Zeven innovaties in mode en design krijgen kickstart van stad Antwerpen

Stad Antwerpen lanceerde dit voorjaar opnieuw een oproep tot innovatie in de mode- en design-sector waarbij ondernemers in de creatieve industrie hun vernieuwende projecten konden indienen. Uit alle projecten werden zeven innovaties in fashion en design geselecteerd. Deze Antwerpse ondernemers krijgen een financiële kickstart en maximaal 50.000 euro van de stad om hun project versneld te realiseren. De innovaties zijn niet alleen een meerwaarde voor Antwerpen, ze tonen ook het aantrekkelijke ondernemingsklimaat van de stad.
Van de 38 ingediende innovaties en mode en design werden er twaalf geselecteerd. De ondernemers mochten hun project komen pitchen. Na een vragenronde selecteerde een onafhankelijke jury uiteindelijk zeven projecten: vier in de modesector en drie in de design-sector.
Een totaalbudget van 300.000 euro is toegekend. Elk project krijgt een ondersteuning van maximaal 50.000 euro. De geselecteerde projecten zullen het Antwerpse mode- en creatieve ecosysteem mee versterken.
Zeven geselecteerde projecten
- okret | one-stop shop om te schakelen naar circulaire economie
Sara Kovic en het okret-team willen modebedrijven helpen bij de ontwikkeling van een duurzame strategie. Okret functioneert als een one-stop shop voor modemerken die recommerce willen implementeren in hun waardeketen: een digitaal platform dat op één plaats alles aanbiedt wat nodig is om circulaire business te integreren en cruciale data te verzamelen voor de duurzaamheidsrapportering. Dit project zal nieuwe software voor circulair productbeheer integreren met recommerce-verkoopskanalen. Met deze infrastructuur kan okret modebedrijven helpen met nieuwe inzichten om op korte termijn take-back-systemen en resale-cascades te implementeren onder hun eigen merknaam. Doel? Kleding via de consument terugbrengen bij modemerken om inzicht te verwerven in het consumentengedrag en de kwaliteit tijdens de gebruiksfase. Deze inzichten dragen bij tot slimmere ontwerp- en productkeuzes en zorgen voor een langere levensduur, hergebruik van kleding en optimale recycle flow met lokale partners.

- NIGHTFALL | where fashion meets eros
NIGHTFALL is een nieuwe webshop en digitaal platform dat zich op de - tot op heden - onbestaande kruising van mode en erotica richt. NIGHTFALL is opgericht door Filip Arickx (A.F. Vandevorst) en Eveline Rigouts (ex-L'Oréal) vanuit een passie voor schoonheid, mode- en design-innovatie én fascinatie voor eros als discipline. NIGHTFALL doorbreekt het dogma, stelt een nieuwe taal binnen de erotica voor en nodigt multidisciplinaire artiesten uit om het genre heruit te vinden en naar een ongekend esthetisch niveau te tillen. Zo ontstaat een geheel nieuwe categorie erotische accessoires in de luxe- en mode-industrie. Het kloppende hart en de creatieve studio van NIGHTFALL zal opereren vanuit Antwerpen en samenwerken met Antwerpse ondernemers en internationaal gerenommeerde artiesten en designers.

