DENZA lanceert premium merk in Europa tijdens "Brera Design Week" in Milaan

16/04/2025 OM 20:00 - Luc Willemijns
Denzadebuut1 160524

DENZA, het premium technologiegerichte automerk van de BYD Group, heeft officieel zijn intrede op de Europese markt gemaakt. De lancering vond plaats tijdens de "Brera Design Week" in Milaan. Met de introductie brengt DENZA twee modellen naar Europa: de shooting brake Z9GT en de MPV D9.

DENZA positioneert zich als een premium merk dat Europese design-elementen combineert met geavanceerde voertuigtechnologie en duurzame aandrijflijnen. Het merk werd in 2010 opgericht als joint-venture tussen BYD en Mercedes-Benz. Inmiddels is DENZA volledig in handen van BYD, maar het design staat nog steeds onder leiding van de Duitse ontwerper Wolfgang Egger. Het merk maakt gebruik van de ontwikkelingscapaciteiten van BYD, waar meer dan 120.000 ingenieurs actief zijn.

Denzadebuut2 160524
Denzadebuut3 160524
Denzadebuut4 160524

De Z9GT is het eerste model dat in Europa wordt gelanceerd. Deze shooting brake is beschikbaar als volledig elektrische wagen of als plug-in hybride met een Super DM-driemotorconfiguratie. Het voertuig is gebouwd op het speciaal ontwikkelde e3-platform, dat onder meer achterwielbesturing en Cell-to-Body batterij-integratie mogelijk maakt. Dit platform levert onder andere een kleinere draaicirkel, crab-walking-functionaliteit en snellere voertuigreacties.

Naast de Z9GT wordt ook de D9 gelanceerd, een zevenzits-MPV die is ontworpen met focus op comfort, technologie en een duurzame aandrijving. Beide voertuigen moeten het merk positioneren in het hogere segment van de Europese automarkt.

De Europese uitrol zal verder worden uitgebreid in de loop van 2025.

Meer info: 02/235 29 80 of https://www.bydauto.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.