Audi e-tron klaar voor netgeoptimaliseerd laden

30/01/2021 OM 07:58 - Luc Willemijns
Auditron1 jan1821

Als verschillende wagens op hetzelfde moment aan het opladen zijn, is het risico op stroomuitval niet onbestaand. Door deel te nemen aan een kleinschalige test heeft Audi voor dit probleem een oplossing gevonden: intelligent en netgeoptimaliseerd laden zet minder druk op het elektriciteitsnet en kan de acceptatie van elektrische mobiliteit verder helpen vergroten. De Audi e-tron modellen en het oplaadsysteem connect werden hier al op voorbereid en zijn klaar.

In het kader van een onderzoeksproject werkte Audi samen met GISA en andere partners om een scenario van overbelasting te simuleren in het lokale elektriciteitsnet: verschillende elektrische wagens die tegelijk aan een hoog vermogen aan het opladen zijn in een straat, ter beschikking gesteld door een lokale netwerktransformator.

Wat bekend staat als "netgeoptimaliseerd opladen" is ontworpen om dit scenario tegen te gaan door het intelligent management van laadprocedures en om zo een overbelasting van het net te voorkomen. De laadprocedure wordt dynamisch gemanaged. Dat is mogelijk door een doelgerichte communicatie tussen de elektrische auto en de netbeheerder. In de praktijk vertaalt zich dit in uitgesteld opladen dat rekening houdt met de gewenste vertrektijd en de actuele belasting in het elektriciteitsnet. Aan het einde van de rit toont de test een win/win-situatie aan: de elektrische auto maakt gebruik van de downtime om op te laden via dynamisch laden met vermogenaanpassing terwijl het elektriciteitsnet ook wordt ontlast zonder dat de mobiliteitsbehoeften van de klanten hierbij worden beperkt. Dat wordt mogelijk gemaakt door nieuwe modules in het huishoudstroomnet, die ervoor zorgen dat het huis, de elektrische auto en het elektriciteitsnet dezelfde taal spreken.

Auditron2 jan1821

De centrale component is wat bekend staat als een slimme meter-gateway (Smart Meter GateWay), een apparaat dat vandaag al verplicht is wanneer de stroom van een huishouden 6.000 kWh per jaar overschrijdt. De slimme meter-gateway zorgt voor een zeer veilige dataverbinding tussen het huis en de netbeheerder via een gecertificeerde IT-backend. Alle noodzakelijke informatie en controlesignalen worden op een doelgerichte manier doorgezonden, ofwel naar het huishoudenergiemanagement-systeem (HEMS) of rechtstreeks naar het laadsysteem connect dat Audi als optie aanbiedt.

Zo kan het laadvermogen van de Audi e-tron of de Audi e-tron Sportback worden verminderd zoals gevraagd (tot 11 kW standaard en tot 22 kW op verzoek). Beide modellen zijn met de nodige intelligentie toegerust. Audi is van plan om zijn toekomstige elektrische modellen ook van deze capaciteit te voorzien.

Meer info: http://www.audi.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.