Autotest: Peugeot e-5008 210 GT

25/06/2025 OM 11:50 - Dirk Willemen

Elektrische Leeuw

Peugeot, een prominente telg binnen de omvangrijke Stellantis-familie, heeft onlangs zijn 5008 een grondige opfrisbeurt gegeven. Deze SUV, specifiek ontworpen met het oog op grote gezinnen, biedt met zijn tot zeven zitplaatsen een antwoord op de groeiende vraag naar ruime en veelzijdige voertuigen. Wat direct opvalt aan deze vernieuwde generatie is de radicale breuk met het dieseltijdperk, want de 5008 is nu uitsluitend verkrijgbaar als hybride of plug-in hybride benzine en als volledig elektrische wagen. Het is Peugeot dus duidelijk menens met de overgang naar duurzame mobiliteit.

De Peugeot 5008, zoals we die vandaag kennen als een gestroomlijnde en veelzijdige SUV, heeft een stevige evolutie doorgemaakt. Zijn geschiedenis weerspiegelt dan ook perfect de veranderende automarkt en de voortdurende zoektocht van fabrikanten naar de perfecte balans tussen functionaliteit, design en rij-ervaring.

Achtergrond

Wat begon als een pragmatische gezinswagen, transformeerde geleidelijk tot een stijlvolle, technologisch geavanceerde zevenzitter die naadloos aansluit bij de moderne mobiliteitsbehoeften. De Peugeot 5008 zag het levenslicht in juli 2009. Het was in eerste instantie een compacte MPV en het model deelde zijn onderhuidse structuur en mechanische componenten met de toenmalige Citroën C4 Grand Picasso. Logisch, aangezien het merk van de Leeuw en dat met de dubbele chevrons volle neven van elkaar zijn. Toen nog binnen de PSA-groep. De tweede generatie, die in 2016 op de markt kwam, transformeerde de MPV naar een volwaardige mid-size crossover SUV. In essentie was het een verlengde, zevenzitter-versie van de eveneens vernieuwde Peugeot 3008, die rond dezelfde tijd zijn SUV-gedaante aannam.

Peugeote50082 150625

Rijgedrag

Zodra je achter het stuur van de nieuwe Peugeot 5008 plaats neemt, springt één detail direct in het oog: het kenmerkende kleine stuur met afgeplat boven- en ondervlak. Het blijft een ontwerpkeuze die de gemoederen verdeelt, met evenveel voor- als tegenstanders. Voor ons blijft dit compacte stuurwiel, hoewel het de merkidentiteit van Peugeot versterkt, toch een enigszins apart gevoel geven. Vooral wanneer je de e-5008 in bochtige gedeelten echt de sporen wilt geven, blijven we worstelen met de ideale grip. Een traditioneel rond stuur glijdt nu eenmaal intuïtiever door je handen terwijl deze afgeplatte variant een zekere gewenning vraagt. Peugeot beweert dat het kleinere stuur het sportieve rijden ten goede komt. Eerlijk gezegd merkten we in de praktijk echter weinig van dit vermeende sportieve voordeel. De respons van de besturing is prima, en de auto stuurt nauwkeurig, maar het "sportieve" aspect dat door het stuur zou moeten worden geïntroduceerd, blijft voor ons grotendeels uit. Het rijgedrag van de e-5008 is over het algemeen comfortabel en voorspelbaar, wat past bij het karakter van een gezins-SUV. De elektrische aandrijving zorgt voor een soepele en lineaire acceleratie, wat bijdraagt tot een rustige rij-ervaring, ideaal voor lange ritten met het gezin.

De volledig elektrische uitvoering kreeg bij de komst van de derde generatie in 2014 enkel nog het gezelschap van een hybride en een plug-in hybride uitvoering. De aandrijflijnen variëren in vermogen om zo aan diverse behoeften te voldoen. De gewone hybride versie zet 145 pk op het asfalt terwijl de stekkerhybride een krachtigere 195 pk mobiliseert. De volledig elektrische variant, de e-5008, is zonder twijfel de krachtigste van het lot. Deze is, afhankelijk van de gekozen versie, toegerust met 214 of 230 paardjes onder de motorkap. Wij kozen voor de e-5008 210 GT, een uitvoering met 214 pk en een 17,7 kWh batterij. Voor wie dagelijks lange afstanden aflegt - pakweg meer dan 500 km - is een grotere batterij wellicht een betere keuze. Voor de gemiddelde gebruiker of voor zij die minder extreme afstanden overbruggen, blijkt de kleinere batterij van ons testvoertuig echter ruim voldoende om aan de verwachtingen te voldoen. Het is duidelijk dat Peugeot met deze diversificatie van aandrijflijnen een breed publiek wil aanspreken, waarbij de constructeur de flexibiliteit van hybride en de voordelen van elektrisch rijden samen brengt in één aantrekkelijk pakket.

