ENGIE start bouw batterijpark van 400 MWh in Kallo

ENGIE Belgium is gestart met de bouw van een nieuw batterijpark in Kallo, goed voor een opslagcapaciteit van 400 megawattuur (MWh). Het project, het tweede grootschalige batterijpark van het bedrijf in België na Vilvoorde (200 MW), moet tegen het voorjaar van 2027 operationeel zijn. De installatie zal bijdragen tot een stabieler elektriciteitsnet en de integratie van hernieuwbare energie versterken.
Het batterijpark komt op een terrein van bijna twee hectaren en zal bestaan uit 110 batterijmodules. Aan een vermogen van 100 megawatt kunnen deze batterijen gedurende vier uur stroom leveren aan het net. Dat is voldoende om meer dan 48.000 huishoudens tijdelijk van elektriciteit te voorzien.
ENGIE beschouwt flexibiliteit als een kerncomponent van zijn Belgische strategie. Met het toenemend aandeel van hernieuwbare energiebronnen - zoals zon en wind - wordt opslagcapaciteit cruciaal om fluctuaties in productie en verbruik op te vangen. Batterij-opslag stelt ENGIE in staat om overtollige energie tijdelijk op te slaan en op piekmomenten opnieuw beschikbaar te maken voor het net.
De eerste spadesteek voor het project werd gegeven in aanwezigheid van federaal minister van Energie Mathieu Bihet, burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver en ENGIE Belgium-ceo Vincent Verbeke.
Met de realisatie van dit batterijpark verstevigt ENGIE zijn positie in het hart van de Europese energiemarkt en ondersteunt het de uitbouw van een duurzamer en veerkrachtiger energiesysteem.
Meer info: 078/35.33.33 of https://www.engie.com
(+ FOTO)
(Vlnr: Vincent Verbeke, minister Mathieu Bihet en burgemeester Marc Van de Vijver steken de eerste spades in de grond)
ENGIE BELGIUM N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.