BYD rekent op stevige opmars op Belgische automarkt

18/05/2023 OM 14:53 - Jean-Louis Vandevoorde
Byd0 150523
Fleet sales manager Frederik Van den Bossche voor de BYD Han: “90% van onze wagens gaan nu al naar bedrijven of personen met een ondernemingsnummer. KMO’s staan daarbij voorop

KMO’s trekken verkoop van Chinese constructeur op gang

BYD - Build your Dreams - is op de markt voor elektrische wagens aan een forse opmars bezig. Met drie bijkomende modellen en een derde dealership schakelt de Chinese autobouwer dit jaar ook op de Belgische markt meer dan één versnelling hoger.

BYD - dat wel vaker “de Chinese Tesla” wordt genoemd - deed pas drie jaar terug zijn intrede op de Europese markt met een pilootproject in Noorwegen, een land waar intussen al 80% van de nieuw verkochte wagens elektrisch aangedreven is. Pas in de herfst van vorig jaar zette de groep de stap naar de Benelux. Dit jaar volgt de uitrol naar andere Europese landen.

Nieuwkomer met ervaring

In Europa is BYD dus een nieuwkomer. Maar in de productie van elektrische voertuigen is de Chinese autobouwer lang niet aan zijn proefstuk toe, onderstreept Frederik Van den Bossche, die bij verdeler Inchcape Belgium het fleet sales team van BYD Belux leidt. “BYD produceerde in 2008 al de allereerste plug-in hybride ter wereld. In 2010 kwam de eerste 100% elektrische auto toen enkel de Nissan Leaf reeds beschikbaar was en twee jaar voor Tesla met zijn Model S voor de dag kwam”, zo luidt het.

Vorig jaar verkocht BYD 1,86 miljoen “nieuwe energievoertuigen”, vrijwel gelijk verdeeld tussen plug-in hybrides (PHEV’s) en full electric (EV)-wagens. Die groei van liefst 155% is tekenend voor de steile klim die de verkoop de jongste jaren kende: het duurde dertien jaar, tot 2021, voor de kaap van de miljoenste wagen was gerond, een jaar later stond de teller al op 2 miljoen en amper zes maanden later, eind 2022, brak BYD ook door de grens van 3 miljoen eenheden. “In de verkoop van EV’s, die de motor zijn van deze groei, is het merk wellicht nu al de wereldwijde nummer 1”, stelt Van den Bossche.

Byd1 150523
VAB kende de Atto 3 de titel van ‘Elektrische gezinswagen van het Jaar 2023’ toe

Chinese technologie, Europees design

Dat succes steunt in de eerste plaats op een stevige technologische basis. BYD startte in 1995 als producent van batterijen en ontwikkelde op die markt een heel sterke positie. “Met zijn batterijen en zonnepanelen is BYD als meer dan twintig jaar actief - en populair - in Europa. De elektrische bussen op Zaventem en de meeste dubbeldekkers in Londen zijn ermee toegerust. En vandaag is BYD wellicht de enige autoconstructeur die zijn eigen batterijen maakt. De andere zijn verplicht voor het belangrijkste onderdeel van hun elektrisch voertuigen aan te kloppen bij externe leveranciers. Bovendien behoeven de innovatieve lithium-ijzerfosfaat bladbatterijen die BYD in zijn EV’s inbouwt, geen nikkel, mangaan of kobalt en scoren ze heel hoog qua compactheid, brandveiligheid, autonomie, levensduur en dus duurzaamheid”, aldus onze gesprekspartner.

Maar BYD bleef lang in de eerste plaats een ingenieursbedrijf. In 2017 trok het Europese designers aan om zijn wagens een nieuwe look te geven. Dat huwelijk van Chinese batterijtechnologie en Europees design zorgde voor een doorbraak.

Geen budgetmerk

Het Autosalon in januari, waar BYD zijn entree maakte, betekende de echte start in de Belux. “We hebben die start niet gemist”, zegt de fleet sales manager. “We hadden gedacht dat de Belg meer tijd nodig zou hebben om open te staan voor een nieuw merk. Dat valt beter mee dan verwacht. Ons doel voor dit jaar is om 1.500 auto’s te verkopen. We zitten op schema om dat te halen. Tegen 2025 mikken we op 5 à 6.000 wagens per jaar”. Dat VAB de Atto 3 de titel toekende van “elektrische familiewagen van het jaar 2023” kan de verkoop alleen maar omhoog duwen.

Een troef is dat BYD in tijden van een grotere vraag dan aanbod aan elektrische wagens, van tekorten bij toeleveranciers en dus van oplopende wachttijden voor de levering van nieuwe wagens, kan steunen op eigen lithiummijnen en eigen chip-productie. “Wij zijn kunnen blijven produceren en we kunnen nieuwe modellen leveren uit stock - zoals de Atto 3, een SUV in het C-segment - of binnen het half jaar - de Han-sedan en de SUV-zevenzitter Tang, die beide in het E-segment thuishoren”. Alle wagens komen momenteel nog uit Azië maar BYD broedt op plannen voor productie in Europa, wat de levertermijnen nog zou inkorten.

De strijd met de concurrentie gaat BYD niet aan door zijn wagens gevoelig af te prijzen. “We hanteren competitieve prijzen in vergelijking met wagens uit dezelfde klasse, maar BYD is geen budgetmerk. We leveren een premium product op het stuk van technologie, materialen, full-option uitrusting en afwerkingsniveau”, klinkt het.

Sleuteldatum: 1 juli

Op de Europese markt biedt BYD enkel EV’s aan. Dat past in de switch naar volelektrische auto’s die de EU-regelgeving danig stimuleert en die in België vanaf 1 juli een extra duw in de rug krijgen. Vanaf die datum worden enkel EV’s als bedrijfswagen nog 100% aftrekbaar, terwijl plug-in hybrides tegen een dalende aftrek en een stijgende CO2-taks aankijken.

Dat zal een bijkomende hefboom zijn om het in België doorslaggevende fleet-segment aan te boren. “90% van onze wagens gaan nu al naar bedrijven of personen met een ondernemingsnummer. KMO’s staan daarbij voorop. De beslissingslijnen bij kleinere ondernemingen en zelfstandigen zijn nu eenmaal een pak korter. Maar we boeken onze eerste successen bij grotere vloten en we willen onze portefeuille op die markt uitbouwen. Onze aparte fleet-afdeling krijgt er binnenkort een vijfde medewerker bij. We verwachten dat we naar een 50/50-verhouding zullen evolueren”.

Uitbreiding gamma en netwerk

Dit jaar timmert BYD samen met Inchcape verder aan zijn expansie in de Belux. De klant kan binnenkort kiezen uit vijf modellen. Na de Atto 3, de Han en de Tang komt vanaf juni de Dolphin, een hatchback uit de C-klasse, het gamma aanvullen. In het najaar volgt nog de Seal, een sportieve sedan in het D-segment.

Het netwerk voor verkoop en service krijgt ook een forse uitbreiding. Na Zaventem en Brussel komt er een derde BYD/Inchcape-dealership in Sint-Martens-Latem bij Gent. Ook in Luxemburg wil het Chinese merk er één inplanten.

Die showrooms (met garage) krijgen nog dit jaar ondersteuning van minstens negen na-verkoop- en service-punten verdeeld over het hele land, waar onderhoud en herstellingen zo dicht mogelijk bij de klant kunnen gebeuren.

Het zal zich bij Inchcape Belgium zelf vertalen in meer jobs in de BYD-afdeling, van 22 naar 40 tegen eind dit jaar.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.