Peugeote50083 150625

Veiligheid

Met functies zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, automatische noodremfunctie en verkeersbordherkenning, kan je niet anders dan de e-5008 een veilige auto noemen. Deze systemen werken samen om de bestuurder te ondersteunen en alert te houden, vooral in complexe verkeerssituaties.

Daarnaast is de structurele integriteit van de carrosserie van een gezins-SUV als de 5008 van cruciaal belang. Het gebruik van hoogwaardige materialen en geavanceerde constructietechnieken draagt bij tot een robuuste kooiconstructie die de inzittenden beschermt bij een eventuele impact. Meerdere airbags, strategisch geplaatst door het interieur, bieden aanvullende bescherming bij een botsing.

Comfort

Op het gebied van comfort verdient Peugeot zonder meer een pluim. De voorzetels zijn uitstekend en bieden een breed scala aan instelmogelijkheden. Wat opvalt, is de mogelijkheid om zelfs de wangen van de zittingen apart in te stellen, wat een ongekende mate van ondersteuning en comfort biedt, vooral tijdens langere ritten. Peugeot bewijst hiermee dat het veel aandacht besteedt aan de ergonomie en het welzijn van de bestuurder en voorpassagier.

Als zevenzitter, met de mogelijkheid om de laatste twee zitplaatsen netjes in de vloer weg te klappen voor een bijzonder ruime kofferruimte, moet er natuurlijk altijd een concessie worden gedaan op de beenruimte voor de passagiers op de middelste zetelrij. Desondanks weet Peugeot met deze e-5008 een auto neer te zetten die zeker grotere gezinnen zal kunnen inspireren. De ruimte is functioneel en flexibel, en je voelt je in het interieur dan ook heel gauw op je gemak.

Iets minder inspirerend, om het zacht uit te drukken, vinden we de communicatie met de e-5008 via de spraakbesturing. Om een of andere duistere reden meent de auto om de haverklap dat je met hem wilt “praten”, om je vervolgens even snel weer te laten weten dat de vriendelijke mevrouw die spreekwoordelijk ergens onder het dashboard verscholen moet zitten, eigenlijk niets begrepen heeft van wat je haar volgens haar wilde zeggen. Dit is ronduit enerverend en doet afbreuk aan een anders zo comfortabele en intuïtieve ervaring. Het is een aspect dat, in een verder zo geavanceerde auto, dringend verbetering behoeft om de algehele gebruikerservaring naar een hoger niveau te tillen.

Functionaliteit

Het interieurontwerp van de Peugeot 5008 is een toonbeeld van Peugeot’s moderne aanpak, waarbij elektronische aanraakschermen kwistig zijn toegepast. Er is niet alleen het grote aanraakscherm dat onder de noemer van de panoramische i-cockpit één geheel vormt met het eveneens elektronisch instelbare dashboard, maar onder dit grote multimedia-scherm bevindt zich ook nog een tweede scherm. Dit kleinere scherm dient als een handig controlepaneel, waarmee je snel kunt schakelen tussen de verschillende hoofdmenu’s van het bovenliggende scherm. Nog iets lager op de middenconsole vinden we een reeks drukknoppen, waarmee essentiële functies zoals de klimaatregeling en de voor- en achterruitverwarming rechtstreeks bediend kunnen worden. Deze fysieke knoppen zijn een welkome aanvulling op de touch-interfaces omdat ze een snelle en intuïtieve bediening mogelijk maken zonder dat je je ogen van de weg hoeft te halen.

