Getest door dVO : Ford Focus Active Clipper 1.0 mHEV EcoBoost
Milde zuinigmaker
De overstap van de NEDC- naar WLTP- normen dwingt de meeste constructeurs tot het terugdringen van de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Enkel zo kunnen ze vermijden dat hun auto’s fiscaal onverkoopbaar worden. Plug-in hybride of volledig elektrische auto’s hebben de beste papieren wanneer je als ondernemer tegenover de fiscus komt te zitten, maar jammer genoeg is dat soort techniek niet voor ieder automodel een valabele oplossing. Plug-in hybride oplossingen zijn immers behoorlijk zwaar en ook wel best prijzig, waardoor ze voor kleinere auto’s in de praktijk haast onhaalbaar zijn. De mild hybride aandrijving vormt dan vaak een ideaal alternatief. Fleet-Flits onderzocht of dit ook voor de Ford Focus Active Clipper 1.0 mHEV EcoBoost het geval is.
De Ford Focus is voor ons geen onbekende, want na de 1.5 EcoBlue Diesel en de 1.0 EcoBoost is het deze keer de beurt aan de 1.0 mHEV EcoBoost om zijn kunnen te bewijzen op ons testparcours.
Achtergrond
De modelnaam Focus is inmiddels al meer dan twintig jaar oud. Van de vorige generaties werden tot nu toe alles samen 17 miljoen exemplaren verkocht en ook met deze vierde generatie beoogt Ford opnieuw een succesvolle rol als generalist. Het doet dat met een mix van rijplezier, comfort en gebruiksgemak. Vandaar dat het de Clipper met een meerarmige achteras bedacht. Die zorgt ervoor dat de koetswerkbewegingen beter in de hand gehouden worden, waardoor ook in beladen toestand het rijplezier overeind blijft.
De Focus wordt aangeboden in vijf verschillende uitvoeringen: Trend, Titanium, Vignale, ST-Line en Active. De eerste is het instapmodel, de tweede heeft wat meer uitrusting, de derde is het luxueuze topmodel, de vierde heeft een 10 mm verlaagd onderstel en een uitgesproken sportief karakter en de laatste, die wij deze keer op ons testparcours mochten verwelkomen, is een cross-overachtig model met een 30 mm hoger onderstel, dat op de meer avontuurlijke bestuurder mikt.
Naast een nog altijd stevig arsenaal diesels en modellen met traditionele benzinemotoren, debuteerde onlangs ook de eerste hybride Focus. Geen plug-in hybride, geen full hybrid, maar een mild hybrid. Het gaat hier om een geëlektrificeerde EcoBoost Hybrid-aandrijflijn, waarbij een door cilinderuitschakeling ondersteund 48-volt mild hybride systeem de prestaties verhoogt en het brandstofverbruik verlaagt. Ford levert de 1.0 mild hybrid of mHEV met 125 en 155 pk. Wij kozen voor de minst krachtige van de twee, maar vermelden er graag even bij dat die andere krachtbron volgens Ford twee keer zoveel vermogen per liter levert als de 145 pk sterke 2.0 benzinemotor die tien jaar geleden in het vooronder van de Focus huisde. Overtuigende cijfers die als bewijs van efficiëntie kunnen tellen!
De introductie van de Active, een wat hoger op zijn poten gezette Focus moet van zijn kant dan weer gezien als een poging van Ford om met de Focus van twee walletjes te eten. De klassieke break ligt de laatste jaren immers gevoelig onder vuur van de SUV’s, die nogal wat potentiële kopers wegkapen van het break-segment. Bovendien zorgt de opkomst van de cross-over, een auto die het midden houdt tussen een SUV en een hatchback, ervoor dat er nog meer kaas van het brood van de Focus Clipper gegeten zou kunnen worden. En dus moet Ford gedacht hebben: dat kunnen we beter … Misschien een op het eerste zicht wat rare beslissing van het merk met het blauwe ovaal, aangezien zij met de Kuga, de Ecosport of de nieuwe Puma al redelijk wat ijzers in het SUV- en cross-over vuur hebben. De veelheid aan modellen neigt op die manier een beetje naar kannibalisme. En toch kwam Ford met de Focus Active. Is dit het model teveel of niet? Daarover zal alleen de consument beslissen, maar het is niet ondenkbaar dat men in de “boardroom” van Ford geoordeeld heeft dat een wat hoger op zijn wielen gezet kassucces misschien wel heel veel afstoppingspotentieel moet hebben als de mogelijke SUV- en cross-over koper bij het break-segment gehouden moet worden. Al hadden we liever gezien dat hij uiterlijk nog iets meer afstand nam van de “gewone” Focus. De Focus Active en Active X (waarbij de X voor wat meer luxe staat) zijn overigens ook als vijfdeursmodel verkrijgbaar.
