Uitgelicht
MANUTAN N.V.

Hoe krijg je concreet grip op je duurzaamheidsambities?

30/08/2024 OM 12:33 - Tim Willemyns
Manutan1 010924

Uit onderzoek blijkt dat ondernemingen duurzaamheid als belangrijk beschouwen. 81% van de respondenten getuigt dat ze als organisatie achter het idee van duurzaamheid in hun bedrijf staan. Dat komt niet alleen voort uit urgentie van deze bedrijven om bij te dragen tot een beter klimaat, maar ook door steeds meer wet- en regelgeving.

Eén van deze nieuwe regelgevingen is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie. De nieuwe richtlijn vervangt de huidige Non-Financial Data Directive en verplicht bedrijven om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op het klimaat en de leefomgeving, op dezelfde manier als hun financiële resultaten. In de CSRD zijn drie pilaren opgenomen, met ieder hun eigen set aan datapunten waarover je moet rapporteren. Daarnaast zijn er een aantal zaken die relevant zijn voor jouw sector of de materialen die je gebruikt. De nieuwe richtlijn zorgt voor meer harmonisatie over hoe bedrijven over duurzaamheid rapporteren.

De CSRD geldt vanaf 2024 voor grote bedrijven en wordt de komende jaren geleidelijk aan verder uitgerold, waarbij voor niet-beursgenoteerde KMO-bedrijven naar verwachting een lichtere versie van de richtlijn gehanteerd wordt. Hoewel een derde van de middelgrote bedrijven nog totaal niet bezig is met de nieuwe milieuwet, ontkomen ook zij er niet aan om op termijn meer bezig te zijn met duurzaamheid. Zeker als je in de toekomst wilt samenwerken met bedrijven die willen voldoen aan de CSRD.

Manutan2 010924

Dubbele materialiteitsanalyse

Ook Manutan is aan de slag gegaan met de voorbereidingen om aan de CSRD-richtlijnen te voldoen, de eerste stap daarin is de dubbele materialiteitsanalyse. Daarin beoordeelt ieder bedrijf welke thema’s relevant zijn, welke impact deze hebben en wat de financiële risico’s zijn.

Het bedrijf kijkt bijvoorbeeld welke materiële impact het heeft op de circulaire economie. Vermits het producten op de markt brengt, wordt dat uiteindelijk ook afval en rijst de vraag wat men daar als bedrijf aan gaat doen. In het verlengde daarvan brengt Manutan in kaart wat de financiële gevolgen zijn, als in de (nabije) toekomst afval van producten wordt gereguleerd.

Iedereen aan boord krijgen

Zodra je de dubbele materialiteitsanalyse hebt voltooid, krijg je een overzicht welke onderwerpen voor je organisatie van belang zijn. Vervolgens is het niet zo dat willekeurig kunt kiezen met welke van deze zaken je aan de slag wilt gaan, maar krijg je de onderwerpen toegekend die voor jouw organisatie van belang zijn.

De volgende uitdaging is om iedereen binnen de organisatie aan boord te krijgen. Stel dat biodiversiteit in jouw onderwerpenlijst valt om over te rapporteren, dan is daar vaak nog weinig over bekend. In dat geval moet je collega’s van inkoop en leveranciers betrekken om na te gaan hoe daarop kan worden ingespeeld. Een goede samenwerking met de leveranciers wordt dan ook van cruciaal belang om te voldoen aan de CSRD. Bedrijven als Manutan moeten namelijk naast de impact van producten, ook over het transport en de leveranciers rapporteren. Wat doet het bijvoorbeeld samen met zijn leveranciers om de impact op het watergebruik en vervuiling te verminderen?

Verder moet het financiële team uitzoeken hoe het de data op hetzelfde niveau krijgt als de financiële rapportages. De rol van de cfo verandert dan ook en zal naast financiële taken ook gericht zijn op duurzaamheidspijlers.

Voorts moet het IT-team kunnen inventariseren welke data er voorhanden zijn en wat daarin geautomatiseerd kan worden. Bij veel organisaties worden gegevens nu nog vaak handmatig in Excel ingevoerd. Binnen de CSRD wordt er vaak ge-audit door een extern bureau. Is een handgemaakte spreadsheet in dat geval robuust genoeg? In het verlengde daarvan is de verwachting dat organisaties extra mensen nodig zullen hebben voor het data-team: mensen die naast een technische achtergrond ook kennis hebben over duurzaamheid om zo de data op de juiste manier te structureren.

Rapporteren en actie ondernemen

Om data over duurzaamheid te genereren heeft Manutan zelf een duurzaamheidsscore ontwikkeld, de PEIS. Dat is een milieuscore die het bedrijf in staat stelt te identificeren wat de belangrijkste CO2-hotspots zijn binnen zijn leveranciers-database. Met de grootste uitstoters die daaruit naar voren komen gaat het in gesprek over hoe zij van plan zijn hun CO2-uitstoot terug te dringen en meet het in hoeverre ze daarin vooruitgang boeken. Manutan werkt alleen samen met partijen die hun CO2-uitstoot actief willen verminderen.

Generatieve AI kan vervolgens helpen om alle data in een duidelijke rapportage en een concreet actieplan te gieten. Door proactief aan de slag te gaan met de CSRD bied je je klanten de keuze dat wanneer ze met je samenwerken, zij producten afnemen van duurzame bedrijven en zo zelf eenvoudig(er) kunnen voldoen aan de CSRD. Want vroeg of laat zal iedere organisatie moeten voldoen aan de wet- en regelgeving die voortvloeit uit de Europese Green Deal.

(Nisrene Haddad, CSR & sustainability director bij Manutan)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.