Terberg Leasing Justlease Belgium boort via private lease business-segment aan

Nieuwkomer op Belgische leasing-markt mikt op double digit-groei in 2022
De Nederlandse Terberg Business Lease Group (IJsselstein) begaf zich pas in 2018 op de Belgische markt. Dat gebeurde door zijn expertise op de private lease-markt op ons land over te enten. Via die expertise roert Terberg Leasing Just Lease zich steeds nadrukkelijker in het business-lease segment, met een uitgesproken KMO-focus. In weerwil van de moeilijke markt bouwde het bedrijf in de voorbije jaren een vloot van zowat 2.500 voertuigen uit, waarvan nagenoeg 2.000 in private lease. Managing director Erwin Coesens wil eind 2022 naar een 3.000 voertuigen doorstoten.
Moederbedrijf Terberg Business Lease Group ontstond pas medio 2019 toen Terberg Leasing, opgericht in 1984, de integratie van Business Lease Nederland afrondde. Met nagenoeg 50.000 lease-auto’s bekleedt Terberg Business Lease Group de zesde plaats op de Nederlandse markt van de auto-leasing. De leasing-tak is slechts één de zes divisies van de groep, die onder meer ook actief is in de bouw van tractoren en vuilniswagens. In 2016 nog kocht de groep de Spaanse vuilniswagenfabrikant RosRoca Group (Tárrega) op.
Op vandaag is Royal Terberg Group met 38 bedrijven actief in dertien landen. In België vond Terberg Leasing Justlease Belgium een onderkomen op de site van Terberg Tractors Belgium, in de schaduw van de Gentse havenzone. Eind vorig jaar werd Terberg Specials Belgium N.V. (Genk) verkocht aan de Nederlandse leverancier van carrosserie-onderdelen Veth Automotive Group (Duiven).
Twee merknamen
“Als Terberg Leasing Justlease Belgium B.V. zijn we bedrijvig onder twee merknamen, met name Justlease en Terberg Business Mobility. Met de eerste pijler bedienen we de markt van de private leasing, de tweede focust op B2B-leasing,” schetst Coesens, die op ruime sectorervaring kan terugvallen.
In Nederland is Justlease met een vloot van een kleine 15.000 voertuigen erg succesvol. “Als gespecialiseerd aanbieder in private lease zijn de processen van Justlease volledig gedigitaliseerd. Die marktvoorsprong namen we mee toen we de activiteiten op de Belgische markt hebben opgestart. Die digitale ervaring kwam goed van pas bij het ontginnen van de B2B-markt. Een en ander verklaart waarom we, ondanks Covid-19, forse groeiprestaties hebben kunnen neerzetten. Momenteel hebben we een kleine 2.000 voertuigen in private lease in portefeuille op een totaal van 2.400 à 2.500 eenheden”, aldus de ceo van Terberg Leasing Justlease Belgium, dat inmiddels tien medewerkers telt.
Terberg Busines Mobility focust heel in het bijzonder op KMO’s (zeg maar vloten van één tot vijftig à honderd voertuigen) die nood hebben aan een vertrouwenspartner die meedenkt en oplossingen aandraagt voor de behoeften van de klant.