Rijgedrag
Benzinerijders hebben bij Ford op motorisch vlak de keuze tussen een 1.0 EcoBoost, een 1.5 EcoBoost en een 2.3 EcoBoost. Deze laatste is met zijn 279 pk de krachtpatser van het gamma, terwijl de 1.5 EcoBoost 181 pk onder de motorkap heeft. Van de 1.0 EcoBoost driecilinder krachtbron worden naast het 100 pk sterke instapmodel ook nog varianten met 125 en 155 pk aangeboden, waarbij de laatste een mild hybride motor is, terwijl Ford zijn 125 pk motor zowel in een mild hybride als in een traditionele uitvoering aanbiedt. Wie wil dieselen heeft op zijn beurt de keuze uit de 1.5 EcoBlue met 95 of 120 pk en de 2.0 EcoBlue, die aangeboden wordt met 150 of 189 pk.
Wij mochten, zoals eerder aangehaald, op pad met de nieuwe 125 pk sterke mild hybride motor. Bij deze mild hybride 1.0 benzinemotor wordt de standaard-dynamo vervangen door een riemaangedreven geïntegreerde starter/generator (BISG), die de energie, die normaal bij het remmen en uitrollen verloren gaat, opslaat in een 48-volt lithium-ion batterijpakket dat luchtgekoeld is. De opgeslagen energie wordt gebruikt ter ondersteuning van de benzinemotor en dat niet alleen bij het normaal rijden en het accelereren, maar ook voor het aandrijven van de elektrische uitrusting van de auto. Ford heeft geopteerd voor een intelligent zelfregulerend mild hybride systeem, dat voortdurend in de gaten houdt hoe de auto gebruikt wordt. Op basis van deze bevindingen bepaalt het systeem wanneer en hoe intensief de batterij wordt opgeladen. Dit zou tot optimale resultaten moeten leiden. Bovendien bepaalt het systeem eveneens wanneer de opgeslagen energie gebruikt wordt als vervangend of aanvullend koppel. In het eerste geval wordt tot 24 Nm koppel van de BISG geleverd, waardoor de benzinemotor minder hard moet werken, terwijl de BISG in het tweede geval het koppel van de benzinemotor met tot 20 Nm verhoogt. In de lagere toeren loopt de koppelsteun van de starter/alternator zelfs op tot 50% van het voorhanden zijnde koppel. Het systeem zorgt er trouwens ook voor dat het zogenaamde turbolag heel wat kleiner is.
Het mild hybride systeem moet in de eerste plaats de CO2-uitstoot en bijgevolg ook het verbruik van de Ford Focus terugdringen. Het vervangen van het motorkoppel van de benzinemotor zou alleen al goed moeten zijn voor een daling van de CO2-uitstoot tot onder 115 g/km volgens de WLTP-norm, terwijl ook het gemiddeld verbruik daarmee onder 5,1 l/100 km zou uitkomen. Het BISG zorgt er tevens voor dat de Auto Start/Stop-technologie in nog meer omstandigheden kan worden toegepast, waardoor het verbruik nog verder naar beneden gaat. Het gaat daarbij dan vooral om het uitschakelen van de motor tijdens de fase van het uitrollen tot aan stilstand, terwijl de versnellingsbak wel in versnelling staat. Enige voorwaarde hierbij is wel dat de bestuurder het koppelingspedaal ingedrukt houdt. Dat systeem kan naar keuze werken vanaf 15, 20 of 25 km/u.
