BELMED focust op consumentengeschillenbemiddeling

03/05/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Vorige maand ging BELMED, het nieuwe on-line platform voor consumentengeschillenbemiddeling van start. De FOD Economie stelt consumenten en ondernemingen een beveiligde ruimte ter beschikking om hun geschillen met behulp van professionele bemiddelaars bij te leggen.


Vijf bemiddelingsorganen sloten een samenwerkingsakkoord met de FOD Economie, met name de Ombudsdienst voor Energie, de Bemiddelingsdienst Banken - Krediet - Beleggingen, de Verzoeningscommissie Tweedehandsvoertuigen, de Geschillencommissie Reizen en het Europees Centrum voor de Consument.

De geschillen die via het platform worden behandeld, hebben betrekking op handelsrelaties tussen een consument die gevestigd is in één van de lidstaten van de Europese Unie en een onderneming die ingeschreven is in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Dat betekent dat ook sommige grensoverschrijdende geschillen in aanmerking komen.

Met BELMED wil de FOD Economie, dat zich niet zelf met de behandeling van de dossiers inlaat, het vertrouwen van de consumenten in de goederen- en dienstenmarkt helpen versterken en de KMO’s aanmoedigen om zich meer op grensoverschrijdende elektronische handel toe te leggen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.