User/chooser-verhaal …
Die KMO-markt blijft nog vaak een user/chooser-verhaal, waarbij bepaalde medewerkers van een bedrijf een bepaald leasing-budget krijgen toegewezen.
Erwin Coesens: “In B2B-omgeving wordt alles fiscaal gedreven. Klanten hebben op dit ogenblik meer dan ooit nood aan bijkomende consultancy op TCO-vlak. Sommige bedrijven zijn daar heel actief mee bezig, andere minder. Bedrijfsleiders van KMO’s krijgen heel wat taken op hun bord. Al die besognes zorgen vaak voor een gebrek aan expertise en inzicht op het vlak van de kosten inherent aan de voertuigvloot. Leasing-partners die tekenen voor een gespecialiseerd advies en de klant verregaand ontzorgen worden naar waarde geschat”.
In tegenstelling tot de B2B-omgeving waar de kostprijs van het voertuig over zijn hele levenscyclus (TCO) in ogenschouw wordt genomen, blijft de insteek op private lease-vlak vooral prijsgedreven. De particuliere klant gaat uit van een bepaald bestedingspatroon dat maandelijks begrensd is. “Weinig particulieren hebben benul van wat de uiteindelijke kost van hun voertuig nu precies is”, getuigt onze gesprekspartner.
… binnen omgeving in verandering
Ook Terberg Business Mobility ziet de interesse voor hybride plug-in voertuigen en elektrische voertuigen bij zijn klanten toenemen, eventueel zelfs in het kader van deelmobiliteit. Toch blijken voertuigen met verbrandingsmotoren in het KMO-segment, om uiteenlopende redenen, nog steeds op interesse te kunnen rekenen. KMO’s nemen er soms liever de hogere kosten bij dan dat ze hun liquiditeiten onder druk moeten zetten door de aanschaf van duurdere elektrisch aangedreven voertuigen. “Voor KMO’s blijft ook de problematiek van de laadinfrastructuur op de eigen bedrijfsterreinen niet onbelangrijk. Vaak heeft ook de medewerker niet de mogelijkheid tot thuisladen. Desgewenst bieden we een leasing-oplossing aan met inbegrip van de laadinfrastructuur in thuisomgeving. Daarom hebben we partnerships opgezet met gespecialiseerde spelers, maar uiteraard kan de klant ook samenwerken met een partij van zijn keuze”, zo nog de ceo.
Ook fiets-leasing en mobiliteitsoplossingen horen tot het aanbod van Terberg Business Mobility. “In het (kleinere) KMO-segment neemt vooralsnog nog steeds de component auto het voortouw”, luidt het.

Voortbouwen op wisselwerking
Kenschetsend is dat Terberg Leasing Justlease Belgium via private lease de ontginning van de Belgische markt heeft aangevat. Dat vergt een compleet andere benadering en risico-inschatting van een leasing-bedrijf. “Private lease wordt in België, in tegenstelling tot Nederland, niet als een consumentenkrediet beschouwt, wel als een verhuurconcept op langere termijn. Voor een leasing-bedrijf heeft dat een hoger risico tot gevolg vermits de mogelijkheden tot risico-inschatting niet zo groot zijn als bij een bank,” weet Coesens.
Minder dan de helft van de in België actieve leasing-maatschappijen bieden momenteel private lease aan. Ook de captives doen dat, zij het met een heel beperkt aanbod. “Justlease heeft een veertigtal modellen in het aanbod,” beklemtoont onze gesprekspartner, die niet ontkent dat de private-lease activiteiten ook de deuren openen voor Terberg Business Mobility.
Ander concurrentievoordeel puurt Terberg Leasing Justlease Belgium uit zijn dealer-onafhankelijkheid, de ruime expertise onder eigen dak, de lean & mean-organisatie met geringe overhead en de mogelijkheid om snel te schakelen en maatspecifiek op de behoeften van de klant in te spelen. Dat de algemene voorwaarden van het bedrijf door TestAankoop werden goedgekeurd, staat borg voor een transparant en eenduidig beleid naar de klant toe. Ten slotte kan Terberg Leasing Justlease Belgium ook terugvallen op de ruggensteun van een kapitaalkrachtige groep.
Terberg Leasing Justlease Belgium sloot 2021 af met een groei van net geen double digit, een percentage dat hoger had gelegen zonder het volume backorders dat omwille van de halfgeleiderproblematiek niet kon worden uitgeleverd. In het nieuwe jaar zal Terberg Leasing Justlease Belgium zijn private lease-aanbod verder uitbreiden. Niettemin mikt ceo Erwin Coesens volgend jaar op een gelijkwaardige “double digit”-groei voor zowel Terberg Business Mobility als Justlease.
TERBERG LEASING JUSTLEASE BELGIUM B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.