Een laatste handigheidje dat Ford bij de Focus Mild Hybrid toepast om het verbruik en de uitstoot aan banden te leggen, is de cilinderuitschakeling. Bij deze brandstofbesparende techniek, die ook al op de 1.0 Ecoboost en de 2.0 EcoBlue toegepast wordt, wordt één van de cilinders van de motor uitgeschakeld wanneer de volle capaciteit niet noodzakelijk is. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het uitrollen of bij het rustig cruisen.
De Focus 1.0 EcoBoost Mild Hybrid met 125 pk beschikt over een motor die zich inderdaad een pak zuiniger toont dan de variant zonder starter/alternator, maar boet toch wat aan rijplezier in, zodra het terrein wat meer geaccidenteerd wordt. Het vergt op dat moment dan ook behoorlijk intensief schakelwerk om de auto vlot aan de gang te houden. Bovendien zijn snedige inhaalmanoeuvres ook niet echt aan hem besteed omdat hij bij het plots induwen van het gaspedaal nogal snel tegen zijn limieten aanloopt. Eens gelanceerd, loopt de Focus mHEV echter als een trein.
Toch blijft ook deze versie van de Focus een bijzonder aangename auto om mee te rijden. De wegligging van de Ford voor het C-segment is immers heel goed bij de les, ongeacht of je hem door snelle of trage bochten stuurt, de Focus weet er wel raad mee. Het samenspel van zijn ophanging en de prima vering zorgen ervoor dat je op ieder moment meester van de situatie bent. Daar speelt het prima in de hand liggende stuur met veel voeling ook een belangrijke rol in. Qua wegligging verdient de Ford Focus dus zonder meer alle lof.
Veiligheid
Ford heeft van zijn nieuwe Focus een prima toegeruste auto gemaakt en dat laat zich ook voelen op veiligheidsvlak. Hij krijgt standaard dan ook een pak rij-assistentiesystemen mee. Een veiligheidspakket dat trouwens tegen meerprijs nog aardig uitgebreid kan worden. Ford hanteert overigens een prijzenpolitiek die als best vriendelijk kan worden bestempeld. Daardoor kan je onder meer genieten van de matrix-lichten, die van de Ford ook ’s nachts een perfecte gezel maken, een dodehoek-waarschuwing, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control.
Voorts is ook Pre-Collision Assist met Active Braking standaard aanwezig. Dat systeem helpt de bestuurder om aanrijdingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers te vermijden of de gevolgen ervan te beperken.
Hadden we bij de vorige Focus-modellen die we testten nog kritiek op de soms overijverige adaptieve cruise control, die de snelheidsinformatie van de verkeersborden vaak ongepast implementeerde in zijn eigen snelheidsregeling, dan constateerden we nu dat hij zijn werk wel heel accuraat deed.
Eveneens handig is wat we de snelheidsadviseur van de Focus zouden kunnen noemen. Die geeft net onder de snelheidsmeter via signalen weer of er een snelheidsbeperking aankomt of dat er in de komende honderden meters bochten op je route liggen. Zo wil Ford je aanzetten het gas tijdig te lossen. Dat heeft in de eerste plaats alles te maken met het opdrijven van de zuinigheid van de Focus Mild Hybrid, maar tegelijk vaart de veiligheid hier uiteraard eveneens wel bij. Ford gaat overigens nog een stap verder met de Local Hazard Information, die de bestuurder waarschuwt wanneer er zich gevaren zoals wegwerkzaamheden, voertuigen met pech, dieren, voetgangers, objecten op de weg of zelfs gevaarlijke rij-omstandigheden op zijn pad bevinden. Local Hazard Information, dat werkt via de standaard aanwezige FordPass Connect-modem, is anders in die zin dat het onafhankelijk van de satellietnavigatie werkt, omdat de auto via het “Internet of Things” met andere auto’s verbonden is.
Dankzij Active Park Assist 2 kan de Focus zichzelf dan weer parkeren. Met een simpele druk op de knop neemt de wagen zelf de bediening van de versnellingspook, het gaspedaal en de remmen over om zich volautomatisch te parkeren.
Comfort
Comfort stond hoog op het prioriteitenlijstje bij het ontwerp van de nieuwe Focus en daar doet Ford sinds de introductie van de mild hybrid krachtbron nog een schepje bovenop. De Focus Active ziet immers zijn standaarduitrusting groeien met de komst van een elektronische temperatuurregeling met twee zones, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, ruitenwissers met regensensor en een sleutelvrij instapsysteem.
