitatierondes er zijn, wat je van hen verwacht en wanneer ze een reactie krijgen van je. Zo bouw je een band op waarbij de kandidaten het gevoel krijgen dat ze je kunnen vertrouwen.
- Wees open: wees eerlijk over je sterke en zwakke punten als werkgever. Zo leer je elkaar grondig kennen en kunnen beide partijen bepalen of de “match” er wel degelijk is. Jij bepaalt tijdens het gesprek immers niet enkel als bedrijf of je bij elkaar past, ook de kandidaat doet dat.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)
Meer info: http://www.vdab.be.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.