"Hydrocat 48" kiest Haven Oostende als thuishaven

24/08/2022 OM 11:18 - Dirk Willemen
Havenoostendehydrocat1 0808222
(Foto Port Oostende)

De "Hydrocat 48" van CMB.TECH en Windcat Workboats is de eerste op waterstof aangedreven CTV (Crew Transfer Vessel) ter wereld die bemanning overbrengt naar offshore-windmolenparken. Sinds 21 juli bunkert de "Hydrocat 48" waterstof in Haven Oostende waarvan het voor de komende maanden zijn operationele basis maakt. Het 25 meter lange schip kan in totaal 210 kg waterstof in de tanks meenemen en wordt aangedreven door een dual fuel (waterstof/diesel)-motor.

De dual fuel-oplossing van de "Hydrocat 48" biedt de laagste kosten en de hoogste betrouwbaarheid voor de grootste CO2-besparingen. De schone waterstofbrandstof bevat geen koolstof, waardoor de CO2-uitstoot drastisch vermindert terwijl het vermogen gelijk blijft. Het vaartuig bespaart hierdoor 1,9 ton koolstofdioxide per dag.

Het grote voordeel van het gebruik van waterstof in de scheepvaart is dat er geen CO2-uitstoot is. Minder CO2-uitstoot is goed voor het klimaat en past in het ruimer project om de ecologische voetafdruk van Haven Oostende kleiner te maken. Dit is dus een volgende stap waarbij het gebruik van fossiele brandstoffen in het kader van mobiliteit waar mogelijk vermeden wordt.

Havenoostendehydrocat2 0808222
(Foto Port Oostende)

8

CMB.TECH en Windcat Workboats werken aan de verdere optimalisatie van de motorvermogens en het verhoogde gebruik van waterstof. Op lange termijn willen beide bedrijven de technologie en infrastructuur ontwikkelen om een mono fuel-optie te gebruiken. Haven Oostende zet met de komst van de "Hydrocat 48" de transformatie naar een duurzame haven verder.

Havenoostendehydrocat3 0808222
(Foto Port Oostende)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.