De middenconsole zelf is aardig breed, wat bijdraagt tot een gevoel van ruimte en robuustheid in het interieur. Peugeot heeft vooraan deze middenconsole echter gekozen voor een opvallende uitsparing. Hoewel deze design-keuze het interieur ongetwijfeld een bepaalde look geeft, komt het de functionaliteit niet meteen ten goede. Met andere woorden: Peugeot offert hier een aanzienlijke hoeveelheid ruimte op die had kunnen worden benut voor een bijkomend, afgesloten aflegvak. Nu begint dat aflegvak een heel stuk dieper, waardoor de overblijvende ruimte in het aflegvak kleiner is dan mogelijk was geweest. In een gezinsauto, waar opbergruimte nooit genoeg kan zijn, is dit een gemiste kans. De flexibiliteit van de zeven zitplaatsen, waarvan de achterste twee naadloos in de vloer verdwijnen, creëert een indrukwekkende en ruime kofferbak, wat op zijn beurt de functionaliteit dan weer een flinke boost geeft. Dit maakt de 5008 uitermate geschikt voor grote gezinnen en voor iedereen die veel bagage of grote voorwerpen moet vervoeren. De modulariteit van het interieur is een groot pluspunt en onderstreept de praktische inzetbaarheid van deze SUV.

Opladen

De e-5008 toont zich, ondanks zijn gerieflijke ruimte, behoorlijk zuinig. Zeker wanneer je hem op de autosnelweg tegen 110 km/u laat cruisen op cruise control, valt zijn lage verbruikscijfer op. Met een gemiddeld verbruik van amper 14,81 kWh/100 km toont deze Franse gezinswagen aan veel concurrenten zijn hielen. Dit is een uitstekende prestatie voor een auto van dit formaat en gewicht en het bevestigt de efficiëntie van Peugeot’s elektrische aandrijflijn. Wanneer de elektromotor wat zwaarder belast wordt, bijvoorbeeld bij snellere acceleraties of op heuvelachtiger terrein, loopt het verbruik wat verder op, maar toch blijft hij met 17,9 kWh/100 km ook dan nog ruimschoots onder de 20 kWh/100 km steken. Dit zijn verbruikscijfers die niets dan tevreden gezichten zullen opleveren bij de eigenaars.

Tijdens onze testperiode raakten we wel een beetje gefrustreerd door de communicatieproblemen van ons testvoertuig met de laadpalen van Fastned. Dit maakte het laden tijdens onze test tot een ware calvarietocht. We durven niet te zeggen welke van de twee partijen hier schuldig aan was, of het nu aan de auto lag of aan de infrastructuur van Fastned. Maar het feit dat we bij andere laadpalen wel zonder problemen konden laden, legt de bal toch eerder in het kamp van de laad-provider. Dit incident benadrukt het belang van een universele compatibiliteit tussen elektrische voertuigen en laadinfrastructuur, een cruciaal aspect voor de verdere adoptie van elektrische mobiliteit. Ondanks deze specifieke uitdaging blijft de algehele efficiëntie en het lage energieverbruik van de e-5008 een groot pluspunt. Zeker omdat de e-5008 eens hij aan het laden was, behoorlijk vlotjes richting 80% batterijlading evolueert. Hij is daarbij met zijn maximale laadcapaciteit van 160 kW geen partij voor de Duitse elektromobielen en voor snelle jongens als de Kia’s, maar het wordt nooit vervelend langdradig, wanneer je staat te laden onderweg.

TCO

De total cost of ownership van een voertuig is een cruciale factor voor zowel particuliere als zakelijke kopers en bij elektrische voertuigen speelt dit aspect een steeds grotere rol. Ons testvoertuig, de e-5008 210 GT met de kleinere batterij, is verkrijgbaar voor 55.450 euro inclusief BTW (wat neerkomt op 45.826 euro, exclusief BTW). Dit is de prijs voor de GT-uitvoering, die doorgaans rijkelijk is toegerust met comfort- en technologische functies.

Voor wie echter kiest voor de Allure-uitvoering met dezelfde elektromotor, kan al elektrisch rijden voor 51.500 euro, inclusief BTW (42.562 euro, exclusief BTW). Dit prijsverschil van bijna 4.000 euro voor de Allure-uitvoering maakt deze optie financieel aantrekkelijker voor kopers die wellicht enkele van de premium features van de GT-uitvoering kunnen missen. De krachtigere elektrische uitvoering van de e-5008, met 230 pk, vergt een investering van 56.000 euro, inclusief BTW (46.281 euro, exclusief BTW). Dit is een marginale prijsverhoging ten opzichte van de 214 pk GT-versie, wat de keuze voor meer vermogen relatief betaalbaar maakt.

