Twipe zet digitale transformatie in nieuwsmedia op de kaart

18/10/2022 OM 12:30 - Luc Willemijns
Twipe1 151022

Op 19 oktober organiseert software-bedrijf Twipe (Heverlee) in samenwerking met The Telegraph de jaarlijkse “Digital Growth Summit”. Dit jaar gaat het event door in Londen. De focus ligt op hoe technologie de toekomst van de nieuwsmedia mee vorm geeft. De bijeenkomst, die een verzameling is van media-innovators van over de hele wereld, laat opnieuw zien dat Twipe bij krantenuitgevers iets in beweging brengt. Dat is ook Flanders Investment & Trade niet ontgaan: half september werd Twipe Mobile Solutions uitgeroepen tot “Leeuw van de Export 2022” in de categorie minder dan 50 werknemers.

Twipe groeide de voorbije jaren sterk. Met een omzet van meer dan 4 miljoen euro in 2021 waarvan 92% bestond uit de export van software-diensten is het duidelijk dat het aanbod van het bedrijf internationaal gesmaakt wordt, van Europa tot in Amerika. De SaaS-toepassingen worden intussen door meer dan tachtig krantentitels gebruikt en helpen uitgevers om de digitale krant op een gebruiksvriendelijke manier te brengen, om leesgedrag te monitoren en nieuwsselecties op maat aan te bieden.

“Digital Growth Summit”

De software-diensten van Twipe gaan hand in hand met innovatie en bewust nadenken over de toekomst. De jaarlijkse “Digital Growth Summit” brengt een internationaal gezelschap samen van mensen uit de nieuwsmedia die bezig zijn met technologische en productinnovatie. Dit jaar staan thema’s als Metaverse en Web3 op de affiche. “We slagen erin een wereldwijde resonantie te creëren”, stelt ceo Danny Lein. “Het programma dat we hebben samengesteld, met sprekers van onder andere The Telegraph, Time, Mediahuis, Reuters, The Times & The Sunday Times, laat zien dat we een voortrekkersrol opnemen en dat zullen we blijven doen”, klinkt het.

Metaverse en Web3 zijn technologieën die wellicht pas binnen drie tot tien jaar echt groot zullen zijn. Toch vindt Twipe het van belang dat krantenuitgevers er zich vandaag al in verdiepen. Wat is het juist? Wie is ermee bezig? Wat kan eruit geleerd worden? Het bedrijf zet zelf de eerste stappen en creëert een perspectief waarmee het aan de sector laat zien hoe de nieuwe technologieën in het grotere verhaal kunnen worden geïntegreerd.

Twipe2 151022
(Danny Lein helpt met ceo Twipe Mobile Solutions kranten zichzelf heruit te vinden)

Pionier in technologie en productinnovatie

Ceo Danny Lein startte zo’n elf jaar geleden met Twipe en bouwt met zijn team mee aan de digitale transformatie van de nieuwsmedia. “Kranten hebben zichzelf de afgelopen jaren moeten heruitvinden”, weet hij. “De inkomsten die vroeger uit advertenties werden gehaald, komen nu uit abonnementen. Wat wil de lezer? Wat wil die daarvoor betalen? Blijft die daarvoor betalen? Ons platform en de data die de uitgever eruit kan halen, zijn een substantieel deel van het antwoord”.

Krantenuitgevers zetten meer dan ooit in op de lange termijnrelatie met de lezer, de SaaS-toepassingen van Twipe ondersteunen dat. Met de applicatie wordt de krant automatisch ingelezen, verwerkt en beschikbaar gesteld, leesgedrag wordt gemeten en meerdere keren per dag omgezet in waardevolle feedback voor redacties. Automatische en gepersonaliseerde nieuwsbrieven zorgen voor de juiste leesstimulans op het juiste moment.

Twipe3 151022
(Danny Lein, ceo Twipe Mobile Solutions, pronkt met de “Leeuw van de Export 2022” in de categorie minder dan 50 werknemers)

Co-development

Het ontwikkelen van deze toepassingen doet Twipe Mobile Solutions niet alleen. Het bedrijf hanteert een co-development model waarin de samenwerking tussen partijen met eenzelfde visie beide naar een hoger niveau tilt. Zo stond Twipe mee aan de basis van DS Avond, bouwde het L’Edition du Soir, de meest gelezen digitale avondkrant van Frankrijk, en deed samen met The Times (VK) onderzoek naar hoe mensen overtuigd kunnen worden om de krant te lezen.

Voor dat laatste onderzoek kreeg Twipe een innovatiesubsidie van Google die het bedrijf in staat stelde om een jaar lang te experimenteren met algoritmes. De centrale vraag was of je mensen aan het lezen kan krijgen door, op een correcte manier, op het juiste moment de juiste inhoud in het juiste formaat aan te bieden. Danny Lein is trots op de prestatie die zijn team neerzette. “De metingen die we bij The Times deden, waren heel fijnmazig. Er waren twee controlegroepen met een gelijkaardige achtergrond. De ene groep kreeg de automatische en gepersonaliseerde nieuwsbrieven, de andere groep niet. The Times registreerde bij de groep die de nieuwsbrieven kreeg 50% minder opzeggingen, wat een bijzonder sterk resultaat is”.

De resultaten van het onderzoek zijn geïmplementeerd in een productlijn die Twipe nu commercialiseert onder de naam “JAMES, Your Digital Butler”. “Grote tech-platformen als Google en Facebook - waarvoor nieuws ook erg belangrijk is - gebruiken gelijkaardige technieken, maar dan op immense schaal. Wij proberen op eigen kracht, in samenwerking met een aantal uitgevers, hetzelfde te doen. Zo kunnen uitgevers mee concurreren, ook al zal het steeds een bijzondere uitdaging blijven”, sluit Danny Lein af.

Twipe4 151022

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.