Mercedes-Benz Vans diept ontwikkeling SUSTAINEER verder uit
Met de evolutie van de SUSTAINEER (duurzaamheidspionier)-technologiedemonstrator geeft Mercedes‑Benz Vans opnieuw inzicht in hoe duurzaamheid eruit zou kunnen zien in het bezorgtransport van de toekomst. De volledig elektrische bestelwagen, gebaseerd op de Mercedes‑Benz eSprinter, combineert verschillende innovatieve concepten voor het decarboniseren van de gehele levenscyclus van het voertuig, het verminderen van het gebruik van hulpbronnen, het vergroten van de circulaire economie en het verbeteren van de kwaliteit van leven en het welzijn van de bestuurder. De innovaties en technische oplossingen in de SUSTAINEER zijn ontworpen met het oog op serieproductie om hun gebruik mogelijk te maken in toekomstige generaties van Mercedes-Benz Vans-voertuigen. Alle innovaties worden voortdurend geëvalueerd, geoptimaliseerd en aangevuld met nieuwe concepten.
Met de verder ontwikkelde SUSTAINEER presenteert Mercedes-Benz Vans nu een efficiënt logistiek concept voor last-mile bezorging met nul lokale CO₂-uitstoot. In samenwerking met de in Berlijn gevestigde cargo-fietsfabrikant ONOMOTION combineert het bedrijf de volledig elektrische bestelwagen en de elektrische cargo-fiets om een naadloze toeleveringsketen te creëren. De eSprinter wordt een mobiel micro-depot. Het brengt voorverpakte goederen in speciale containers naar cargo-fietsen, die zorgen voor bezorging aan de voordeur. Het overbrengen van de goederen naar de ONO e-cargofiets duurt slechts enkele minuten. Hierdoor heeft de eSprinter geen lange wachttijden en kan hij meteen doorgaan - ofwel naar de volgende cargo-fiets of om zelf goederen af te leveren. Parallelle bezorging met cargo-fietsen en volledig elektrische bestelwagens verhoogt de efficiëntie en verkort de bezorgtijden in zowel stedelijke als landelijke gebieden. Het innovatieve logistieke concept is geschikt voor een breed scala aan sectoren - van koeriers-, express- en pakketdiensten tot grote bakkerijen, dienstverleners voor bedrijfskleding en voedselleveranciers.
De zendingen kunnen in het logistiek centrum volgens de bezorgroute worden voorgepakt en in de verwisselbare wieltjescontainers van ONOMOTION worden geladen. De volledig elektrische bestelwagen transporteert ze vervolgens naar het overdrachtspunt, waar ze op de e-cargofiets worden geladen. De speciale wieltjescontainers bieden een laadvolume van meer dan twee kubieke meter en een laadvermogen tot 200 kilogram. Ze kunnen flexibel geconfigureerd worden voor verschillende toepassingen, zoals pakketbezorging. De Mercedes‑Benz SUSTAINEER presenteert een geïntegreerde hefarm die is aangepast voor deze containers. De containerlift werkt hydraulisch, heeft ingebouwde rollers en kan elektronisch worden bediend via een handzender. Dat maakt het mogelijk om de containers snel, veilig en moeiteloos te laden en te lossen. Twee containers passen in de nieuwe eSprinter die is geconfigureerd als een lange bestelwagen met een hoog dak. Er is toch voldoende ruimte voor een stelling om extra omvangrijke goederen te vervoeren. Het stellingsysteem is altijd toegankelijk (zelfs wanneer de containers zijn geladen) via de achterdeur aan de rechterzijde.
De volledig elektrische bestelwagen stopt bij gedefinieerde punten langs zijn route en brengt de containers over naar een ONO e-cargofiets. Dat gebeurt in een paar eenvoudige stappen: rol de container eenvoudig op het laadgedeelte van de cargofiets en koppel hem vast. Hierdoor is er geen tijdrovend herladen van individuele pakketten nodig. Ook is er geen behoefte aan het huren van een tijdelijke opslagfaciliteit omdat de eSprinter fungeert als een micro-depot. Na enkele minuten kan hij zijn reis voortzetten om de volgende ONO e-cargofiets in een andere buurt of dorp te bevoorraden, of om omvangrijke goederen naar hun ontvangers te brengen. De eSprinter heeft dus aanzienlijk minder bezorgpunten en wachttijd aan de rand van de stoep, bekend als curbside time. Dat vermindert verkeersstromen, verlicht de druk op de infrastructuur en draagt bij tot een nieuwe kwaliteit van leven - vooral in stedelijke gebieden. De eSprinter keert ook sneller terug naar het logistiek centrum en kan bijvoorbeeld een tweede route sneller voltooien. Door af te zien van micro-hubs kunnen CEP-dienstverleners meer pakketten per dag bezorgen, waardoor bezorg- en wachttijden worden verkort en de kosten worden verlaagd. Het eerste gesprek met koeriers- en pakketdienstverleners is al begonnen om ervoor te zorgen dat de individuele behoeften van de sector worden overwogen bij verdere ontwikkeling.
