Slimstock ziet veel potentie in Vlaanderen
Veel bedrijven laten kansen liggen in voorraadoptimalisatie
Voorraadhoudende bedrijven halen een maximaal rendement bij het optimaliseren van hun voorraad. Dat is een permanent proces van ontwikkeling, kennis vergaren en bijsturen: steeds efficiënter plannen, betere afspraken met leveranciers maken, de samenstelling van het assortiment perfectioneren, Slimstock helpt daarbij.
De specialist in vraagvoorspelling en voorraadoptimalisatie gaat het personeelsbestand van zijn Belgische dochter behoorlijk uitbreiden om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen die de Belgische markt heeft op dit gebied. Steeds meer bedrijven willen toe naar een optimaler stockbeheer. KMO’s staan daarbij mee in de voorlijn.
“Voor elk bedrijf dat een voorraad aanhoudt en daar beter wil mee omgaan, kunnen we iets betekenen”, zo vat Jos Crooijmans, zaakvoerder van Slimstock Belgium, de doelgroep van het bedrijf samen.
Met de software Slim4 reikt Slimstock bedrijven een tool en ondersteuning aan die ervoor zorgt dat zij over “de juiste voorraad op het juiste moment en juiste locatie in het juiste kanaal” beschikken. Het turnt voorraadbeheer om tot voorraadoptimalisatie en voorraadstrategie door er vraagvoorspelling (forecasting en demand planning), aankoop-management (replenishing), analyse en rapportage aan te koppelen, het sterker te integreren in andere bedrijfsprocessen als sales en productie, stroomopwaarts naar leveranciers en stroomafwaarts naar klanten te kijken.
Meer dan quick wins
De voordelen zijn legio en gaan een pak verder dan een paar quick wins, stelt Slimstock, dat die claim onderbouwt met sprekende cijfers: Slim4 kan het aantal stock-outs en de productverspilling (bijvoorbeeld omdat voedingsmiddelen hun houdbaarheidsdatum overschrijden) met de helft terugschroeven en de vereiste voorraad tot wel een derde verlagen. Dat vertaalt zich dan weer in lagere kosten, een fors verhoogde efficiëntie en een betere service, met een verlaagde ecologische voetafdruk als belangrijk bijkomend voordeel. Aan de pluskant gaat dat tevens gepaard met een hogere verkoop (net omdat tekorten in de voorraad worden voorkomen).
Slimstock belooft klanten bovendien dat ze binnen het jaar hun investering terugverdienen. “Hoe complexer de situatie, naar assortiment, afzetmarkten, distributiekanalen, vestigingen, …, hoe sneller een menselijke voorraadplanner tegen zijn grenzen aanloopt en hoe groter de impact van een procesmatige aanpak zal zijn”, luidt het.
Het product gaat hand in hand met een stevige dosis kennisdeling binnen een community en academy waarin klanten betrokken worden bij netwerkmomenten, seminaries, opleidingen en trainingen die hen nog een stap verder moeten helpen in de optimalisatie van hun supply chain.
Modulair pakket
Het Slim4 software-pakket, dat kan werken met alle ERP-systemen en de data die zij aanleveren, is modulair opgebouwd en kan voor de meest diverse toepassingen aangewend worden. “De basisfunctionaliteiten zijn voor elk bedrijf dezelfde, of het nu om retail, food, fashion, manufacturing of e-commerce gaat. Maar afhankelijk van de sector waar de klant in opereert zijn specifieke modules ontwikkeld die helpen bij de uitdagingen van die sector”, legt operationeel manager Daan Lokkers uit. “Het komt er op aan voor elke sector en onderneming de juiste balans te vinden tussen alle factoren die een impact hebben op de voorraad. Bij een bedrijf in de voedingssector wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de vervaldatum van een product, terwijl dit voor een producent van tapijten en kunstgras niet van toepassing is”.
Deze ontwikkelingen gaan verder dan enkel modules. Ook op het gebied van “Cloud” is er afgelopen jaren flink geïnvesteerd. “We zien een toenemende trend van bedrijven die afstappen van eigen servers en on-premise installaties. In plaats daarvan kunnen wij intussen Slim4 ook “as-a-Service” aanbieden waardoor de klant niet hoeft te investeren in een eigen server en geen IT-expertise in huis hoeft te halen om dit te onderhouden. Dat verkort zowel de doorlooptijd van een project als de zorgen voor de klant”, geeft Lokkers aan.