Bij de TCO van een elektrische auto moeten we verder kijken dan alleen de aanschafprijs. Het lage energieverbruik van de e-5008, dat we eerder constateerden (gemiddeld 14,81 kWh/100 km), draagt aanzienlijk bij tot lagere operationele kosten. Elektriciteit is over het algemeen goedkoper per kilometer dan benzine, vooral bij thuis opladen. Tel daarbij de voordelen inzake verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling en je komt uit bij een aantrekkelijke mobiliteits-mix. Ook de onderhoudskosten van elektrische voertuigen zijn doorgaans lager dan die van traditionele verbrandingsmotoren vanwege minder bewegende delen en het ontbreken van vloeistoffen zoals motorolie. Hoewel de initiële aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger is, wordt dit in de loop van de tijd gecompenseerd door deze lagere gebruikskosten. Dat maakt de e-5008, ondanks zijn hogere prijskaartje vergeleken met de hybride varianten, op lange termijn een economisch aantrekkelijke keuze, zeker voor intensieve gebruikers.

Conclusie

De vernieuwde Peugeot 5008 en in het bijzonder de volledig elektrische e-5008 zijn een belangrijke stap in de elektrificatiestrategie van de constructeur. Het is duidelijk dat deze SUV met zijn ruimte voor tot zeven inzittenden een primair doel heeft: gezinnen comfortabel en efficiënt vervoeren. Het afscheid van de dieselmotor en de focus op hybride en volledig elektrische aandrijflijnen tonen Peugeot’s commitment richting een duurzamere toekomst.

Het rijgedrag is over het algemeen comfortabel en voorspelbaar, hoewel het kleine, afgeplatte stuur nog steeds een punt van discussie blijft en niet iedereen evenveel zal aanspreken. De voorzetels bieden ongeëvenaard comfort en instelmogelijkheden, wat lange ritten aangenaam maakt. De modulariteit van het interieur, met de wegklapbare derde zitrij die een indrukwekkend ruime kofferbak tevoorschijn laat komen, is een groot pluspunt inzake functionaliteit.

Wat de e-5008 echt doet schitteren, is zijn uitzonderlijke efficiëntie. Het lage energieverbruik, zelfs bij snelweg-cruisen, is indrukwekkend en vertaalt zich direct in lagere operationele kosten.

De spraakbediening blijft echter een heikel punt, dat Peugeot dringend moet aanpakken om de algehele gebruikerservaring te verbeteren. Desondanks weet de Peugeot e-5008 met zijn ruimte, efficiëntie en doordachte interieur (met uitzondering van die spraakassistent) een sterke indruk achter te laten. Het is een gezins-SUV die niet alleen voldoet aan de eisen van het heden, maar ook klaar is voor de mobiliteit van de toekomst.

Concurrenten voor de Peugeot e-5008 210 GT

Kia EV9

KIAEV9 peugeote5008 150625

De Kia EV9 is een imposante elektrische SUV met een gedurfd, hoekig design en enorm veel interieurruimte, zelfs voor zeven volwassenen. Zijn snellaadmogelijkheden en ruimte actieradius maken hem ideaal voor lange afstanden. Waar de e-5008 een slanker, efficiënter profiel heeft met een iets zachtere prijs, zet de EV9 een statement neer met zijn formaat en 800V-architectuur. Kortom, de EV9 is de "grote vriendelijke reus" met een focus op maximale ruimte en kracht terwijl de e-5008 een meer gebalanceerde en toegankelijke gezins-EV is.

Mercedes EQB

Mercedes EQB peugeote5008 150625

De Mercedes-Benz EQB combineert compacte luxe met elektrische aandrijving. Net als de andere concurrenten hier beschikt hij net als de e-5008 over zeven zitplaatsen. Toch is de derde zetelrij bij de EQB iets minder royaal. Het interieur straalt premium kwaliteit uit en de rij-eigenschappen zijn comfortabel. In vergelijking met de e-5008 biedt de EQB een meer traditionele SUV-vorm en een luxueuzere afwerking. De Peugeot e-5008 focust meer op een ruimere en flexibelere inzetbaarheid van de derde zitrij terwijl de EQB een premium compacte optie is voor wie design en merkprestige prioriteit heeft.