In het interieur is het goed toeven. Als bestuurder kijk je uit op het nieuwe digitale 12,3” instrumentenbord, dat je à la carte naar je eigen wensen kan instellen. Je kan er zelfs voor kiezen de toerenteller gewoon te laten verdwijnen, indien je geen boodschap hebt aan informatie over het aantal krukasomwentelingen van je motor. Daarnaast kan je scrollen tussen de informatie die de boordcomputer je geeft over onder meer je huidig verbruik, het gemiddeld verbruik of de autonomie van je tank. Je kan echter net zo goed het dashboard zodanig instellen dat de Focus je helemaal op de hoogte houdt van de manier waarop je mild hybride systeem op dat moment zijn werk doet of dat hij je vertelt hoe economisch jouw rijstijl eigenlijk wel is.
De zetels zijn meer dan voldoende instelbaar, zodat ieder type bestuurder een ideale zitpositie kan vinden op de prima zittende stoelen die voldoende zijdelingse steun bieden om mee te gaan in het dynamische karakter dat de Focus van deze generatie in huis heeft. Het interieur heeft een wat grijze aanblik, zonder dat het geheel er saai uitziet. Daar zorgen de witte stiksels op zowel de zetels als de dashboard-bekleding wel voor, net als de inzetstukken met geborstelde aluminium-look.
Functionaliteit
De Focus Clipper heeft net als de hatchback deurbeschermers op de deuren, die naar buiten komen wanneer de deur geopend worden. Vooral wie zijn auto in een smalle garage parkeert of in een smalle parkeerplaats moet in of uitstappen, zal dit extraatje naar waarde weten te schatten. Achteraan is de instap wel iets korter, waardoor wat langere personen een zekere soepelheid aan de dag moeten leggen als ze instappen.
Achter het stuur zitten alle knoppen mooi binnen bereik en de komst van een tablet-achtig multimedia-scherm is een verademing. Het laat zich erg gemakkelijk en vlot bedienen en de kwaliteit van het beeld is uitstekend. Iets wat zeker de achteruitrijcamera ten goede komt.
De Focus Clipper heeft dezelfde wielbasis als het hatchback-model, maar toch is hij aanzienlijk langer. Die extra lengte, die hem doet uitkomen op 4,70 m, heeft de Clipper te danken aan een bijna 30 cm langere overhang achteraan en dat vertaalt zich dus naar een hele grote koffer. Die is met 608 liter exemplarisch te noemen en blijft ook behouden bij deze mild hybrid-uitvoering. Dat is nochtans geen evidentie, want de batterijen van hybride modellen nemen doorgaans een forse hap plaats weg en worden meestal onder de kofferruimte ondergebracht, wat tot plaatsverlies leidt. Niet zo bij Ford echter, dat de weliswaar wat kleinere batterij van een mild hybrid een plaatsje gaf onder de voorstoel van de passagier.
Belangrijk is ook dat Ford echt gewerkt heeft aan de moduleerbaarheid van zijn laadruimte en dat resulteert in een achterbank die volledig neergeklapt kan worden, zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat, waardoor een bagageruimte van maar liefst 1.653 liter voorhanden is. Een verwijderbare trekhaak die tegen meerprijs verkrijgbaar is, zal de functionaliteit van de Clipper alleen nog maar verhogen.
TCO
De Ford Focus Active Clipper Mild Hybrid met 125 pk is niet meteen een goedkope auto. Met een prijs van 28.965 euro, BTW incl., is hij echter wel iets goedkoper dan zijn tegenhanger zonder mild hybride aandrijving, die momenteel verkocht wordt voor 29.715 euro, al is die wel voorzien van een achttrapsautomaat, waardoor de prijsvergelijking sowieso wat scheefgetrokken is. Maar echt fors duurder is de mHEV toch niet.