Groei en ambitie
Slimstock kwam in 1993 met twee man, waaronder huidig ceo Eric van Dijk, uit de startblokken in het Nederlandse Deventer, waar nog steeds de hoofdzetel van de groep staat. Intussen is het bedrijf met eigen kantoren aanwezig in 22 landen, van waaruit het soms bijkomende markten bedient. Op de loonlijst staan vandaag meer dan 450 medewerkers, op de klantenlijst prijken ruim 1.300 namen.
West-Europa is veruit de belangrijkste markt, met landen als Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk en Duitsland op kop. Noord- en Zuid-Amerika en Azie zitten nadrukkelijk in de lift. Slimstock heeft in elk land waar een eigen kantoor is, de ambitie om naar de Top drie in zijn business op te klimmen.
Slimstock is inmiddels een global player en is actief op de vijf continenten Het bedrijf maakte vaak de oversteek naar overzeese markten in het zog van klanten die hun vleugels internationaal uitsloegen en Slimstock als partner voor voorraadbeheer meenamen.
“Mede door deze onvoorspelbare tijden zien we dat de nood aan een efficiënt en visueel ingesteld systeem hoog is. Daarnaast is het ook de expertise van Slimstock waar klanten graag op terugvallen”, zegt Jos Crooijmans. “Ons team bestaat uit vak professionals die experts zijn op het gebied van voorraadbeheer. Dat vertaalt zich niet alleen in het implementeren van Slim4, maar ook in advies geven bij strategische vraagstukken. Daarnaast proberen wij deze kennis ook te delen via onze Academy, waar wij zowel vakgerelateerde trainingen als Slim4 trainingen geven. Voor klanten is dit zelfs volledig gratis”, wordt daaraan toegevoegd.
Slimstock won in 2021 overigens de Nederlandse Logistiek Prijs die de vereniging Logistiek management (vLm) elk jaar uitreikt aan “een bedrijf dat een uitzonderlijke prestatie in het vakgebied logistiek heeft neergezet” met “een duidelijk innovatief project dat aantoonbaar succesvol is uitgevoerd”. Slimstock kwam zo naast spelers als Nike, Coolblue, Hema en Heineken te staan.
Tien jaar Slimstock België
De Belgische vestiging bestaat dit jaar tien jaar. “We hadden al veel langer klanten in België, maar in de eerste jaren deden we dat in nauwe samenwerking met Nederlandse collega’s. Het aantal klanten en medewerkers én het potentieel dat hier aanwezig is, maakten een lokaal kantoor uiteindelijk een evidentie”, legt Crooijmans uit. “België is en blijft voor Slimstock een zeer belangrijk land”.
“Op dit moment zijn we vooral in Vlaanderen actief, al staat Wallonië, dat we deels vanuit onze Franse vestiging in Rijsel bedienen, zeker ook op onze radar”, stipt Carina Villarin, customer happiness manager, aan.
“KMO’s, in het bijzonder middelgrote familiebedrijven, wegen in onze activiteiten hier zwaar door, en zijn voor ons een erg belangrijke doelgroep. Daarnaast zien we ook een toenemende belangstelling voor ons vakgebied bij grotere bedrijven zoals multinationals”, benadrukt Crooijmans. “Zij zitten niet zelden met voorraden waarvan de inventariswaarde hoog kan oplopen en die zij dan ook zo optimaal mogelijk willen beheren zonder te besparen op de service aan hun klanten. Wij bieden hen veel toegevoegde waarde”.
“Ik schat dat zowat een vijfde deel van onze doelmarkt al een software-pakket voor voorraadbeheer heeft. Maar vele bedrijven denken nog steeds dat ze een gedegen voorraadbeheer voeren terwijl ze met ingewikkelde Excel-documenten blijven werken. Vele bedrijven onderschatten wat een beter voorraadbeheer kan opleveren. Daar horen ook grotere spelers bij van wie je dat niet zou verwachten”.
Het groeipotentieel in Vlaanderen omschrijft hij dan ook als “bijna onuitputtelijk”. Om die kansen waar te maken is Slimstock Belgium op zoek naar bijkomend personeel. “We willen de komende twee jaar in personeel verdubbelen. Dat wordt een heuse uitdaging”, klinkt het tot slot.
SLIMSTOCK BELGIUM B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.