Tesla Model Y

Teslamodely peugeote5008 150625

De Tesla Model Y staat bekend om zijn minimalistische interieur, indrukwekkende prestaties en superieure laadinfrastructuur. Als optionele zevenzitter biedt hij voldoende ruimte, al is de derde zitrij vaak krap voor volwassenen, dit in tegenstelling tot de ruimere opzet van de Peugeot e-5008. De e-5008 schittert met een warmer, traditioneler interieur en flexibele zitconfiguratie terwijl de Model Y uitblinkt in efficiëntie, acceleratie en de naadloze Tesla-ervaring. Kortom, performance en minimalisme tegenover praktisch comfort en traditionele luxe.

Technische fiche Peugeot e-5008 210 GT

Motor: Elektromotor

Max. vermogen: 157 kW/ 214 pk

Max. koppel: 345 Nm

Aandrijving: vooraan, automatische éénversnellingsbak

Gem. verbruik gemengde cyclus: 17,9 kWh/100 km

Gem. verbruik heuvelachtige binnenwegen: 19,3 kWh/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 120 km/u: 20,7 kWh/100 km

Gem. verbruik autosnelweg 110 km/u (cruise control): 14,81 kWh/100 km

Inhoud kofferruimte: 748 liter

Fabrieksgarantie: 2 jaar

Acceleratie 0-100 km/u: 9,7 sec.

Topsnelheid: 170 km/u

CO2-uitstoot: 0 g/km

Fiscale aftrekbaarheid: 100 %

Voordeel van alle aard testvoertuig 1.901,14 euro per jaar

158,43 euro per maand

Catalogusprijs BTW excl. Peuget e-5008 GT: 45.826,44 euro


Fleet-Flits digest

De Fleet Flits Score is het resultaat van een 2.000-puntentest, waarin zowel objectieve als subjectieve factoren een rol spelen. De geteste waarden worden onderverdeeld in vijf voor een firmawagen belangrijke categorieën: rijgedrag, veiligheid, comfort, functionaliteit en TCO, waarvan de score telkens naar een cijfer op 10 wordt herleidt. Uit deze vijf resultaten wordt ook de totaalscore berekend en herrekend naar eveneens een cijfer op 10.

Onze test gebeurt doorgaans op een vast testparcours, dat echter af en toe te lijden heeft onder de groeipijnen van het autorijden van morgen. Waar tankstations voor benzine en diesel staan, staat immers niet noodzakelijk ook een laadpaal voor elektrische voertuigen. En wanneer men vanuit praktisch oogpunt dan ook nog eens op zoek moet naar een snellaadpunt, wordt pas echt duidelijk dat men vandaag nog op zoek moet naar de spreekwoordelijke speld in de al even spreekwoordelijke hooiberg. De komst van supersnelle laadpalen zoals die van Ionity biedt voor premiummodellen overigens nieuwe mogelijkheden om wat het testparcours nauwer aan te leunen bij het gebruikelijke traject dat we voor benzine-, diesel- en hybridemodellen gebruiken, waardoor dit testtraject 445 km lang is. Met dit soort auto’s laden we ook niet langer twee keer op dezelfde plek op, maar bij twee stations die quasi ideaal geplaatst zijn voor de Fleet Flits test. Daardoor laden we voortaan na het autosnelweggedeelte tegen 120 km/u, na 113 km, in Bierset en volgen we ons gebruikelijke parcours met uitzondering van één korte afsnijding. Tot slot leggen we na een tweede broodnodige elektriciteitsinjectie na het Ardennengedeelte van 202 km, het 130 km lange autosnelweggedeelte tegen 110 km af.

Rijgedrag: 8,31/10

Veiligheid: 8,06/10

Comfort: 8,07/10

Functionaliteit: 8,11/10

TCO: 7,94/10

Fleet Flits Score: 8;09/10


Afgewogen

+ Laag gemiddeld verbruik

+ Prima zittende zetels

+ Fijne rijprestaties

- Bemoeizieke assistente, die je om de haverklap stoort

- Het kleine afgeplatte stuur

- Beperkte snellaadcapaciteit tot 160 kW

PSA PEUGEOT CITROEN

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

PEUGEOT ANTWERPEN

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

PEUGEOT BELUX N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

PEUGEOT MECHELEN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

PEUGEOT ANTWERPEN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.