De bestuurder van de ONO e-cargofiets zit in een weerbestendige cabine en kan via fietspaden naar elke deur rijden zonder op zoek te hoeven naar een parkeerplaats. Een en ander versnelt de bezorging. Het bezorgpersoneel hoeft ook minder te lopen. Omdat de zendingen volgens de bezorgroute zijn verpakt, is er geen zoeken of herschikken nodig. De ONO e-cargofiets heeft een bereik van maximaal 25 kilometer en de 1,4 kWh-batterij biedt een ondersteuning tot 6 km/u bij wegrijden. Deze kan in enkele seconden worden vervangen. Een vervangbare batterij aan boord verdubbelt effectief het bereik. Opladen is mogelijk via een standaard geaard stopcontact. Bijkomende voordelen: er is geen rijbewijs vereist voor de cargo-fiets. Dat maakt de inzetplanning flexibeler en vergemakkelijkt de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Bovendien heeft de cargo-fiets aanzienlijk minder ruimte nodig in het verkeer, wat kan leiden tot een grotere acceptatie van bezorgtransport, vooral in de stad.
Met de SUSTAINEER-technologiedemonstrator brengt Mercedes-Benz Vans veel innovatieve concepten samen voor toekomstig bezorgtransport over de laatste mijl. Een aantal van deze concepten worden momenteel intensief getest met het oog op mogelijke serieproductie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de combinatie van verwarming dicht bij het lichaam en zonale airconditioning. Testseries in de klimaatkamer van Mercedes‑Benz in Sindelfingen hebben aangetoond dat dit aanzienlijk de energie vermindert die nodig is om de grote bestuurderscabine van een eSprinter te verwarmen. Dat heeft een positief effect op het bereik van elektrische voertuigen.
Een andere veelbelovende oplossing in de SUSTAINEER is de deeltjesfilter die in de frontmodule is geïntegreerd. De filter werd ontwikkeld in samenwerking met filtratiespecialist MANN+HUMMEL en ontworpen om de instroom van de deeltjes veroorzaakt door slijtage van banden, remmen en asfalt verder te minimaliseren. In een pilootproject dat meer dan een jaar duurde, heeft de innovatieve filter zijn efficiëntie in de praktijk bewezen. Österreichische Post in Graz heeft twee eSprinters in zijn vloot ermee toegerust. Samen reden beide voertuigen ongeveer 36.500 kilometer van augustus 2022 tot novemer 2023. Gemiddeld reden ze elke dag ongeveer 50 kilometer en leverden ze 160 pakketten af op ongeveer 100 stops. De frontmodulefilter compenseerde de deeltjesuitstoot met een deeltjesgrootte tot 10 micrometer (PM10) in de directe omgeving van het voertuig met 55 procent wanneer de ventilator continu draaide terwijl het voertuig stil stond, werd opgeladen en reed met snelheden onder de 35 km/u. Uit de analyse bleek dat 35 procent van de gefilterde PM10-deeltjesuitstoot directe voertuigemissies waren.
Alle technische oplossingen en concepten die in de SUSTAINEER zijn geïnstalleerd, zijn ontworpen met het oog op mogelijke serieproductie in toekomstige Mercedes-Benz bestelwagens. Hieronder vallen een zonnepaneel op het dak, componenten gemaakt van gerecycleerde materialen en een mobilisatie-stoel voor de bestuurder. De continue verdere ontwikkeling van de technologiedemonstrator toont de consistente implementatie van de duurzame bedrijfsstrategie van het bedrijf aan. Tegen 2039 heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om de gehele vloot van nieuwe commerciële en particuliere bestelwagens netto koolstofneutraal te maken over de gehele waardenketen en levenscyclus. Belangrijkste hefbomen hiervoor zijn de elektrificatie van de voertuigvloot, het uitgebreide gebruik van gerecycleerde materialen en het gebruik van hernieuwbare energie in productie en bij het opladen van de voertuigen.
Meer info: 02/724.12.11 of https://www.mercedes-benz.com
MERCEDES-BENZ BELGIUM-LUXEMBOURG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.