Vernieuwing Europa Terminal in Port of Antwerp-Bruges officieel gestart

10/11/2022 OM 14:57 - Dirk Willemen
Europaterminal1 141022
(Foto PSA)

Port of Antwerp-Bruges en PSA Antwerp hebben onlangs het officieel startschot gegeven voor de vernieuwing van de kaaimuur en de terminal van de Europa Terminal. De werken, die ongeveer negen jaar zullen duren en in drie fasen worden uitgevoerd, zullen ervoor zorgen dat de nieuwste generatie containerschepen Antwerpen kunnen blijven aanlopen. De vernieuwing zal bovendien resulteren in een efficiënte en duurzame terminal die bijdraagt tot de transitie naar een klimaatneutrale haven.

Om op het topniveau van de wereldhavens te blijven spelen, moet de haven extra containercapaciteit en een performante infrastructuur kunnen bieden aan zijn klanten. Daarom investeren Port of Antwerp-Bruges en PSA Antwerp in de vernieuwing van de Europa Terminal. Deze werd in 1990 officieel in gebruik genomen als eerste getijdencontainerterminal in Antwerpen. Met de vernieuwing, die 335 miljoen euro zal kosten, wil Port of Antwerp-Bruges zijn concurrentiepositie versterken en tegelijk stappen zetten in de uitbouw van een duurzame haven.

De diepgang van schepen die aan de 1.200 meter lange kaaimuur kunnen aanmeren, wordt vergroot van 13,5 meter naar 16 meter. Omdat schepen tijdens de omvangrijke werken moeten kunnen blijven aanmeren en om de operationele impact zo beperkt mogelijk te houden, wordt de kaaimuur in drie grote fases aangepakt. Daarnaast creëert de haven een bijkomende tijdelijke ligplaats voor de binnenvaart. Zo garandeert men een vlotte dienstverlening aan de klanten. De werken worden gespreid over ongeveer negen jaar en zijn zorgvuldig uitgetekend op basis van het verwachte verkeer in de komende jaren.

Europaterminal2 141022
(Foto PSA)
Europaterminal3 141022
(Foto PSA)

De vernieuwing van de terminal draagt ook bij tot de transitie naar een klimaatneutrale haven. Zo zullen elektrificatie en andere optimalisaties de CO2-uitstoot per container met 50% reduceren en windmolens het aandeel van hernieuwbare energie verhogen. De nieuwe kaaimuur krijgt een nieuwe oriëntatie om voldoende afstand tussen passerende schepen en de terminal te garanderen, en om het nabijgelegen natuurgebied Galgenschoor te beschermen. De werken omvatten in de slotfase de bouw van een onderwaterdam om het natuurgebied extra te beschermen en ervoor te zorgen dat het niet verzakt.

Tijdens het hele traject zullen alle betrokken partijen in nauw overleg met de omgeving de mogelijke maatregelen nemen om hinder te minimaliseren. Na een aanbestedingsprocedure is het contract voor de werken afgesloten met een tijdelijke maatschappij van vier aannemers, namelijk Artes-Roegiers, Artes-Depret, Herbosch-Kiere en Boskalis. Het gaat hier om aannemers met ruime ervaring in grootschalige waterbouwprojecten.

Europaterminal4 141022
(Foto PSA)
Europaterminal5 141022

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.