Scania Benelux schorst verkoopsactiviteiten gedurende zes maanden op

Truck- en busbouwer Scania schroefde in het derde en vierde kwartaal van het voorbije jaar zijn productievolumes noodgedwongen terug omwille van onderbrekingen in de supply chain. Een en ander vertaalt zich uiteraard in langere levertermijnen. In de Benelux lopen de levertermijnen intussen op tot 20 maanden. “Scania Benelux schort tot nader order alvast voor zes maanden zijn verkoopsactiviteiten voor voertuigen met verbrandingsmotor op”, aldus managing Janko van der Baan. Dat heeft niet enkel te maken met de problemen in de supply chain, maar eveneens met de uit de pan swingende grondstoffen- en energieprijzen die het exact bepalen van de kostprijs van de bouw van een truck die pas over vele maanden kan worden aangevat, zo goed als onmogelijk maken. Scania Benelux boekte in het afgelopen jaar bovendien veel meer orders dan de productie op dit ogenblik aan kan. Dat zorgt voor een extra verstoring van de levertermijnen. De verhuurvloot van Scania Benelux is momenteel volledig benut.
In de komende maanden worden wel nog BEV’s en hybride uitvoeringen verkocht omwille van de - vooralsnog - kleinere volumes. Het verkoopsteam wordt ingezet voor een “verdere intensivering van de klantenrelaties” en het voorbereiden van de klanten op de shift naar elektrisch aangedreven trucks.
Hoewel 2021 een bewogen jaar was, kan de Zweedse truck-bouwer met meer dan behoorlijke cijfers uitpakken. Zo werd afgeklokt op een omzet van 146 miljard SEK (14 miljard euro) en 125.125 geproduceerde voertuigen. Goed voor een operationele bedrijfsinkomst van ruim 11 miljard SEK (8,88 miljard SEK in 2020). En dat cijfer kwam nog fors lager te liggen omwille van een tweede provisie van 5,2 miljard SEK bestemd voor het voldoen van de geldboete die door de Europese Commissie werd opgelegd na het overtreden van de EU-mededingingsregels, samen met collega truck-bouwers.
In tegenstelling tot de groep noteerde Scania Benelux in het vierde kwartaal van 2021 wel een sterke “order intake”. De effecten van corona werden door de transportsector snel verteerd, stipt van der Baan aan.
Nieuw productieplatform
Vanaf april neemt Scania zijn volledig nieuwe motorplatform voor Euro 6-voertuigen in gebruik. De nieuwe aandrijflijn belooft klanten in het segment van het lange afstandsvervoer een brandstofbesparing van gemiddeld 8%. Het nieuwe platform wordt initieel in de productie-eenheid van Angers uitgerold, later volgen Södertälje en, in het najaar, Zwolle, dat in productievolumes zowat de som van de twee voorgaande vertegenwoordigt.
Niet onbelangrijk is dat de breuken in de toeleveringsketen van chips met name betrekking hebben op het oude motorplatform. Op sourcing-vlak trof de constructeur alvast de nodige maatregelen. “De toevoer van chips voor het nieuwe superplatform is gewaarborgd,” beklemtoont de managing director van Scania Benelux.
Services maken Scania’s jaar goed
Het zijn voornamelijk de Services die Scania met succes door de Covid-storm wisten te loodsen. Op groepsniveau groeiden die met 11% tot 30 miljard SEK. In België haalde Scania in België met 983 registraties een marktaandeel van 14,4% (20,3% in Nederland) en piekte de “order intake” op een nooit gezien niveau. Niet onbelangrijk is dat 70% van de vrachtwagens met een internationaal service-contract werden uitgeleverd.
In de Benelux beschikt Scania over een 60-tal werkplaatsen, waarvan zowat vijftig in eigen beheer. Die aligneren zich in toenemende mate op de voortschrijdende digitalisering en elektrificatie van de vloot. In de voorbije dertien jaar bracht Scania ruim 550.000 geconnecteerde trucks in het verkeer, waarvan meer dan 50.000 in de Benelux. Ook de invoerder heeft te kampen met de krapte op de arbeidsmarkt. Scania Benelux maakt voor 2022 een opleidingsbudget vrij van zowat 1 miljoen euro (superplatform, elektrificatie, nieuwe medewerkers, …).
Van de eigen werkplaatsen zijn er inmiddels twaalf gecertificeerd voor BEV-voertuigen. In België gaat het om de werkplaatsen in Neder-over-Heembeek, Antwerpen en Gent.
Voortschrijdende elektrificatie
Scania engageerde zich om tegen 2030 zijn CO2-uitstoot met 50% terug te dringen. Het mikt daarvoor op slimmer en veiliger transport, elektrificatie en duurzame brandstoffen & elektrificatie. Zo zijn bijvoorbeeld alle motoren van het nieuwe platform HVO-compatibel. Alle mogelijke aandrijfoplossingen (diesel, LNG/CNG, Bio LNG/CNG, ethanol, HVO, hybride, plug-in hybride en BEV) zijn inmiddels af-fabriek leverbaar. Op waterstofvlak wordt met partners gewerkt op basis van de beschikbare BEV-uitvoering.
Scania, dat in 2016-2017 met zijn eerste hybride uitvoeringen uitpakte, legt thans de klemtoon op de elektrificatie van zijn aanbod. In 2020 bracht de constructeur al een plug-in hybride en volledig elektrische truck voor distributietoepassingen op de markt. Medio 2023 staat de introductie van elektrische trucks voor lange afstand op de agenda met een autonomie van 4,5 uur bij een totaalgewicht van 50 ton, die tijdens de verplichte rusttijden van de chauffeur in 45 minuten snel opladen.
SCANIA BELGIUM N.V.
SCANIA VLAANDEREN N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.