- Contour Lab x Shavatar | fashion e-commerce verrijkt met doorgedreven AI-personalisatie
Fashion e-commerce kent complexe uitdagingen. Modebedrijven worstelen on-line met lage conversiepercentages, minimale klantretentie en hoge retourpercentages. De concurrentie om aandacht van de on-line consument is groot. Contour Lab en Shavatar werken samen om hun AI Styling & Sizing Advisor te lanceren. Deze innovatie zorgt voor een inclusieve, persoonlijke online winkelervaring. Shoppende klanten worden op een unieke manier begeleid in het vinden van passende kleding én de juiste maat bij elk lichaamstype. De technologie is vernieuwend en biedt met image recognition en machine learning een antwoord op de stijgende vraag vanuit de modesector om een gecombineerde oplossing aan te bieden die de online gebruikerservaring nog persoonlijker maakt.
- MoodSense Collection | SAM Sensory Clothing met geur en kleur voor welzijn en communicatie
SAM is een kledingmerk met sensory-friendly collecties voor volwassenen en kinderen die prikkelgevoelig zijn. Deze kledij wordt door hen ervaren als aangenaam om te dragen en ondersteunt daarmee hun welzijn. Het MoodSense-project verrijkt SAM’s inclusieve kledinglijn met geuren en kleuren en transformeert mode in een tool voor welzijn en communicatie. MoodSense voegt geur toe als een krachtig middel om stress te verminderen en emotionele veiligheid te bevorderen. Of Moodsense creëert subtiele kleurveranderingen in de kleding of de accessoires waardoor non-verbale communicatie mogelijk wordt. Niet alleen waardevol voor personen die niet-verbaal zijn, maar voor iedereen die behoefte heeft aan een subtiele manier om zijn gevoelens of behoeftes uit te drukken.
- studio type - font foundry | digitaal platform dat lettertypes (fonts) aanbiedt
Met de steun van de stad zal letterontwerper Jo De Baerdemaeker studio type - font foundry ontwikkelen en oprichten. Het wordt de eerste Belgische on-line typefoundry met actieve webshop waar originele kwalitatieve retail fonts en unieke custom-made fontf-amilies met een Belgische connectie internationaal te koop worden aangeboden. Aanvullend wordt er informatie aangeboden over de verschillende custom letterprojecten, onderzoeken, soorten licenties en gebruikersvoorwaarden én worden er activiteiten aangekondigd (zoals workshops, talks, type walks en andere events) die studio type - font foundry organiseert, met referenties naar (inter)nationale partners. Daarnaast wordt studio type - font foundry eveneens het eerste on-line platform waar creatieve ontwerpers en ondernemers uit het culturele, diverse Antwerpen en andere Belgische regio’s hun eigen letterontwerpen over de hele wereld te koop aanbieden.
- uBee | moeiteloos vervoer met bagage van deur tot deur
Begin 2024 lanceert Studio Sunstone uBee een elektrische of niet-elektrische bagagestep die in drie seconden kan worden omgebouwd tot een trolley. De step/trolley biedt ergonomisch comfort om personen en goederen te vervoeren, is zeer wendbaar en compact om thuis of op complementaire vervoersmiddelen op te bergen. Met de steun van de stad kan uBee inzetten op een duurzame strategie (lokale productie en assemblage). Van idee tot productie blijft uBee trouw aan het label “created in Antwerp”. Door deze lokale productie is er meer controle op kwaliteit en service en kan uBee flexibeler inspelen op design-trends.
- STOCK | van vergeten borden naar verfijnd servies, (heruit)gevonden in Antwerpen
STOCK brengt vergeten, gestockeerde serviezen opnieuw in gebruik en creëert kwalitatief, uniek en betaalbaar circulair servies. Gecreëerd uit vergeten borden, lokaal en sociaal geproduceerd, met een minimaal gebruik van nieuwe grondstoffen. Door voorbijgaande trends of het ontbreken van items worden serviezen vaak ruim voor het eind van hun technische levensduur van de hand gedaan. Via tweedehandswinkels vindt een klein deel van deze producten nog een weg naar een nieuwe gebruiker, maar het meeste servies wordt vroegtijdig afgedankt. Sander en Charlotte: “De stock-ruimtes van verschillende kringloopwinkels staan vol onverkochte, ongewenste stukken servies. We slaan de handen in elkaar met de lokale sociale economie om deze stuks te ontdoen van hun oude glazuur. Nadien brengen we een nieuwe hedendaagse kleur aan waardoor we borden, kommen of kopjes verschillend van vorm weer in mooie, unieke sets samen kunnen brengen”.
Antwerpen riep al acht keer ondernemers in Antwerpen op om innovatieve projecten in te dienen. In totaal dienden 380 KMO's een dossier in en kregen 49 ondernemers financiële ondersteuning om hun innovatie realiseren.
Momenteel loopt er een nieuwe call. De stad roept op tot innovatie in het digitale, circulaire en in health. Deze oproep sluit af op 15 januari 2024. Projecten kunnen tot 100.000 euro ondersteuning krijgen.
ANTWERPEN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.