Nieuw sorteercentrum in Willebroek weerspiegelt forse uitbreidingsplannen PostNL in België

15/03/2022 OM 13:00 - Elena Gontcharova
Postnl1 150322
Lies Florentie en Jimmy Andries voor de nieuwe sorteermachine in Willebroek

PostNL opent midden maart zijn eerste hoogtechnologische sorteer- en distributiecentrum in België. De nieuwe site in Willebroek wordt binnenkort hét kloppend hart voor PostNL in ons land en zal dankzij een gloednieuwe sorteermachine tot 9.000 pakjes per uur kunnen sorteren. Hiermee speelt PostNL in op een groeiende e-commerce vraag en wil het met nieuwe uitbreidingen honderden extra jobs scheppen. De kostprijs van deze investering geeft PostNL niet vrij, enkel dat investeringen in soortgelijke sorteerinstallaties in Nederland tussen de 15 tot 20 miljoen euro bedragen.

Het nieuwe sorteercentrum in Willebroek, met een totale bouwoppervlakte van 8.400 m², maakt deel uit van een logistiek netwerk met acht pakkettendepots in België en een netwerk van zesentwintig soortgelijke depots en een sorteercentrum voor kleine pakketten in Nederland.

Dankzij de centrale ligging tussen Antwerpen, Gent en Brussel, op het grootste bedrijvenpark in Vlaanderen, zal de sortering voor alle Belgische web-winkels voortaan in Willebroek gebeuren. Zowel de sortering per regio, om verder te verdelen naar andere depots, als sorteringen voor de eindconsument, die rechtstreeks van de band tot in de bestelwagens van bezorgers rollen. “In de avondshift wordt de aanvoer uit web-winkels verwerkt, in de ochtend worden bestelwagens ingeladen”, verduidelijkt Lies Florentie, woordvoerder van PostNL België.

Handelaars zullen zo hun bestellingen later kunnen aanbieden om de volgende dag te bezorgen bij de mensen thuis. Consumenten zullen op hun beurt de bestellingen makkelijker kunnen volgen. Florentie: “Een pakje wordt automatisch gescand wanneer het ons sorteercentrum binnenkomt en buitengaat. Op beide momenten ontvangt de consument een berichtje waardoor hij zijn pakketje makkelijker kan traceren”.

Postnl2 150322
PostNL opent nieuw hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Willebroek

Sterke ambitie om te groeien

PostNL is momenteel de grootste logistieke e-commerce organisatie in de Benelux en heeft ambities om te groeien in België.

De forse uitbreiding van PostNL volgt op een groeiende vraag naar e-commerce, die tijdens de corona-crisis een enorme opmars kende. “De corona-crisis heeft mensen noodgedwongen het gemak van e-commerce doen inzien. In 2020 werden er door PostNL in totaal 337 miljoen pakjes verdeeld. Vorig jaar waren dat er 384 miljoen euro, een toename van 13,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal nieuwe adressen in 2020o steeg alvast met 17%”, luidt het.

Om te beantwoorden aan de snel stijgende vraag naar e-commerce tijdens de corona-crisis, opende PostNL een tijdelijk pakkettendepot in Mechelen, dat nu sluit met komst van de nieuwe site in Willebroek. “Alle 25 medewerkers en 80 bezorgers die hier aan de slag waren, worden in het nieuwe depot geïntegreerd, dat slechts zo’n vier kilometer verder weg is”, verduidelijkt depot manager Jimmy Andries.

Postnl3 150322
PostNL-medewerkers testen de nieuwe sorteermachine uit

Extra jobs

“Ondanks de digitalisering van ons sorteerproces hebben we nog steeds mensen nodig om de sorteermachine te besturen. Pakketten worden op hoge snelheid gescand, gemeten, gewogen en gesorteerd om vervolgens dankzij 60 uitloopgoten automatisch ingeladen te worden in de bestelwagens. Het blijft belangrijk dat dit proces in goede banen wordt geleid”, zegt Andries.

De digitalisering van sorteercentra zou volgens PostNL dus geen probleem vormen voor de tewerkstelling in de sector. Andries: “Met onze toekomstige digitalisering en uitbreiding willen we vooral nieuwe jobs blijven creëren, in plaats van banen te schrappen. Voor ons nieuwe sorteercentrum mikken we alvast op 150 eigen depotmedewerkers en 250 bezorgers”.

Postnl4 150322
Postnl5 150322

Innovatie dankzij Nederlandse mentaliteit

Met de opening van het nieuwe distributiecentrum zal PostNL zijn capaciteit op de Belgische markt aanzienlijk kunnen vergroten. Volgens Andries speelt een innovatieve “Nederlandse mentaliteit” een belangrijke rol in het groeiverhaal van PostNL in België.

Andries: “In het algemeen speelt Nederland sneller in op nieuwe trends dan België. De grootste inkomstenbron van PostNL blijft in Nederland, maar de Nederlandse werkcultuur zal ongetwijfeld een groot voordeel zijn voor PostNL om ook op de Belgische markt te groeien”.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.