Uitbreidingsoperatie Wijnegem Shopping Center kost 50 miljoen euro

Omwille van de verkeersproblematiek met bijhorende perikelen qua bereikbaarheid en de weersomstandigheden, zag het Wijnegem Shopping Center vorig jaar zijn bezoekersaantal afkalven tot 8.862.000. De terugval van de bezoekersaantallen is evenwel al sinds 2008 aan de gang toen nog ruim 10 miljoen bezoekers werden verwelkomd. Een grootscheepse renovatie-operatie, ter waarde van 50 miljoen euro, moet het tij keren. Bedoeling is tevens het rekruteringspotentieel uit Antwerpen-Stad, momenteel goed voor 11,6% van de bezoekers, beter te benutten. De nieuwe verbindingsmogelijkheden van het openbaar vervoer bieden daartoe alvast de mogelijkheid.
Vorig jaar vertegenwoordigden de bezoekers uit Groot-Antwerpen voor het eerst meer dan 10% van het totale bezoekersaantal. Het doortrekken van de tramlijnen 5 en 10 laten dus het beste verhopen. Ambitie van het Wijnegem Shopping Center is in de toekomst 20% van zijn bezoekers via het openbaar vervoer aan te trekken.
Bedoeling van uitbater Shoppingcenter Management Services N.V. (Antwerpen) is evenwel met een grootscheepse renovatie-operatie het shopping center een nieuwe dynamiek te bezorgen.
“Het project omvat een renovatie- en een nieuwbouwluik,” verduidelijkt ceo Jeroen Hafkamp van Shoppingcenter Management Services.
Eigenaars RPFFB (Retail Property Fund France Belgium) Belgium Branch (lees: ING-groep, nvdr.) en Rowawyn N.V. (AXA-groep) hoesten voor de hele operatie 50 miljoen euro op.
Voor het in 1993 geopende Wijnegem Shopping Center geldt het de vierde uitbreidingsoperatie. In 1993 gingen 189 winkels in het shopping center van start met 37.000 m² verkoopsvloer, waarvan 20.000 m² door Sarma werd uitgebaat. Drie jaar later werd de accommodatie met 8.000 m², verspreid over vijf verdiepingen, verruimd. Naast twee winkelverdiepingen werd ook parkeerfaciliteit ingericht op twee bouwlagen. In 2000 werd een afzonderlijk parkeergebouw opgetrokken.
“Op vandaag beslaat het Wijnegem Shopping Center een bebouwde oppervlakte van 125.000 m², waarvan 57.000 m² door 245 winkels wordt ingenomen. De rest van de oppervlakte herbergt parkeeraccommodatie voor 5.000 voertuigen, waarvan 2.000 in de parkeergarage. Dagdagelijks zijn ruim 1.800 werknemers op de site actief,” aldus Hafkamp.
Vorig jaar tekende het Wijnegem Shopping Center voor een gecumuleerd omzetvolume van ruim 330 miljoen euro.
Nieuwe ingang
Icoon van het Wijnegem Shopping Center wordt het 600 m² grote tentdoek boven de acht meter brede ingang 6. De hoofdingang van het nieuwbouwgedeelte krijgt eveneens een tentdoek. Het nieuwbouwgedeelte wordt opgetrokken op de ruimte waar voorheen onder meer (de inmiddels verdwenen) Carrefour en Lunch Garden een onderkomen hadden.
“In globo krijgt het Wijnegem Shopping Center er een extra-verkoopsoppervlakte van een paar 1.000 m² bij. Die zal een tiental bijkomende winkels huisvesten,” onthult Jeroen Hafkamp.
Onder het nieuwbouwgedeelte worden 250 ondergrondse parkeerplaatsen ingericht.
In het complex worden alle lichtbronnen en kabels vervangen om quasi-integraal naar LED-verlichting over te schakelen. Het gelijkvloers krijgt nieuw staand meubilair en een frissere “look”.
Voornaamste wijzigingen op de bovenverdieping worden het nieuwe plafond, de indirecte LED-verlichting en een glazen balustrade met daarin zitelementen verwerkt. Ter hoogte van de trapzone worden aan de balloon court een zwevend restaurant en infoborden met touchscreens toegevoegd.
Nieuwe functionele landmarks worden de nieuwe infobalie en een central court in een open houten constructie onder een koepel die tot 12 meter hoog reikt. Het central court krijgt een multifunctioneel karakter. TV-kijken op een groot scherm wordt er mogelijk, maar de ruimte kan ook worden reserveerd voor lezingen of modeshows.
De hele renovatie-operatie, waarbij het shopping center onafgebroken open blijft, dient in september 2013 afgerond, zodat het Wijnegem Shopping Center weliswaar met enige vertraging zijn twintigste verjaardag feestelijk in de verf kan zetten.
WIJNEGEM SHOPPINGCENTER
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.