De Ford Focus Active Clipper 1.0 EcoBoost Mild Hybrid heeft een CO2-uitstoot van 95 g/km (volgens de NEDC-normen) of 115 g/km (volgens de WLTP-normen). Aangezien de NEDC-norm bij wagens die nog voor 1 januari 2021 worden ingeschreven ook na 1 januari 2021 nog altijd de doorslaggevende norm voor fiscale berekeningen blijft, betekent dit dus dat dit model ook na Nieuwjaar nog altijd voor 73% aftrekbaar zal zijn. Ter vergelijking: de 1.0 zonder mild hybrid, die 125 pk produceert, komt met een uitstoot van 96 g/km tot dezelfde aftrekbaarheid. Anders is het evenwel gesteld voor wie zijn wagen na 1 januari 2021 inschrijft. Dan gelden immers de WLTP-normen, waardoor de aftrekbaarheid van de mild hybride versie terugvalt op 63%, terwijl de uitvoering zonder mild hybrid uitkomt op een aftrekbaarheid van 54%. Uiteraard speelt de CO2-uitstoot ook een rol in de berekening van het voordeel van alle aard.
De aangepaste fiscale behandeling voor wagens die na 1 januari 2021 worden ingeschreven, onderstreept meteen het belang van de introductie van deze mild hybride Focus. Een belang dat nog groter wordt wanneer we er de verbruiksresultaten van de Focus Active Clipper 1.0 EcoBoost Mild Hybrid naast leggen. De Focus met starter/alternator toonde zich tijdens onze test immers opvallend zuiniger dan zijn voorganger zonder mild hybride oplossing. En dat zowel op het gehele traject als op alle onderdelen. Gemeten over het volledige Fleet-Flits traject klokte de Mild Hybrid af op 6,75 l/100 km, terwijl zijn klassieke tegenhanger in de Vignale uitvoering uitkwam op 8,75 l/100 km. Op het Ardennengedeelte was het verschil nog nadrukkelijker met 7,99 l/100 km tegenover 10,45 l/100 km, terwijl ook de twee autosnelweggedeeltes in de mild hybride Focus met respectievelijk 6,34 en 5,74 l/100 km aanzienlijk zuiniger waren dan bij de klassieke 1.0 EcoBoost, die respectievelijk 7,99 en 6,33 l/100 km liet optekenen. Operatie zuinigheid geslaagd met grote onderscheiding dus!
Fleet-Flits conclusie
De mild hybride Ford Focus Active Clipper maakte indruk. Vooral aan de benzinepomp, waar we beduidend sneller klaar waren met tanken dan bij de versie zonder dit technologisch snufje. De prestaties op de wat zwaardere hellingen op ons Ardennenparcours waren echter iets minder indrukwekkend, omdat de nog altijd zeer goed en scherp sturende Focus het bij tijd en wijle lastig had om het tempo erin te kunnen houden. Daarbij vergezeld van het typische en nogal nadrukkelijk aanwezige gesnerp van zijn driecilinder krachtbron.
Betekent dit dat de mild hybride Focus ontgoochelde? Zeker niet, want Ford is erin geslaagd met een hybride oplossing voor de dag te komen die amper duurder is dan de versie met klassieke benzinemotor, toch enig soelaas op fiscaal vlak brengt en ook nog eens een aardig stuk van je tankbudget kan afpitsen. Bovendien zijn de wat kortademige momenten bergop ook echt momentopnames, die weinig of niet wegen op het algemeen rijplezier dat de Focus echt wel in zijn genen heeft. Sterker nog, de Focus Active Clipper is in vergelijking met de cross-overs en SUV’s waartegen hij het wil opnemen zonder enige concurrentie de strakst sturende auto van het lot.
Concurrenten voor de Ford Focus Active Clipper 1.0 EcoBoost Mild Hybrid
Seat Arona 1.0 DSG
Niettegenstaande de Seat Arona qua buitenafmetingen wat kleiner is dan de Focus, doet deze driecilinder op het vlak van binnenruimte niet zo gek veel onder voor zijn Duits/Amerikaanse concurrent. Het interieur van de Seat oogt ook iets speelser. Een opvallend verschil is wel dat de Seat iets minder standaarduitrusting aan boord heeft, waardoor zijn aantrekkelijke instapprijs van 22.370 euro incl. BTW al gauw aardig begint op te lopen wanneer je hem iets beter wil toerusten. Toch blijft hij nog altijd aardig goedkoper dan de Focus. Met 95 pk en een uitstoot van 107 g/km (NEDC) biedt de 1.0 driecilinder wel gevoelig minder vermogen en meer uitstoot dan de concurrent waartegen hij hier afgemeten worden.
