Haakt Egis Projects af voor uitbating luchthavens Antwerpen en Oostende?

Op 1 februari j.l. had de overdracht normaliter moeten plaats vinden. Dat gebeurde vooralsnog niet omdat Europa bezwaren heeft omtrent de financiering van de onderhoudskosten van de infrastructuur die normaliter door de LOM’s (Luchthaven Ontwikkelings Maatschappijen) zouden worden gedragen.
In Oostende is de werking van de LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij) vooralsnog onmogelijk gebleken omwille van plaatselijke weerstand. Bovendien speelde de luchthaven met de Nigeriaanse cargo-maatschappij ANA zijn grootste klant kwijt. In Antwerpen daarentegen verloopt de samenwerking met luchthavendirectie uitstekend.
De opstartkosten voor Egis Projects lopen intussen op tot 2,3 miljoen euro. Volgens het nieuwe herziene business-plan, als gevolg van de nefaste ontwikkeling op vrachtgebied in Oostende, zou de Franse uitbater bereid moeten zijn om in de eerstkomende vijf jaar nog eens 6 miljoen euro verlies te slikken. In zijn concessie-overeenkomst verbond Egis Projects zich bovendien nog eens tot 8,5 miljoen euro investeringen in de twee regionale luchthavens. Vraag is of die 17 miljoen euro door de kandidaat-uitbater nog als aanvaardbaar wordt beschouwd.
Tot 19 juli aanstaande kunnen zowel de Vlaamse overheid als Egis Projects zich, zonder financiële kosten, uit het eerder aangegane akkoord terugtrekken. Een betrouwbare bron acht de kansen dat de Fransen de stekker uittrekken op 50/50. “Zowel Antwerpen als Oostende hebben potentieel. Er is echter heel veel tijd verloren gegaan die de operaties in 2014 en 2015 verder hypothekeert,” zo luidt het. Daarnaast stelt zich de vraag of Egis Projects het risico wil lopen om zijn kansen op de Belgische engineering-markt op te offeren indien het thans de luchthavendossiers opgeeft.