BMW Group begint met eigen productie brandstofcellen voor BMW iX5 Hydrogen

13/09/2022 OM 10:26 - Peter Thoelen
Bmwbrandstofcel1 050922

BMW nam in München een eigen productielijn voor brandstofcellen in gebruik. De kleine serie BMW iX5 waterstofauto's wordt vanaf het einde van dit jaar wereldwijd getest. De combinatie van brandstofcel en high-performance accu zal het portfolio van het bedrijf verrijken met een unieke vorm van aandrijving voor het premium segment. De BMW Group speelt een visionaire en voortrekkersrol in deze technologie met als doel een meer gediversifieerde overgang naar emissievrije mobiliteit te realiseren.

Als veelzijdige energiebron heeft waterstof een sleutelrol te spelen op de weg naar klimaatneutraliteit. En het zal ook aanzienlijk aan belang winnen wat persoonlijke mobiliteit betreft. BMW denkt dat waterstofvoertuigen technologisch in de ideale positie verkeren om naast batterij-elektrische voertuigen te worden ingezet en het plaatje van elektrische mobiliteit compleet te maken. Door vandaag te beginnen met de kleinschalige productie van brandstofcellen, toont het bedrijf de technische volwassenheid van dit type aandrijfsysteem aan en onderstreept het potentieel ervan voor de toekomst.

BMW is erin geslaagd om de continue output van de brandstofcel in de tweede generatie brandstofcel in de BMW iX5 Hydrogen meer dan te verdubbelen, terwijl gewicht en omvang beide drastisch zijn afgenomen.

Bmwbrandstofcel2 050922

De BMW Group zal nu zeer efficiënte brandstofcelsystemen produceren in zijn eigen competentiecentrum voor waterstof. Deze technologie is één van de kernelementen in de BMW iX5 Hydrogen en genereert een hoog continu vermogen van 125 kW/170 pk. In combinatie met een elektrische motor met vijfde generatie BMW eDrive-technologie en een speciaal voor deze auto ontwikkelde high-performance accu levert de aandrijflijn een vermogen van 275 kW/374 pk. Het ontwikkelings-team heeft het krachtige aandrijfsysteem - bestaande uit twee waterstoftanks, de brandstofcel en de elektromotor - in het bestaande BMW X5 platform geïntegreerd voor de kleine productie series. De BMW iX5 Hydrogen heeft zijn uitstekende dagelijkse bruikbaarheid al met succes bewezen, zelfs bij zeer lage temperaturen, tijdens de laatste ronde van de wintertests in Zweden begin dit jaar.

Bmwbrandstofcel3 050922

De indrukwekkende testresultaten van deze nieuwe kleinschalige serie auto's vinden hun oorsprong in de uitgebreide ervaring van de BMW Group met het gebruik van waterstof als aandrijftechnologie. Door waterstof aangedreven verbrandingsmotoren waren al in gebruik vóór de komst van het brandstofcelsysteem. Efficiëntie-overwegingen waren voor de BMW Group aanleiding om het ontwikkelingswerk op dit gebied vanaf 2015 voort te zetten met de BMW 5 Serie GT Hydrogen Cell op basis van brandstofceltechnologie. De brandstofceltechnologie is sindsdien gestaag verfijnd door gebruik te maken van de enorme know-how van het bedrijf op het gebied van conventionele aandrijftechnologieën en door de veeleisende normen van allround efficiëntie toe te passen die het van al zijn voertuigen verwacht.

In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen waterstof uit de tanks en zuurstof uit de lucht. De constante toevoer van beide elementen naar het membraan van de brandstofcel is van doorslaggevend belang voor de efficiëntie van het aandrijfsysteem. Naast de technologische equivalenten van voorzieningen die in verbrandingsmotoren te vinden zijn, zoals inlaatluchtkoelers, luchtfilters, regeleenheden en sensoren, heeft de BMW Group ook speciale waterstofcomponenten voor het nieuwe brandstofcelsysteem ontwikkeld. Daartoe behoren bijvoorbeeld de hogesnelheidscompressor met turbine en de hoogspanningskoelvloeistofpomp.

Bmwbrandstofcel4 050922

De BMW Group betrekt de afzonderlijke brandstofcellen die nodig zijn voor de productie van de BMW iX5 Hydrogen van Toyota Motor Corporation. De twee bedrijven hebben al vele jaren een partnerschap dat wordt gekenmerkt door vertrouwen en werken sinds 2013 samen aan brandstofcelaandrijfsystemen. Brandstofcelsystemen worden in twee hoofdstappen vervaardigd. Eerst worden de afzonderlijke brandstofcellen geassembleerd tot een brandstofcelstapel. In de volgende stap worden alle andere componenten gemonteerd tot een compleet brandstofcelsysteem.

Het stapelen van de brandstofcellen is een volledig geautomatiseerd proces. Nadat de afzonderlijke componenten op eventuele beschadigingen zijn gecontroleerd, wordt de stapel machinaal met een kracht van vijf ton samengeperst en in een behuizing geplaatst. De behuizing van de brandstofcellen wordt vervaardigd in de lichtmetaalgieterij van BMW Group in Landshut met behulp van een zandgiettechniek. Daartoe wordt gesmolten aluminium in een mal gegoten van samengeperst zand vermengd met hars in een proces dat speciaal is ontworpen voor dit voertuig in kleine series. De drukplaat, die waterstof en zuurstof naar de brandstofcel levert, is gemaakt van gegoten kunststofonderdelen en gietstukken van lichte legeringen, eveneens uit de fabriek in Landshut. De drukplaat vormt een gas- en waterdichte afdichting rond de behuizing.

De eindassemblage van de brandstofcelstapels omvat een spanningstest en uitgebreide tests van de chemische reactie in de cellen. Ten slotte worden alle verschillende onderdelen in de assemblageruimte samengevoegd tot het volledige systeem. Tijdens deze assemblagefase van het systeem worden nog andere componenten gemonteerd, zoals de compressor, de anode en kathode, de hoogspanningskoelvloeistofpomp en de bedradingsbundel.

Meer info: 03/890.97.11 of https://www.bmwgroup.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.