Subaru XV e-Boxer
Subaru tracht net als Ford aan de strengere uitstootnormen te ontkomen door de hybride toer op te gaan. Subaru zou echter Subaru niet zijn als het daarbij niet consequent trouw bleef aan de boxer-technologie, waar het Japanse merk mee groot geworden is. Subaru koppelt die boxer-motor aan een elektromotor en de twee samen zijn goed voor een gecombineerd vermogen van 150 pk. Met een CO2-uitstoot van 149 (NEDC)/180 (WLTP) g/km is dit fiscaal geen hoogvlieger, maar dat kan hoeft ook niet te verwonderen als je weet dat Subaru vertrekt van een grote 2.0 benzinekrachtbron. Met een instapprijs van 31.495 incl. BTW is de Subaru ook geen koopje, maar je krijgt er dan wel een CVT-automaat, handenvol pk’s, 4x4-aandrijving en een stevige wegligging voor terug.
Volvo XC40 T3
De eerste compacte SUV van Volvo is ook de eerste Zweed die met een driecilinder motor de weg op mag. Deze in België gebouwde T3 moet ook als basis dienen voor de plug-in hybride variant die er binnenkort aankomt. Nu we het toch over aandrijvingen hebben, de Volvo XC40 is ook al als volledig elektrische auto leverbaar, maar kost dan met zijn 62.900 euro incl. BTW wel fors duurder dan de T3, die vandaag aan 40.200 euro incl. BTW in de showroom staat. Daar krijg je dan wel een kleine SUV met 163 pk onder de motorkap voor in de plaats, die echter wel een CO2-uitstoot van 147 g/km (NEDC) meetorst.
Technische fiche
Motor: 999 cc benzine driecilinder in lijn
Max. vermogen: 92 kW/125 pk
Max. koppel: 170 Nm
Aandrijving: voorwiel, manuele zesversnellingsbak
Gem. verbruik gemengde cyclus: 6,75 l/100 km
Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 7,99 l/100 km
Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 6,34 l/100 km
Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 5,74 l/100 km
Inhoud kofferruimte: 608 liter
Fabrieksgarantie: 2 jaar
Acceleratie 0-100 km/u: n.b.
Topsnelheid: n.b.
CO2-uitstoot: 95 (NEDC)/115 (WLTP) g/km
Fiscale PK: 6
Fiscale aftrekbaarheid: 73% (62% voor inschrijving vanaf 1/1/2021)
Catalogusprijs BTW excl. Ford Focus Active Clipper 1.0 EcoBoost 125 Mild Hybrid: 23.938,02 euro
Voordeel van alle aard testvoertuig 1.360,00 euro per jaar (1.464,80 vanaf 1/1/2021)
113,33 euro per maand (122,07 vanaf 1/1/2021)
Fleet-Flits digest
De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.
De test gebeurt op een vast testparcours van 500 km met daarin een snelweggedeelte dat afgelegd wordt aan een gemiddelde snelheid van 120 km/u, een gedeelte met heuvelachtige binnenwegen in de Ardennen, een stadsgedeelte en opnieuw een snelweggedeelte dat deze keer afgelegd wordt tegen 110 km/u met gebruik van de snelheidsregelaar. Tussen elk van deze onderdelen wordt het testvoertuig afgetankt, waardoor een zeer accuraat verbruikcijfer ontstaat, dat bruikbaar is voor onze TCO-berekening.
Rijgedrag: 7,94/10
Veiligheid: 8,51/10
Comfort: 7,98/10
Functionaliteit: 7,52/10
TCO: 7,50/10
Fleet Flits Score: 7,89/10
Afgewogen
+ Vinnigheid en levendigheid
+ Opvallend veel kofferruimte en volledig vlakke laadvloer bij neergeklapte achterbank
+ Verbruikseffect mHEV
- Kortademigheid krachtbron bij zware belasting
- Schakelintensief
- Uiterlijk weinig onderscheid met gewone Focus
FORD MOTOR COMPANY (BELGIUM) N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.